Az e-mail marketingben megvan az a lehetőség, hogy gyorsan és hatékonyan kiértékelhető. Meglepő módon azonban, a marketing vezetők egynegyede nem rendelkezik hivatalos mérő rendszerrel - cégen belül .
Ráadásul többségük hibásan úgy véli, hogy a megnyitási ráta a legfontosabb mérőszám az e-mail programjuk letesztelésekor. Egyetlenegy mérőszám ismerete ugyanis nem nyújthat elegendő ismeretet eredményeik javításához.
Cikkek a témában |
Látogatottság mérése Hét tipp spamküldés ellen |
A kampányok hatékonysága érdekében minden e-mail marketingeseknek rendszeresen újra kellene értékelnie az alábbi mérőszámokat.
• Kézbesítési arány
• Megnyitási arány
• Átkattintási arány
• Leiratkozási arány
• Konverziós arány
Ahhoz, hogy a fenti mérőszámok birtokába juthasson, mindenekelőtt szüksége leszegy hírlevél kezelő rendszerre. Az e-mailek kézbesíthetőségét folyamatosan ellenőrizni kell. Felmérések szerint, tízből négy e-mail marketinges számára a kézbesíthetőség jelenti a legnagyobb kihívást. Minden valószínűség szerint, az Ön kézbesítési rátája is sokkal alacsonyabb, mint gondolná.
Ha a kézbesített levelek számát úgy kalkulálja, hogy egyszerűen levonja a visszapattant e-maileket az elküldöttek számából, akkor elfelejti figyelembe venni azt a tényt, hogy jelentős számú elektronikus levél marad kézbesítetlen úgy, hogy még vissza sem pattan hála az internet szolgáltatást nyújtó cégeknek.
Ők a címzettekkel együtt folyamatosan szigorítják spam szűrőik beállításait, blokkolják, s átirányítják a leveleket, ezért az engedéllyel kiküldött e-mailek közül is egyre kevesebb ér el a címzettekhez. Ráadásul erről nem értesítik a feladót, így fordulhat elő, hogy az e-mail marketingesek egyre több tévesnek titulált, visszapattant - jóllehet szabályosan kiküldött – levéllel találkoznak.
Érdemes tehát alaposan utánajárni a nem kézbesült e-mailek okának, mert ha egyszerűen csak törli az adatbázisból a „rossznak” vélt e-mail címeket, akkor listája előbb-utóbb rohamosan csökkenni fog. A kézbesítési arány javításához érje el címzettjeinél, hogy felvegyék címjegyzékükbe az Ön e-mail címét. Ez ugyanis segíthet listája tisztításában, és kezelheti a spam panaszokat is.
Számos vita zajlik mostanában arról, hogy mit is jelent valójában a megnyitási arány. A MarketingSzoftverek statisztikái szerint a megnyitási arány 30-50 százalék között mozog Magyarországon. A kutatások kimutatták, hogy az elsődleges szempont ami befolyásolja az embereket, hogy megnyissanak-e egy levelet vagy sem, az, hogy ismerik-e a feladót és bíznak-e benne.
A megnyitási arány statisztikái nagyban függnek a HTML elemektől, ugyanis egyre növekszik azon ügyfelek száma, akik egyszerűen kitörlik a HTML tartalmú e-maileket. Jelentősen csökkentve ezáltal a megnyitási arányt.
Tippek a megnyitási arány növeléséhez:
• Kérjen engedélyt a levélküldésre!
• Csak lényeges témákról kommunikáljon, megfelelő időközönként!
• Tüntesse fel a feladó és a tárgy mezőben a cége nevét!
Ha ennek ellenére is elégedetlen a kampányaiban mért megnyitási ráta nagyságával, akkor itt az ideje, hogy elkezdjen dolgozni márkája imázsának javításán is. Bizonyítsa be a listáján szereplőknek, hogy megéri ajánlatot várni Öntől!
Magyarországon az átlagos - mérhető - átkattintási arány 0-10 százalék között van (Marketingszoftverek statisztika), s ha célja nem az, hogy minden egyes kiküldött e-mail után csengjen a pénztárgépe, akkor is elvárhat valamilyen reakciót a címzettektől. Az e-mail marketing legfőbb vonzereje az interaktivitás lehetősége, ami akkor kezdődik, ha a címzett rákattint egy linkre. Számos egyéb összetevő mellett - melyek egy e-mail kampány sikeréhez vezetnek - a relevancia az, ami növelni fogja az átkattintások számát.
Az átkattintás növelhető:
• Személyre szabott tartalommal.
• A címzett megszólításával - akár a levél tárgyában.
• Olyan ajánlatok kidolgozásával, amelyek geográfiai és demográfiai adatokat, valamint a címzettek előző vásárlási statisztikáit, illetve átkattintási számokat tartalmaznak.
Nem tanácsos viszont túl sok részelemet vagy ajánlatot tenni a levélbe, mert az elterelheti az olvasó figyelmét és csökkentheti a reagálási arányt.
Tippek e-mail megírásához:
• Készítsen egyszerű szövegezésű, direkt és célzott leveleket.
• A promóciós üzenetei csak egyetlen fő ajánlatot tartalmazzanak, rövid és impozáns tartalommal körítve.
• Gondolja át megfelelően a linkek kinézetét és helyét is. A feltűnően megjelenített hiperlinkek és a nagy „kattintson ide” gombok, amelyek mellé vonzó felhívások társulnak az elvárt cselekvéssel kapcsolatosan, világosan megmutatják a címzettnek, hogy Ön milyen tevékenységre kéri őket.
• Helyezzen el levelében sürgősségre utaló szövegrészeket is. Írja le érvekkel alátámasztva az okokat, hogy miért szükséges a címzetteknek gyorsan reagálniuk az ajánlatra (korlátozott mennyiség, az előfizetési időszak lejár, az ajánlat utolsó napja stb.).
Magyarországon a leiratkozási arány 0-3 százalék között mozog - derül ki a Marketingszoftverek statisztikáiból. Ha kiemelkedően nagy ugrásokat tapasztal a leiratkozók számát megjelenítő statisztikájában, akkor az Ön e-mail rendszere komoly változtatásokra szorul:
• Válassza külön az új címeket a régiektől és vizsgálja meg mindkét listát külön-külön.
• Ha az újonnan feliratkozók közül sokan iratkoznak le a listájáról, akkor valószínűleg mégsem nyújtja kielégítően azt, amelyet ígért számukra a regisztrációkor.
• Nézze át újra a feliratkozásra ösztönző szöveget, hogy az valóban tükrözi-e, amit a valóságban ajánl.
• Ha a régebbi vásárlói iratkoznak le a hírleveléről, akkor ideje felülvizsgálnia korábbi e-maileit: mennyire frissek a reklámjai, elég vonzóak-e az ajánlatai.
A leiratkozási arány csökkenthető:
• Vizsgálja meg, hogy milyen gyakorisággal küld e-mailt listájára. A napi közlemények helyett küldjön inkább heti hírleveleket, így megmenthet jó néhány leiratkozót.
• Biztosítson választási lehetőséget a levél témái és ajánlatai közül. Ezzel szintén elősegítheti kapcsolata fennmaradását és erősödését vásárlóival és érdeklődőivel.
Az e-mail kampányok végső célja, hogy valamilyen tevékenység elvégzésére csábítsák a címzetteket. Lehet ez akár termékvásárlás, feliratkozás egy hírlevélre, vagy egy találkozó beütemezése. A konverziós arány egy nagyon fontos mérőszám, mely azt tükrözi, hogy mennyire értékes az Ön e-mail marketing ajánlata vásárlói számára.
Ahhoz, hogy a címzettek valóban azt tegyék amit Ön szeretne, a legjobb módszer, ha világosan elmagyarázza mit vár el tőlük:
• Írja le egyértelműen, hogy mit kell tenniük, majd biztosítsa, hogy címzettjei ezt a lehető legegyszerűbben teljesíthessék is azt.
• Honlapja fogadó oldalainak tervezése során tartsa észben azt a gondolatot, hogy ez az utolsó esélye, hogy címzettjeit cselekvésre ösztönözze. A testre szabott fogadó oldal szövegek, űrlapok és gombok, melyekben visszaköszön az adott kampány megjelenés, vagy fotót, grafikát is tartalmaznak a kampányban ajánlott termékről - segíthetnek meggyőzni a címzetteket. A módszer alkalmazása jelentősen megnövelheti a konverziós arányt!
• Fontos, hogy a konverziós folyamat legyen rendkívül egyszerű. Legyen a megrendelési űrlap előre kitöltött, tartalmazza a vásárló nevét, szállítási címét, így a címzettnek már csak pár adattal kell kiegészítenie a rendelés leadásához.
Most talán kissé elveszettnek érzi magát, hisz rengeteg elvégzendő feladatot soroltunk fel. Nem kell azonban megijednie, mert ahogy lenni szokott, most is a kicsi, de biztos lépések vezetnek a kívánt eredményhez. Ha minden hónapban csak egy mérőszámra kezd el fókuszálni, akkor fél év múlva egyre növekvő eredményeket érhet el az e-mail marketing területén.
Csepregi Balázs
Ha a cikkel kapcsolatos kérdése van, tegye fel a hvg.hu fórumán az internet-marketing topic alatt!