Tiltakoznak az üzemanyag-adalékok betiltása ellen

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Jövedéki Törvény január 1-étől az üzemanyag-adalékokat forgalmazó cégek nagy részéből kikényszeríti a termékeik visszavonását a piaci forgalomból. A cégek tiltakoznak a törvénymódosítás ellen és annak visszaállítását követelik.

Az idei év elejétől az üzemanyagadalékok a megfigyelt kategóriába tartoznak. A törvény szabályozása szerint pedig megfigyelt terméket csak az a cég forgalmazhat, aki rendelkezik jövedéki engedéllyel. Az engedély megszerzésének feltétele a 120 millió forintos jövedéki kaució letétele, vagy ezzel egyenértékű bankgarancia biztosítása. Ennek oka az, hogy ez a termékkör 2006 elejétől a megfigyelt termékek kategóriájába tartozik, függetlenül a kiszerelés nagyságától.

Jellemzően, ezeket a termékeket nagy részben kis és közepes vállalkozások (KKV) importálják és forgalmazzák. Ennek alapvető oka az, hogy ezen a termékek bemutatása sok odafigyelést és piaci törődést igényel, amit a nagy vállalatok nem tudnak és nem akartak felvállalni. A KKV-k viszont egyértelműen nem képesek ezt a jövedéki kauciót letenni, ami oda vezet, hogy ezek a termékek eltűnnek az üzletek és az autószervizek polcairól. Az alábbiakban pontokba szedték, hogy miért lenne fontos visszavonnia a kormánynak a termékek betiltását.

Fogalomzavar
A szóban forgó termékcsoportot a törvényalkotó összemossa az üzemanyagba keverhető bio-tartalmat biztosító bio-diesel-lel és a különböző alkoholszármazékokkal. Ezek mennyiségi adalékok, amelyekből akár 50 százalékos mértékben is lehet a fosszilis üzemanyagokhoz keverni, vagyis üzemanyagként hasznosulnak a motorban. Ezzel ellentétben a kis-és középvállalkozók által forgalmazott anyagokat kis mennyiségben kell az üzemanyagba tölteni. Ezek az anyagok keverés nélkül, nem csak az üzemanyagoknál 12-60-szor magasabb áruk miatt nem használhatók hajtóanyagként, hanem az összetételük is alkalmatlanná teszi őket erre a célra.

A változtatás EU-s törvényt sért
Ezeket az anyagokat különböző célokra fejlesztették ki. Vannak, amelyek például szeleptisztítók, ólompótlók vagy éppen cetán illetve oktánszám növelés útján kisebb nagyobb mértékben csökkentik az adott gépjármű okozta környezeti ártalmakat. Minden ilyen anyag mérsékli a motorok káros anyag kibocsátását. Így a törvényalkotó ezzel a változtatással a környezetvédelem EU-s szabályait sérti és a magyarországi légszennyezettségi szintet is negatívan befolyásolta.

Csökkentik a fogyasztás
Az EU és a GM törekvése az energia hordozók lehető leghatékonyabb felhasználása. Ezek az anyagok tisztító vagy égést javító hatásuk miatt a gépjárművek üzemanyag fogyasztását csökkentik a teljesítményük növelése mellett, így a fenti törekvésekhez nyújtanak segítséget. Ezen anyagok eltűnése rontja az üzemanyagok felhasználásának hatékonyságát, ami az egyes autós és gépjárműflottát üzemeltető cégeket is hátrányosan érinti. 

Nincs értelme a megfigyelt státusztnak
Mivel ezen anyagok ára sokkal magasabb, mint az üzemanyagoké, és kiszerelésük kis méretű, ezért ezekkel nem lehet visszaélést elkövetni. Nem úgy mint például az etanollal, vagy a bio-diesel-lel, így a megfigyelt státusznak nincsen semmilyen értelme. A törvény szerint az adalék anyagokat olyan mértékű adó terheli, mint az  üzemanyagé, amihez azt adagolják. Ezek az anyagok többségben univerzálisak, vagyis használhatók  benzinhez és diesel-hez egyaránt. A vásárló dönti tehát el, hogy mihez kívánja felhasználni, így az adó mértéke a fenti logika szerint nem meghatározható.

Piaci diszkrimináció
Az EU alaptörvénye és a Magyar Alkotmány is szavatolja a gazdasági verseny szabadságának támogatását. Mivel ez a törvénymódosítás a jövedéki kaució letételéhez köti a tevékenység folytatását, és ezt a KKV-k nem képesek teljesíteni, így a törvényalkotó megsértette a versenyhez való egyenlő jogokat.