HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?

„Ezeknek a srácoknak nagyon, nagyon, nagyon hosszú az ormányuk, és ez menő. Nagyjából ennyit akartam mondani” – több, mint tíz éve annak, hogy a YouTube egyik alapítója feltöltötte első, 18 másodperces, elefántokat ábrázoló felvételét a frissen indított videomegosztóra. Az oldalnak ma már havi egymilliárdos látogatószáma van, és ügynökségek alakulnak YouTube-csatornák profi üzemeltetésére.

Kezdetben az interneten terjedő rövid videók sokasága leginkább a talált tárgyak osztályára emlékeztetett: az internetezők valahogy – leginkább véletlenül – értesültek egy-egy érdekes videóról, és ez pillanatok alatt sztárrá tette a kisfilmeket és készítőiket. 

A YouTube előtti idők egyik ilyen példája a 2003-ban felbukkant, esetlenül fénykardozós Star War Kids videója, amelyet azóta több mint 31 millióan néztek meg. Ő később pereskedni is próbált, mert állítása szerint a véletlenül jött siker – aminek köszönhetően karaktere még a South Park egyik epizódjába is bekerült – tönkretetette a kamaszkorát.

„Sikeréhez” akkor még szükség volt a nagy tévécsatornák és hírportálok, sőt a nyomtatott sajtó közreműködésére is. Nálunk egyébként Szalacsi Sándor 2002-es felbukkanása volt hasonló.

Aztán jött a YouTube

Ma már nincs szükség egyéb médiatermékre ahhoz, hogy népszerű legyen valaki. „A YouTube legtöbb felhasználója a 30 év alatti korosztályból kerül ki, közöttük találni olyan korcsoportokat is, amelyek már több videotartalmat fogyasztanak online, mint a tévében” – mondja Szabó Gergő, a YouTube csatornákat építő és menedzselő Special Effects Media társalapítója, hozzátéve:

„Egyes korcsoportokban mára teljesen átalakultak a tartalomfogyasztási szokások, a fiatalok szinte nem olvasnak nyomtatott sajtót, és alig néznek tévét. Több időt töltenek online, mint az összes többi médiaplatformon együttvéve. Ez a generáció már saját maga állít elő tartalmat magának, és el is dönti el, mi legyen sikeres és mi nem.”

Bár a zenei tartalmak a legerősebbek, de ha megnézzük az egyes csatornáknál feliratkozottak számát, azt láthatjuk, hogy a klasszikus YouTube-videósok vannak a legtöbben. Ez azt is jelenti, hogy a Youtube nézettségének több mint a fele továbbra is a kezdetekkor megfogalmazott ars poetica – vagyis a hozzáférés, a hitelesség és a részvétel – mentén készített tartalom. Közöttük ma már sok az olyan sztárnak számító név, aki a saját személyiségére, saját tartalommal, tudatosan épít fel egy-egy brandet.

Mindenki megcsinálhatja. Igen, de...

A világ legviccesebb videós leleplezője

Szellemek Disneylandben, lebegő város és repülő kislány? – Captain Disillusionre mindig számíthat az ember, ha kamuvideók leleplezéséről van szó. Bár csatornáját több mint 212 ezren követik, a Kapitány magát nem tartja klasszikus YouTube-sztárnak, ugyanis a tömegek eléréséhez szükséges önpromó helyett inkább a tartalomra koncentrál. Saját munkásságát - amelyet közösségi finanszírozás révén valósít meg - 95 százalék szórakoztatásnak és 5 százalék oktatásnak tartja. Videóiból itt nézhetnek meg egy válogatást.

Ez azt is jelenti, hogy ma már testőröknek kell vigyázniuk egy-egy, néhány évvel ezelőtt mondjuk még egyszerű könyvelő mai sztárra, aki menet közben lett híres. De ott van Justin Bieber esete is, akit szintén a YouTube tett sztárrá.

A hírnévvel pedig együtt jár a pénz is: a YouTube pénzkereseti alapszabályai egyszerűek, ám ez nem jelenti azt, hogy a több száz millió csatorna körül épp a miénk fog vagyonokat termelni. Ehhez rengeteg munkára és elhivatottságra van szükség.

Bárki lehet YouTube-partner, aki a programban résztvevő 60 ország egyikében él, és betart pár alapszabályt (például jogtiszta videókat tesz fel). A pénzkereséshez engedélyeznünk kell a YouTube-nak, hogy reklámokat helyezzen el az oldalunkon (döntésünktől függően a videónk előtt vagy a kép alsó harmadában), és máris miénk a reklámbevétel 55 százaléka. Innentől már csak rajtunk múlik, mennyire leszünk sikeresek.

„A nagy elérésű csatornák alkalmassá válnak különböző brandegyüttműködésekre; mi például szponzorációkat és termékelhelyezéseket is szervezünk a népszerű csatornákhoz” – mondja Szabó Gergő. Tekintve, hogy a technika olcsó, és a felhasználók nem elsősorban a minőségre figyelnek, a mobiltelefonnal készített videók is tökéletesen megfelelnek – a lényeg a személyiség és a hitelesség.

„Egy remek videó azonban semmit sem ér terjesztési stratégia nélkül. Ezt mindenkinek a fejébe kellene vésnie, bármilyen brandépítő tartalmat vagy reklámot készít, hiszen, ha nem nézi meg senki, akkor nem is ér semmit. A digitális média korában egyszerre kell tartalomban és terjesztési stratégiában gondolkodni”

– véli Szabó Gergő. Hozzáteszi: „Nem tudom azt mondani, hogy bárkiből népszerű YouTube-videóst tudunk gyártani. Mára azonban rengeteg technikát ismerünk, elég nagy elméleti és gyakorlati tudáshalmaz állt össze arról, mitől működhet jól egy video és egy csatorna a YouTube-on. Ezek a technikák érintik a programkészítés, a produkció, a nézőaktiválás, a video- és metaadat, vagy a kép- és csatornaoptimalizáció területeit. És mindenekelőtt, mint mindenhez, ehhez is kell tehetség, valamint komoly elhivatottság. A sikert nem adják ingyen, sok munkával jár.”

Kiből lehet sztár?

Nagyjából minden YouTube-sztár munkássága megegyezik abban, hogy sikerük könnyen szerzettnek tűnik, de ne legyenek ilyen illúzióink. „A YouTube-sztárok nagy része egy személyben végez mindent a csatornáján: forgatókönyvírást, szövegírást, forgatást, utómunkát, a YouTube-on publikálást és a kapcsolattartást a rajongókkal” – mondja Szabó Gergő. És persze az adott videósnak rá kell éreznie arra, hogy egy időszakban mi lesz népszerű és miért.

A Forbes magazin 2015-ös, YouTube-sztárokat rangsoroló listájának első helyén a svéd származású PewDiePie áll, aki játékok kipróbálásáról feltett videókkal szerzett magának 40 millió követőt, és ezzel évi 12 millió dolláros árbevételt. Őt további gamerek, sminktanácsadók, humoristák és főzőtippeket szolgáltató oldalak követik, csupa olyan tevékenység, amely a hétköznapok megélésében segít az embereknek. Csatornájukat ma már sok hirdető támogatja, hiszen ekkora nézettséget ritkán ér el más média.

A kattintás- és követőszám alapján 2015 végén legnagyobb magyar nyelvű YouTube-csatornán, a Videómánián Dancsó Péter kezdetben filmeket feldolgozva készített vicces tartalmakat. Sikerét a 18–34 éves lakosság körében érte el, többségében legfőképp azzal, hogy mindenkit szívatott, beleértve saját rajongóit is. Őt követte a Hollywood Hírügynökség (Szirmai Gergő), Pamkutya, JustVidman, Unfield és FollowAnna.

A siker hosszú távú építkezést igényel, Dancsó például már öt éve működteti csatornáját. Persze vannak gyors felfutású karrierek is. Az Unfield nevű csatornán például másfél éve még csak néhány ezer feliratkozó volt, mára azonban a követők száma eléri a több százezret.

Istencsászár megengedte - Dancsó Péter és a magyar tinik

Több százezren követik, népszerűségét annak köszönheti, hogy mindenkit viccesen kioszt és lefikáz, miközben "istencsászárrá" avattatta magát a 10-14 évesek körében. Ha ő tűrné is a kritikát, a rajongói biztosan nem. Ha van Magyarországon popsztár, akkor az Dancsó Péter.

A hazai és külföldi sztárok stílusa, tartalma között nincs igazán nagy különbség. „Az itthoni médiapiac néhány éves lemaradásban van a fejlettebbekhez képest, ennek megfelelően a hazai YouTube-sztárok nagyobb része inkább ösztönösen lépett a sikerhez vezető útra. Itthon azoknak a csatornáknak a megjelenése lesz a következő evolúciós lépcsőfok, amelyek már – kicsit idősebb nézőközönséget is célozva – a kezdetektől profi médiavállalkozásként építik magukat” – állítja Szabó Gergő. „A mi megrendelőink tipikusan olyan cégek, amelyek felismerik a platformban lévő erőt, és hogy mennyire hatékonyan lehet így kommunikálni – szakmai területtől függetlenül. Így van köztük telekommunikációs, hardvergyártó, oktatási, szoftverfejlesztési és autógyártó cég is.”

Miből élnek meg a magyar YouTube-sztárok?

A YouTube első generációs sztárjai, például a Pamkutya már öreg motorosok a cybervilágot jelentő deszkákon. A második generáció, Follow Anna és Cschannel tizenévesen tapasztalják, hogyan lehet sikert kovácsolni az ingyenes videomegosztóból.

Amatőrből profi

A YouTube-sztárság jelensége azért is érdekes, mert a videomegosztóra tartalmat előállítani technikailag nagyon egyszerű, ez pedig korábban nem volt jellemző a médiatermékekre, sem a nyomtatott sajtó esetében, sem a televíziónál. A profivá válás így nem struktúraépítést jelent, hanem tudatos médiahasználatot. Az egésznek pedig nagyon egyszerű személyes céljai vannak: hírnevet és pénzt szerezni.

„A YouTube-sztárság egyelőre elsősorban szórakoztatás és tartalomgyártás. Ugyanakkor – noha ez még nem jellemző – remek lehetőségeket rejt létező márkák számára is, amelyek olyan demográfiai csoportot érhetnek el különböző csatornák felfuttatásával, amelyet a hagyományos marketing eszközeivel egyre nehezebben lehet megszólítani” – véli Szabó Gergő.

Papp Bojána cikke eredetileg a HVG Extra Business 2015/4-es számában jelent meg. Hasonló írásokat a magazin legfrissebb számában is olvashat, amely a hatékonyság, az időgazdálkodás és a fókuszálás témáját járja körbe. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg – akár a régebbi számokat is – a kiadónál! Ha tetszett a cikk, lájkolja a HVG Extra Business facebookos oldalát is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Érdemes próbálkozni: az ingatlanvételek 82 százaléka a hirdetési ár alatt zárult

Érdemes próbálkozni: az ingatlanvételek 82 százaléka a hirdetési ár alatt zárult

Megjöttek a friss számok, örülhetnek a nyugdíjpénztárak

Megjöttek a friss számok, örülhetnek a nyugdíjpénztárak

Kamatot vágott a dél-koreai jegybank a gyenge növekedési adatok fényében

Kamatot vágott a dél-koreai jegybank a gyenge növekedési adatok fényében

Videó: elgázoltak és megvertek egy futárt a IX. kerületben

Videó: elgázoltak és megvertek egy futárt a IX. kerületben