Függetlenül attól, hogy terméket vagy szolgáltatást adsz el üzleti vagy a lakossági partnereknek, sokat javíthat marketinged hitelességén, ha el is hiszed, ami állítasz.
Hiába tűzdeled azonban tele akár a valóságnak megfelelő dicséretekkel, ha a konkurensed is pont ugyanezeket állítja magáról (például "A leggyorsabb a városban", "Minőségi termékek" vagy "A legjobb árakon").
A megoldás nagyon egyszerű: nem a te szádból kell, hogy hallják a cég pozitívumait. Célszerű ügyfeleidtől beszerezni több ajánlólevelet, vagy legalább egy-egy elismerő idézetet. Ajánlott azonban betartani néhány alapszabályt:
1. Több féle módszer is fel lehet építeni egy idézetgyűjteményt.
a. Ne szerénykedj, ne tartsd titokban a dolgot! Mielőtt eladnál, mondd meg a vevőnek: " Szeretnénk olyan jól kiszolgálni, hogy tökéletesen elégedett legyen, és örömmel írjon nekünk utána egy elismerő idézetet!"
b. A legjobb időpont az idézetek megszerzésére eladás közben, ha a vevő elégedett a vásárlás élményével. Ilyenkor kérdezd meg tőle: "Milyen elvárásai voltak a vásárlással kapcsolatban, és ahhoz képest milyen volt náluk vásárolni?" Az eredmény valami ilyesmi lesz: "... Nagyon hasznos és színes volt a tréning; akarva akaratlanul végiggondoltam a jelenlegi marketing stratégiánkat - nagyon jó visszajelzést kaptam, mi az, amit jól csinálunk és mi az, ami jobban kellene csinálnunk..."
c. Eladás után, ha már elkelt a portékád, és a vevőnek volt alkalma profitálni belőle, akkor érdemes újra megkérdezni, hiszen a vásárlás élménye csak egy lépés - a hab a tortán az maga az eredmény: "Milyen elvárásai voltak a (termék/szolgáltatás) használatának eredményeivel kapcsolatban, és ahhoz képest mit kapott?" Ebből ilyen idézetekre számíthatsz: "...soha nem gondoltam volna, hogy az a taktika, amit javasoltál, ennyi új diákot szerez. Forgalmunk megnőtt, és nem annyira hullámszerű, mint előtte volt."
Hogyan lehet ilyen idézeteket szerezni, ha a céged még csak most indult, vagy ha a termékedet még csak most készülsz piacra dobni?
Még a kezdő cégeknek, a fejlesztendő termékeknek is vannak potenciális vevői. Írj nekik, és kérd meg őket, teszteljék a fejlesztői verziót, cserébe csak annyit kérsz, hogy mondják el a véleményüket, és ha az jó, akkor használhasd ezeket marketing anyagaidban!
Az emberek alapvetően segítőkészek, főleg, ha nem önzetlenül kéred őket. Ha az idézetekért cserében kedvezményesen kipróbálhatják a portékádat, akkor a legtöbben bele fognak menni.
Ha jól pozícionált a céged, csupa olyan idézetet kell gyűjtened, ami a pozícionálásban kiemelt egyedi tulajdonságodat, előnyödet dicséri. Például, ha a pozícionálásod azt mondja ki, hogy a Te céged a leggyorsabb tévészerelő a városban, akkor kérj olyan idézeteket, amiben a tempódat méltatják a vevők.
Teljes névvel és városnévvel ellátott idézeteket kérj lakossági ügyfeleidtől, a céges partnerektől pedig a név, beosztás, cégnév, weboldal négyesből legalább kettőt.
Bármilyen furcsa, de hitelesebbek azok az idézetek, amik nem ömlengenek túlságosan. A legjobbak leírják, hogy a vevő eleinte miért vonakodott, de aztán meggondolta magát.
Kérj egy mosolygós, természetes fotót az idézet írójától, és tedd az idézet mellé! Kérd meg elégedett ügyfeleidet, hogy inkább vegyék fel mp3-ra a mondanivalójukat. Ez nem csak érdekesebbé, de hitelesebbé is teszi az idézetet.
Innen már csak egy lépés előre, hogy lefilmezed az ügyfeledet, amint a cégedről áradozik! Az ilyen nagyon jól működhet egy weboldalon, ahol a videó még van olyan érdekes, hogy sokan kattintsanak rá, ráadásul ez minden kétséget kizáróan eredeti lesz, így végképp felszámolja a reklámoddal kapcsolatos bizalmatlanságot. Akkor tudsz könnyedén ilyeneket gyűjteni, ha esettanulmányokhoz interjúkat készítesz, majd abból kivágsz egy-egy jó pillanatot.
Ha már szépen gyűlnek az idézetek, mit kezdj velük? Egyszerű: fűszerezd meg velük az összes marketing anyagodat! Tégy belőlük mindenhová egy kicsit: az ajánlatodba, a reklámodba, a honlapodra, a brossúrádba. Akassz ki párat az irodádban (jobb, mint bármelyik antidepresszáns!), a faliújságodra (hadd örüljenek a kollégák is) vagy tégy belőlük a sajtóközleményeidbe.
Felejtsd el a nevekkel való unalmas dobálózást a "referenciáink" oldalon - turbózd fel a reklámanyagaidat idézetekkel!
Wolf Gábor
Forrás: ingyenes Marketing Magazin
www.marketingcommando.hu