Mibe kerül egy franchise hálózathoz csatlakozni?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nemzetközi viszonylatban a független vállalkozók 70 százaléka megy tönkre az indulást követő öt éven belül, miközben a franchise átvevők mindössze 7-8 százaléka kényszerül üzlete bezárására. Dr. Mandel Katalin, a Dakexpo Kft. franchise-tanácsadója a rendszerben rejlő lehetőségekre, illetve azok költségeire hívja fel a figyelmet.

Franchise-szerződés
A megállapodásnak célszerű térnie:
- a név, márka-név haszná-latára, közös meg-jelenésre az eladóhelyiségekben és/vagy a szállítójárműveken,
- a know-how átadására,
- egy folyamatos szakmai, kereskedelmi segítségnyújtásra, támogatásra, a szerződés teljes idejére.
A franchise egy üzleti házasság, amelyet hosszú távú szerződéssel pecsételnek meg az  egymástól független vállalkozók.  Egy ilyen hálózathoz csatlakozni, vagy másnéven franchise -átvevővé válni elsősorban pénzügyi befektetést jelent.

A franchise-átvevőnek általában számolnia kell a belépési díjjal, valamint a beruházási tőkeigénnyel (teljes befektetés), ami szektoronként, rendszergazdánként valamint országonként is jelentős eltérést mutat.

A teljes beruházási tőkeigény magában foglalja  az üzlet beindításához szükséges befektetéseket is. Ilyenek lehetnek az üzlethelyiség megszerzésére, kialakítására, valamint az induló árukészlet megszerzésére fordított összegek is.

A franchise-rendszer további működése során felmerülnek egyéb, a rendszergazda számára fizetett díjak, a royalty (forgalmi jutalék), valamint a központi reklámköltséghez való hozzájárulás. Ezek a díjak az éves árbevételnek mindössze néhány százalékát teszik ki. Az anyagi beruházás mellett elengedhetetlen  egy hosszú távú  üzleti terv, a kölcsönös érdekeltség, s nem utolsósorban  lojalitást is elvár a felektől.

Első lépések (Oldaltörés)

Az induláshoz célszerű olyan tevékenységi területet választani, amely illeszkedik személyes képességeinkhez, illetve nem haladja meg anyagi kapacitásunkat sem. 

Az előkészítés 3  legfontosabb szakasza:

1. kiválasztani a vállalkozó számára legmegfelelőbb szektort,

2. biztosítani a finanszírozást,

3. kiválasztani a megfelelő munkatársakat.


Ajánlott a piacon lévő franchise-partnereknél tájékozódni, további információkat beszerezni a számunkra tetszetős franchise-hálózatról. Ha már tudjuk, hogy melyik az a franchise-vállalkozás, amelyhez szeretnénk csatlakozni, érdemes kikérni franchise-tanácsadó véleményét is. Ők csinálnak egy előzetes szűrést a partnerek igényeinek megfelelően. Ezek a konzultációk hasznosak lehetnek a jelöltek számára akkor is, ha nem rájuk esik az általuk kiszemelt hálózat  választása.


Aki franchise-ajánlatokat olvas, legyen mindig kritikus. Nézze meg, mi az, ami már megvalósult, amire már tapasztalati adatok vannak és mi az, ami tulajdonképpen csak terveket és elképzeléseket tartalmaz. A franchise-átvevőnek nagyon sok esetben nem kell az adott területen szakértőnek lennie, sokkal inkább a jó szervezői, kereskedelmi és vezetői képességekkel kell rendelkeznie, hiszen ő egy vállalkozást fog irányítani.

 A külföldi hálózatok többsége a mester-franchise jog átadásával exkluzivitást a kiválasztott partnernek, aki ezáltal felel a teljes magyarországi franchise-hálózat kiépítéséért. Másik példa az amerikai Subway gyorsétterem láncnál is jól bevett gyakorlat: nem ad el mester franchise-jogokatak, ezért kizárólag franchise-partnerként lehet csatlakozni.

Sorozatunk következő részében pedig a franchise-rendszergazda szemével elemezzük e hálózat előnyeit és buktatóit.

 dr. Mandel Katalin
franchise-tanácsadó