Elmondta, a sztrájkot a szakszervezet pályavasúti szakága hirdeti meg, a tiltakozás a megállapodásig tart. A konfliktust az okozza, hogy a szakszervezet szerint a vasúttársaságtól tavaly kiszervezett két karbantartó leányvállalat dolgozóinak "nagymértékben" romlottak a munkakörülményei.
A sztrájk nem lesz közvetlen hatással rövid távon a vasúti közlekedésre - közölte Feledy István, a szakszervezet szakág-vezető ügyvivője. Hozzátette, hogy a keddi demonstrációra pár száz pályafelújítással foglalkozó munkavállalót várnak.
Az ügyvivő beszámolt arról, hogy a jászkiséri MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. és a budapesti MÁV Vasútépítő-Gépellátó és Szolgáltató Kft. áprilisban állapodott meg 4,5 százalékos béremelésről, ami azonban csak a fővárosi székhelyű cégnél valósult meg. A 100 százalékban a MÁV tulajdonában álló két leányvállalatnál a munkavállalók nettó fizetése 60-80 ezer forint közé tehető.
A korábban évi 160 ezer forintos fejenkénti béren kívüli juttatás mindkét cégnél megszűnt, helyette csupán 54 ezer forintért kapnak étkezési juttatást - jelezte Feledy István.
A szakszervezet sérelmezi azt is, hogy a munkásoknak a cégek kiszervezése óta gyakran olyan munkákat kell végezni, ami több mint 16 órás távollétet von maga után többletdíj nélkül. Ráadásul öltözködési, mosakodási, étkezési lehetőségek is megoldatlanok. Sokan a kiszervezés óta nem kaptak munka- és védőruhát, a tisztítószer és védőital-ellátás esetleges.
A munkát a szürkegazdaság felé hajló körülmények között nem lehet rendesen elvégezni - fogalmazott az ügyvivő. Gaskó István szólt arról, hogy a MÁV több másik leányvállalatánál is hasonló a helyzet, ráadásul a kormányzati megszorítások 1,5-2 százalékos "jövedelempozíció-csökkenést" okoznak az idei év hátralevő részében.
A VDSZSZ épp ezért tárgyalásokat kezdeményezett a MÁV-val, amitől a vasúttársaság nem zárkózott el - mondta az elnök.