Tippek eredményes munkatalálkozók megszervezéséhez

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A találkozók célja a munkavégzés. Legyen ez akár a feladatok koordinálása, információcsere, döntéshozás vagy spontán ötletek gyűjtése, a találkozón való részvételtől eredményt várunk. Tippek és tanácsok a HVG Könyvek kiadásában megjelent Projektmenedzsment című könyvből.

Projektmenedzsment
Megrendelem a könyvet, kedvezményes áron.
Az alábbi irányelvek szerkezetet adnak a találkozónak, hogy növelni tudjuk e megbeszélések hatékonyságát és eredményességét. Mindenféle, 2–20 fős találkozóra érvényesek. Ha a csoport túllépi ezt a létszámot, a dinamika jelentősen megváltozik, ezért némelyik irányelv többé nem értelmezhető.

A találkozó eredményességének
kulcsa a figyelmesség
© sxc.hu
A találkozó előtt

1. Küldjünk meghívót a teamtagoknak, melyben megadjuk a találkozó célját, a tervezett kezdési és befejezési időpontot és a helyszínt. Mindenkit előre értesítsünk arról, hogy kik lesznek a résztvevők.

2. Küldjük el a napirendet is, amelyben ismertetjük a találkozó célját és a fontosabb megbeszélendő kérdéseket. Határozzunk meg egy időkeretet és vezetőt minden napirendi ponthoz. Ezeket a lehető legkonkrétabban adjuk meg, és írjunk hozzájuk célt is, hogy a résztvevők tisztában legyenek a megbeszélés tárgyával.  Például a következő napirendi pont: „Cél: megegyezni a laptop teljesítményének követelményeiben” sokkal világosabb, mint az, hogy „laptopok”. Egy jól megtervezett napirend alapján az emberek jobban fel tudnak készülni.

A találkozó alatt

1. Kezdjük időben a találkozót és jutalmazzuk a pontosságot.

2. Ismételjük át a megbeszélés menetét. Szükség esetén fektessünk le néhány alapszabályt és határozzuk meg a döntéshozás formáját (konszenzus, szavazás vagy autokratikus döntés).

3. Legyen egy jegyzőkönyvvezető, aki rögzíti a döntéseket és a kulcspontokat, amelyek a döntéshez vezettek. Ennek alapján készül majd el a találkozó jegyzőkönyve. A jegyzőkönyv nem a találkozó történéseit írja le, hanem a döntéseket és ezek okát.

4. Használjuk a napirendet a találkozók szerkezetének kialakításához. Ha egy téma túl nagy ahhoz, hogy a tervezett időn belül meg lehetne oldani, vagy ha az egész csoport nem feltétlenül szükséges a megoldáshoz, dolgozzunk ki egy tevékenységi tervet, és kezeljük a kérdést a találkozón kívül.

5. Vezessük a megbeszélendő kérdéseket eredményre. Foglaljuk össze a hozzászólásokat, és késztessük a csoportot döntéshozásra.

6. A megbeszélés alatt egy moderátornak szabályozni kell a hozzászólásokat. Ha a közös megegyezés a cél, a találkozó vezetőjének vagy moderátorának elő kell segítenie az egyenlő részvételt.

A találkozó befejezése
1.
 Foglaljuk össze a találkozót a döntések és a tevékenységek áttekintésével.
2. Hirdessük ki a következő találkozó időpontját.

3. Zárásként röviden értékeljük a találkozó folyamatát. Egy egyszerű és gyors módszer: a plusz–delta. Rajzoljunk egy táblázatot a következő címszavakkal:

+ (pozitív) vagy X (változás). Kérje meg a találkozó résztvevőit, hogy készítsenek két listát: mi az, ami jól működött a találkozón (pluszok) és mi az, amin változtatni szeretnének (delták).

4. Zárjuk időben a találkozót vagy kérjük a csoport engedélyét a későbbi befejezéshez.

A találkozó után
Küldjük szét a találkozó jegyzőkönyvét. Minél hamarabb készül el a jegyzőkönyv, annál valószínűbb, hogy a csapattagok elolvassák és válaszolnak rá.

A fenti irányelvek követésével kimutatjuk a csoport iránt tiszteletünket azzal, hogy a lehető legeredményesebbé tesszük a találkozókat.