Hogyan mérjük a látogatottságot?

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

A látogatottság-mérésről, egyesek egyből a hatékonyság-növekedésre gondolnak, míg másoknak csak unalmas adathalmazok és értelmezhetetlen statisztikák jutnak eszükbe. Tisztázzuk, mikor melyikre kell gondolni, az eredményesség növeléséhez milyen eszközhöz célszerű nyúlni.

A webstatisztikákkal korábban főként a szerverek terhelését mérték, illetve azt elemezték hány fájl- illetve, oldalletöltés van az oldalon. Az adatokat pedig többé-kevésbé emészthető formába öntötték azzal a céllal, hogy a szerver rendszergazdája nyomon tudja követni a gép technikai állapotát.

A későbbiekben elterjedtek a webstatisztikák ingyenes verziói, melyekből még több  információval szolgáltak a letöltéseket illetően. Ezekből már nemcsak összessített adatokat lehetett kinyerni, hanem hónapokra, hetekre, napokra, valamint órákra lebontva mutatták a látogatást a felhasználónak. Ennek ellenére a legtöbb marketinges, aki már találkozott unalmas webstatisztikával, valószínűleg ilyen típusú kimutatásokat látott.

Természetesen azért ma is van még létjogosultsága ezeknek a statisztikáknak, amelyek olyan technikai jellegű információkról tájékoztatják a webmestert, mint a már nem létező oldalra mutató törött linkek vagy a hiányzó képfájlok száma.

Látogatóból megrendelő (Oldaltörés)

Napjainkban már léteznek olyan webanalitikai szoftverek, amelyek kimutatásai elsősorban a marketinges számára hordoznak lényeges információkat. Megfelelő értelmezésük után akár növelhető az adott honlap hatékonysága is. A gyakorlatban néhány példával könnyen alátámasztható a fenti állítás.

Mit tud tenni, ha cége egyszerre két jelentős portálon hirdet, mondjuk havi 200 ezer forintért. Éves szinten közel ötmillió forintnyi kiadásért cserébe azonban kiderül az egyikről ugyan kicsit több látogató érkezik, miközben a másikról háromszor annyi megrendelés jön? A válasz egyértelmű: amennyi pénzt csak tud, átcsoportosít annak a hirdetésnek a költségvetésébe, amelyik a háromszor annyi megrendelést hozza, és máris több milliós profittal zárja az évet.

A hirdetés növelése után a weboldal tovább is fejleszthető. A honlap optimalizálásához, a látogató ügyféllé alakításához is elengedhetetlenek a megfelelő statisztikák. De mi van akkor, ha a statisztikákból pontosan kiderül, hogy melyik az az oldal, ahol a látogatók elakadnak és nem mennek tovább a megrendelés irányába? A válasz itt is egyszerű: addig javít ezen az oldalon (az oldalcímen, értékesítési szövegeken, link szövegeken stb.) amíg akadályozza a megrendeléseket. Ehhez célszerű végignéznie a teljes értékesítési folyamatot a hirdetéstől a megrendelésig.

Figyelembe kell venni:

• a hirdetés megjelenését,
• a nyitólap designját, elrendezését,
• az értékesítési oldal címét, szövegét

Ha például a szükséges módosításokkal eléri, hogy a látogatók 5 százaléka helyett 10 százalék rendeljen, akkor máris duplájára növelte a bevételeket! A hatékonyság növelése érdekében azonban ezután sem szabad megállnia.

Teszteljen! (Oldaltörés)

Párhuzamos tesztelés

A párhuzamos tesztelés során egy szöveg  - cím, alcím, link - két vagy több verziója kerül összehasonlításra úgy, hogy pontosan kiderül, mely verzió hozza a jobb eredményt, több vásárlót, hírlevél feliratkozót, demo letöltőt.

A kimutatások segítségével a következő feladatokat érdemes elvégezni:

• A fenti elemeken egymás után le kell futtatni (a webmester segítségével) egy úgynevezett párhuzamos, vagy más néven A/B tesztelést. (Tesztelheti például a nyitólap két lehetséges változatát.)
• A teszt abból áll, hogy egy program segítségével - mely szintén része a jobb webanalitikai rendszereknek - a látogatók 50 százalékának az egyik változatot, a fennmaradó résznek pedig a másik változatot mutatjuk meg.
• Ezzel egy időben azt is méri a program, hogy melyik változat eredményez több megrendelést.
• Ezek után már csak annyi a dolga, hogy megtartja azt a változatot, amelyik a több megrendelést eredményezte.

Ha így végigmegy az értékesítési folyamat összes elemén, és mindegyikkel addig futtat párhuzamos tesztet, amíg meg nem találja az adott elem legeredményesebb változatát, akkor egy-két hónap alatt, akár több száz százalékkal is tudja növelni a megrendelések számát/értékét! Megfelelő statisztikák nélkül nehéz maximalizálni a fenti elemek hatékonyságát, mivel túl sok tényező játszik szerepet a folyamatban.

Csepregi Balázs

Bővebb információt a www.internet-marketing.hu oldalon talál.