Az első beérkező válaszoknak ugyanis kitüntetett szerepük van. Ezek a jelentkezések mindig sokkal erősebb nyomot hagynak a személyzetisek fejében, mint a többi. Ennek pedig az a magyarázata, hogy várják a reakciókat a hirdetésükre. Így az első „fecskék” megérkezésének nagyon örülnek, függetlenül attól, hogy a pályázati anyag tartalma elolvasás után tetszik-e nekik vagy sem.
Mindemellett a gyors jelentkezés nem feltétlenül jelenti, hogy a pályázati anyagot azonnal postára kell adni, vagy el kell e-mailezni. A túl gyors tartalmi válasz ugyanis a sematizmus veszélyeit rejti magában. Ha valaki bizonyos fajta pozíció elfoglalására készül, természetesen előre elkészíthet egy jelentkezési anyagot, de ezt az adott cég hirdetésére válaszolva testre kell szabni. Az a pályázat, amelyik mindenhova jó, igazából sehova sem jó.
Hogyan lehet mégis a gyorsaságot és az egyediséget kombinálni? Ennek érdekében több mindent lehet tenni.
Az első, hogy a felkészülés során ki kell jelölni azokat a cégeket, amelyek nagy valószínűséggel szóba jöhetnek következő munkahelyként. Ezeket fel kell tárképezni, s a többé-kevésbé testre szabott anyagokat előre el kell készíteni azzal, hogy a konkrét álláshirdetésnek megfelelően még kiegészíthetők legyenek. Az ilyenfajta munka sohasem felesleges fáradság, mert a kutatás, érdeklődés során az állásszerzés szempontjából igen hasznos ismeretek halmozódnak fel. Például konkrétabbá válik egy iparág vagy egy szakma ismerete.
A cégek utáni érdeklődés során (s ez a második fontos tényező) fel lehet térképezni, hogy kik az állás megszerzése szempontjából fontos emberek. Kik a személyzetisek, kik a szóba jöhető szakterületek vezetői, azaz kik azok, akiknek hatása lehet a személyi döntésekre. Alkalmasint kapcsolatot is lehet velük keresni, de az elérhetőségük (telefon- és mobilszám, email cím) mindenképpen kideríthető. Ahogy az is, hogy közülük kik a nyitott és kik az elzárkózó emberek.
Amikor aztán cselekedni kell az állás megszerzése érdekében (s ez a harmadik tényező) szinte sebészi pontossággal végezhető el a művelet. A fontos embereknek lehet küldeni sms-t, fényképes mms-t azzal, hogy tetszik a meghirdetett pozíció, s ezúton jelentkezel, s a részletes pályázati anyagodat e-mailben küldöd. Biztos lehetsz benne, hogy emlékezni fognak rád, s kitüntetett figyelemmel nézik majd meg az anyagodat „Lássuk az sms-es mit ír!” felkiáltással. Mobiltelefonra azonban, hacsak nem kérik külön, a tolakodás elkerülése miatt ne adj fel e-mailt és egy egész CV-t tartalmazó mms-t, még ha ez technikailag lehetséges is.
E módszerrel több dolgot lehet egyszerre elérni. Az előkészületek miatt testre szabott anyagot lehet készíteni, amit a hirdető értékelni fog. A hirdetésre azonnali telefonos jelzéssel ki lehet váltani az első érkezőknek szóló megkülönböztető pozitív figyelmet. S a tényleges, jól kidolgozott pályázati anyaggal meg lehet erősíteni a személyzetisekben kialakított pozitív előképet. E válaszadási technológia persze önmagában nem szavatol a sikerért – hiszen a versenytársak is adhatnak be jó pályázatokat, s alkalmazhatnak hatásos módszereket –, de biztosan közelebb visz hozzá.
Tipp: sms, mms és e-mail az állásszerzésben
Utolsó frissítés:
A gyorsaság gyakran többet ér, mint az erő. Ez az állásszerzésben is igaz. Komoly előnyt jelent ugyanis, ha valaki az elsők között vagy egyenesen elsőként jelentkezik egy meghirdetett pozícióra.