Mitől jó a franchise-szerződés?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hogy franchise-átvevővé válhassunk, meg kell állapodnunk a franchise-átadóval, ez a megállapodás a franchise-szerződés. Összeállításunkból kiderül, hogy a szerződés védelmet biztosít-e a szellemi termékeknek, és milyen szabályok vonatkoznak a szerződő felekre.

A franchise-szerződés 3 alapvető témája

§  a franchise jogi határait pótolva szerződésesen köti az átadót és az átvevőt valamint pontosan tükrözi a korábban elfogadott feltételeket

§   mindkét fél érdekeit óvja és védi a rendszergazda szellemi termékét

§    világosan megfogalmazza a szabályokat, melyeket a szerződő feleknek be kell tartani

Mivel a franchise-hálózatok átadására nem vonatkozik semmilyen törvény vagy szabályozás, legfontosabb feladata, hogy meghatározza az átadó és az átvevő jogait valamint kötelezettségeit, illetve a kapcsolatot kettejük között. Ebből a szempontból a franchise-szerződés nevezhető az egész üzlet motorjának.

Ha nehézségek merülnének fel az átvevő és az átadó között a szerződésben találhatják meg a témához kapcsolódó jogaikat vagy kötelezettségeiket.

Mit vár az átvevő a franchise-szerződésben?

1. saját és alkalmazottai kiképzését,
2. a szükséges eszközök, termékek és/vagy támogatás nyújtását,
3. a hirdetési, értékesítési és promóciós ügyek felelősségének tisztázását,
4. segítséget a megfelelő ingatlan felkutatásához és megszerzéséhez, valamint az üzlet felszerelését és a franchise-nak megfelelő átalakítását (számos esetben hasonló figyelmet kell szentelni a járművek beszerzésére és felszerelésükre),
5. segítséget a vállalkozás elindításához,
6. az üzlet állandó tökéletesítését, erősödését és fejlesztését,
7. biztos támogatást a vállalkozás kiépítésében, esetenként még könyvelési segítséget is.

A rendszergazdák mindent megtesznek azért, hogy az átvevő kötelezettségeit világosan tartalmazza a franchise-szerződés. Az átadó érdeke:

1. az átvevő teljesítményének ellenőrzése
2. védelem a tisztességtelen versenytől
3. szellemi termékének védelme
4. az átvevő  kötelezettségeinek és megkötéseinek meghatározása, a rendszergazda által adott jogok figyelembe vételével

Ki védje a szellemi terméket? (Oldaltörés)

Amíg a franchise-szerződés nem ad kellő védelmet a rendszergazda szellemi termékének, az átadó nem tudja megelőzni, hogy jogait egy harmadik fél vagy egy volt-átvevő megsértse. A rendszergazdának nem árt tudnia, hogy az átvevő is érdekelt abban, hogy az átadó megtegyen mindent a kérdéses szellemi termék védelmének érdekében. Sok átvevő a franchise piacon betöltött előkelő helye miatt lép be egy bizonyos hálózatba. Előfordul, hogy a vállalkozónak több, azonos területen működő hálózat közül kell választania, és ilyenkor az erős márkakép, arculat döntő szerephez jut.

Ebből következik, hogy az átvevő szeretne biztos lenne abban, hogy szabálysértés esetén a rendszergazda megfelelő lépéseket tesz, hogy megvédje tulajdonát és szellemi termékével kapcsolatos jogait, képes megszüntetni a szabálysértést és ezáltal megóvja a márka hírnevét saját maga és egész hálózata részére. Ha a szerződés ezen pontja gyenge, az átvevők nem tartják megbízható befektetésnek a franchise-hálózatba való belépést, hiszen a rendszergazda lehetőségei határoltak abban, hogy megelőzze a másolást, mellyel tisztességtelen versenynek teszi ki átvevőit.

A márkanevek és védjegyek egyre fontosabbá válnak az üzleti életben; megnövelhetik a cég eszközértékét, ezért határozottan meg kell védeni. A franchise-szerződés azonban nem csak fontos jogokat ad az átvevőnek és jogokat tart fent a rendszergazdának, hanem olyan mechanizmusokat is tartalmaznia kell, melyek a szellemi terméket a szabálysértésektől védi meg.

Nincsenek kivételek (Oldaltörés)

A szerződés tartalma

1. előírja az átadó és az átvevő kötelességeit, kötelezettségeit

2. lefekteti az alapjait melyek szerint a rendszergazda felbonthatja a franchise-szerződést

3. foglalkozik a franchise-költségek fizetésével és ezen befizetések határidejével

4.  megállapítja a szerződés bontás következményeit.

Minden átvevőt családtagként kell kezelni, ennek megfelelően nincs helye kivételezésnek. Ez azt jelenti, hogy a franchise-szerződésnek egységesnek kell lennie, mely minden leendő átvevőnek ugyanazokat a feltételeket kínálja.

Ha egy franchise-szerződés nem átruházható, akkor az átvevő szempontjából fontos, hogy a megállapodás kiegyensúlyozott legyen a felek között.  A szerződésnek figyelembe kell vennie az átvevő érdekeit is. Szabályozás illetve törvény hiányában hosszú távon fontos, hogy a szerződés világosan lefektesse, mit vár egyik illetve másik féltől.

Azzal is érdemes foglalkoznia a megállapodásnak, hogy mi a teendő akkor, ha az átvevő el kívánja adni üzletét a szerződés hatályának lejárta előtt. Itt is, mint más esetekben, egyensúlyt kell teremteni az átvevő azon igénye, hogy akkor és úgy tudja realizálni befektetését, amikor és ahogy akarja, és a rendszergazda azon igénye között, hogy jóváhagyja a hálózatába újonnan belépőket és megelőzze a hálózatból (bármilyen okból) távozókat abban, hogy folytassák az átadó tevékenységét és ezzel tisztességtelen versenyhelyzetet teremtsenek.

A franchise-üzlet összetett és a franchise-szerződésnek figyelembe kell vennie ezt az összetettséget. A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a rendszergazdák, akik könnyelműen veszik ezt a megállapodást a későbbiekben számos problémával kell szembesülniük.