Mi a célja a Kereskedelmi Etikai Kódexnek?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kereskedelmi Etikai Kódexet írt alá öt kereskedelmi szakmai érdekképviselet vezetője. A kereskedelmi szereplők eljárását, tevékenységét, a vásárlókkal, versenytársakkal, alkalmazottakkal és a beszállítókkal szembeni etikai követelményekre vonatkozó szabályokat az önszabályozás és önkorlátozás eszközével tereli mederbe.

A kódex a szakmára vonatkozó jogi szabályozáson túlmutató, önként vállalt kereskedelmi normákat fogalmaz meg. A Kódex aláírói vállalták, hogy az emberi értékek és környezet védelme érdekében határozottan síkra szállnak, ezáltal is fokozva a társadalmi felelősség (CSR) érdekében tett vállalásaikat.

A Kereskedelmi Etikai Kódexet a KISOSZ, az ÁFEOSZ, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége, az VOSZ Kereskedelmi és Szolgáltató Szekciója vezetői írták alá, valamint alapítóként csatlakoztak a kódexhez az Auchan, a Bétex, a Céhis, a Cora, a Coop Hungary, az E-U Comerce, a Gulyás Nagyker, a Kisalföld Fűszért, a Korona Székesfehérvár, a Maruzsi Team, a Metro, a Penny Market, a Plus, a Reál Hungár, a Schneider, a Spar, a Tesco, az Uttry és Társa, a Zelka, a Walhalla.

A Kódex megalkotásával a felek olyan konszenzust értek el, mely kiszámíthatóságot eredményez a kereskedelmi életben, a korrekt üzleti kapcsolatokra törekedve- a verseny tisztaságát tartja szem előtt, tartózkodva a versenytársak jó hírnevének veszélyeztetésétől.

A megállapodást megelőző széleskörű szakmai egyeztetésnek, illetve az aláírás önkéntességének köszönhetően vélelmezhető, hogy a Kódexben foglalt normák betartása magasfokú lesz. Normasértés esetén azonban a Kódex megfogalmaz egyéb garanciális szabályokat is a panaszos számára (Kereskedelmi Etikai Testület előtti panasztétel joga), ezzel téve teljessé a korrekt üzleti kapcsolatokat és a fogyasztó hatékony védelmét, valamint az etikus kereskedelem megvalósulásának követelményét.  

A Kódex külön kihangsúlyozza, hogy az azonos tartalmú ajánlatok közül a hazai előállítású termékeket kell népszerűsíteni. A csatlakozók nem tartják etikusnak a partnerre gyakorolt nyomást, ha az a partnereknek szerződésből fakadó megalapozott igényei érvényesítésének meghiúsítását célozza.

Gráf József agrárminiszter az aláírás alkalmából hangsúlyozta, hogy továbbra is célnak tartja, hogy létrejöjjön az élelmiszeriparban az a nagy etikai kódex, amelyhez a termelők, a kereskedők, a feldolgozók egyaránt csatlakozhatnak. Utalt arra, hogy szeretné, ha az élelmiszerpiac jelentős része jó minőségű magyar árukból állna, és illegálisan ne tudjanak oda bekerülni olyan hamisítványok, termékek, amelyek nem felelnek meg az élelmiszerkönyv előírásainak. Az ünnepségen Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára az önszabályozás fontosságát hangsúlyozta.

Rövidesen létrejön az a 20 tagú kereskedelmi etikai testület, amelynek feladata, hogy állást foglaljon a vitás ügyekben. A Kódex létrehoz egy olyan fórumot, amely az etikai vétségekre vonatkozó panaszokat vizsgálja ki, bírálja el, illetve fogalmaz meg állásfoglalásokat. A fórum az aláírók delegáltjaiból álló Kereskedelmi Etikai Testület, mely eljárásának szabályai is kidolgozásra kerültek a Kódex keretében. Az eljárási szabályok részletessége garantálja, hogy a panaszok orvoslása hatékonyan történjen meg.