Egy erős áttekintő összefoglaló a tevékenységedről a munkaadó szemében mindennél többet érhet. Ez ugyanis ugródeszka lehet a személyes interjúhoz, mely végül az áhított álláshoz segíthet hozzá.
A leghatékonyabb szakmai önéletrajz megírásakor igyekezz tömör és tárgyilagos lenni. Maximum egy-két oldalban kell összefoglalnod minden tevékenységedet, így kerülnöd kell a felesleges szócséplést. Ráadásul a munkaadó nem szeretné – és rendszerint nem is szokta - az idejét bonyolult szófüzérek és szakzsargonnal teletömött bemutatkozások olvasásával tölteni.
A HR-esek nem fogják tudni, mit teljesítettél eddig, ha a bemutatkozásod határozatlan, bizonytalan ember benyomását kelti. Az olyan szavak mint: segédkezik, közreműködik, támogat mind ugyanazt üzenik (vagyis nem üzenik). Azt mondják tettél valamit, de nem világos mit és hogyan, vagyis rögtön további kérdéseket vetnek fel mint: mit is tettél az adott projectben? Takarékoskodj ezekkel a kifejezésekkel és mindig fűzz hozzájuk magyarázatot, pontosíts, így a munkáltató világosabban látja mit tettél hozzá egy-egy munkához a saját két kezeddel.
Természetes, hogy mindent be szeretnél mutatni, amit eddig elvégeztél munkafronton, de a bemutatkozásod hatékonyabbá válhat, ha néhány konkrét példával támasztod alá, hol mit tettél s milyen sikerrel. Mindezt pedig nem a sikeres és hatékony jelzőkkel tudod alátámasztani leginkább, hanem, ha a leírt tapasztalataid önmagukért beszélnek. Ahelyett, hogy sikeresnek minősítenél egy munkát, légy tény- és tárgyszerű.
A „felelős valamiért” kifejezés olyanná teheti a bemutatkozásod, mintha egy mosodai listát olvasna a munkaadó. Felelősségi köröd leírása helyett, arról írj milyen helyzetekben voltál erős és hatékony. Teljesítményedet amúgy is érdemes mennyiségi mutatókkal alátámasztani. Hogyan nőtt működésed alatt a cég, s milyen profit-eredményeket értél el. Írd le hány emberért feleltél, mekkora büdzsével gazdálkodtál és mennyit takarítottál meg a cégnek.
Ne próbáld szóvirágokkal és érdekes kifejezésekkel színesíteni a bemutatkozásodat, mert túlzottan „intellektuális” bemutatkozásod esetleg zavarba hozza a cég vezetőjét. A felsővezetők nem szeretnek olyasvalakit alkalmazni, akinek a teljesítményét csak szótárral a kezükben képesek értelmezni. Kerüld a felkapott, klisévé vált vagy túlzottan kifinomult
kifejezéseket.
Végül, igyekezz olyan egyszerű kulcsszavakat használni, melyekre az állást kínálók amúgy is szeretnek rákeresni a bemutatkozó levelekben.