Amikor egy cég úgy dönt, csatlakozik egy franchise-hálózathoz, elsősorban az motiválhatja, hogy nemcsak a jól bevezetett márkát veszi át, hanem az átadó korábban megszerzett gyakorlatára, tudására valamint hírnevére is szert tehet. A sikeres projekt átvétele így lecsökkenti a kockázatot és a bizonytalanságot, melyet egy új vállalkozás indítása okozhat. Nem minden franchise-hálózat partnere van azonban automatikusan "sikerre ítélve". Sok múlik azon, hogy milyen szempontok alapján választ hálózatot a cég.
5 kritérium a sikeres választáshoz:
- A hálózatnak legyen sikeres, már befutott márkaneve
- A hálózat legyen életképes
- A hálózat az átvevő képzettségének megfelelő szektorba tartozzon
- A rendszergazda rendelkezzék jelentős know-how-al, tudással.
- A rendszergazda révén lehetőség legyen folyamatos fejlesztésekre
Ha jól választunk, a rendszergazda folyamatos támogatást nyújthat a promócióhoz és a marketinghez egyaránt. Számos reklámot láthatunk a televízióban (Burger King, CBA) ahol az lánc termékeit promotálják minél több vásárlót csábítva a hálózat üzleteibe. A franchise szerződés tartalmazhatja a folyamatos segítségnyújtást. Az Amerikai Hot Dog központja például egyezteti és szervezi a területfoglalásokat a különböző rendezvényekre, szabadtéri eseményekre és kiajánlja azokat átvevőinek. A spanyol Buho ruházati cég a 10 000 eurós belépési díjból már az első évben vállalja 4000 euró összegű promóciós- valamint reklámköltség kifizetését átvevői számára.
A sikeres választás még nem garantálja az eredményességet. Számos olyan kockázat van, amelyet érdemes egy franchise-vállalkozásnak figyelembe venni:
1. Rossz helyválasztás
Még egy ismertebb, könnyen azonosítható franchise vállalkozás is elbukhat, ha nincs a vásárlók, illetve a közönség szeme előtt. Nem szabad tehát az olcsóbb helyet választani költségmegtakarítás címén, mert ha nincs forgalom, többet veszítünk a réven, mint amennyit nyertünk a vámon.
2. Túltelített piac
Habár a franchise hálózatok a legtöbbször területi exkluzivitást biztosítanak átvevőiknek, ügyelni kell, nehogy a kizárólagosság csak egy kis területet fedjen le. Figyelembe kell venni azokat a franchise-on kívüli vállalkozásokat is, melyek hasonló terméket és szolgáltatást nyújtanak, mert ezek szintén túltelítettséget idézhetnek elő.
3. Az eladás-ösztönzés elhanyagolása
A promóció minden vállalkozásnál létfontosságú, nem csak a franchise-hálózatok esetében. Néhány franchise-átvevő azt hiszi, hogy a márkaismertség kiküszöböli a helyi reklám szükségességét. Ez híú remény. Nem elég, hogy a franchise rendszergazda lehetőséget ad marketing-kampány megvásárlásá-ra, az átvevőnek önálló lépéseket is tennie kell vállalkozása népszerűsítésére.
4. Irreális elvárások
A legtöbb franchise-hálózat bukását átvevői okozzák, irreális elvárásaikkal. Egy franchise birtoklása – mint minden más vállalkozásé – kemény munkát, valamint elhivatottságot igényel és a legtöbbször jó pár év, amíg az üzlet profitot is termel.
Mandel Katalin
www.dakexpo.hu