© sxc.hu |
A tapasztalatok azt mutatják, hogy csupán a linkfejlesztési munka kiszervezésével, nagyon ritkán érhető el jó eredmény. A cégek a linkfejlesztést „a la carte” módon kínálják szolgáltatásaik között és általában képzetlen embereket alkalmaznak a feladat elvégzésére. Nem ritka az eset, hogy egy olyan szoftverrel dolgoznak, mely az internet feltérképezése után automatikus leveleket küld ki a webmestereknek.
Sajnos egy ilyen folyamat eredményeként sosem jönnek létre minőségi linkek. Ez abból is látszik, ha a megbízó rengeteg panaszlevelet kap azoktól a webmesterektől, akik többszörösen is kézhez kapták a linkcserére vonatkozó kérelmet, az Ön honlapját képviselő linkfejlesztő cégtől.
Nem szabad elfelejteni, hogy honlapunkat az fogja képviselni az online közösségben akit a cég megbíz a linképítési feladattal, - a tevékenységük eredménye pedig a weboldalunkon tükröződik vissza. A linképítés folyamatát nagyon óvatosan és finoman kell kezelni, hisz végső soron emberi kapcsolatok építésről és gondozásáról van szó, még ha virtuális formában is.
© sxc.hu |
• Milyen módon építik a linkeket?
• Használnak bármilyen automatizált szoftver programot a linképítés során?
• Milyen típusú linkeket „gyártanak” (egyirányú linkek, kölcsönös linkek stb.)
• Van a tulajdonukban bármilyen honlap csoport, melyre tervezik a linkek kihelyezését?
• Milyen módszerrel ítélnek meg egy honlapot, mielőtt eldöntik, hogy potenciális linkpartner lehet? Milyen tényezőket vesznek figyelembe?
• A linkfejlesztőjük mennyire beszél és olvas jól magyarul?
• Milyen tréninget kapott a linkfejlesztőjük?
• Szükségük van a weboldalához való hozzáférésre, amikor a kölcsönös linkcserét bonyolítják?
• Aláírnának egy bizalmassági szerződést?
• Meghatározhatja, hogy mi legyen a hivatkozás szövege a weboldalára mutató linkek esetében?
• Hogy és milyen módon esedékes a fizetés?
• Mi az a linkszám, melyet egy hét alatt átlagosan generál a linkfejlesztőjük?
• Mennyi a linkenkénti - vagy az óránkénti - költség?
• Tudnak mutatni referenciákat a jelenlegi vagy a régi ügyfeleik közül?
A cég válaszai alapján könnyedén megállapíthatjuk, hogy profikkal van-e dolgunk. Ha igen, akkor még azt is fel fogjuk mérni, hogy mennyire reális az általunk megadott bejövő linkek száma melyet a feladat elvégzésétől várunk.
Ha már tudjuk mit kell kérdeznünk, már csak egy céget kell keresnünk. Ennek az egyik legjobb módja, az ajánlás úján tesszük. Sokkal nagyobb eséllyel találunk megbízható céget, ha egy olyan barátunk vagy kollégánk ajánlja, aki már dolgoztatott velük és meg volt elégedve. A továbbajánlás egy nagyon hatásos eszköz, amikor megbízható céget keres a weboldalán elvégzendő munkák bármelyikére is.
Az is egy jól bevált módszer, ha rákeresünk erre a szolgáltatásra valamelyik keresőprogramban és megvizsgáljuk, hogy egy-egy adott cégre milyen linkek mutatnak az eredmények közül. Ebből az is könnyen megállapítható, hogy a cég linkfejlesztője milyen típusú linkeket volt képes elnyerni a saját vállalata számára.
Szempontok a linkfejlesztő feladatainak meghatározásához
• Mennyi kölcsönös linket szeretnénk egy hónapon belül a weboldalunkra
• Hány megkeresést küldjön ki egyirányú linkekre vonatkozólag egy hónapon belül
• Érjük el, hogy egy konkrét weboldal kihelyezzen három cikkünket – amely írásokat Ön bocsát a linkfejlesztő rendelkezésére – és minden cikk tartalmazza az előre megadott linkeket, linkszövegeket és cégbemutatót vagy önéletrajzot
• Tegyünk közzé 10 releváns hozzászólást egy bizonyos fórumban (vagy blogban) az előre megadott aláírást és linkszöveget használjuk a hozzászólások végén
Minél specifikusabb feladatokkal látjuk el a linkfejlesztőt, annál kisebb a hibalehetőség, és annál inkább kézben tudjuk tartani cégünk dolgait anélkül, hogy nekünk kellene elvégeznünk a munkát.
Érdemes előre megegyeznünk a linkfejlesztővel, hogy milyen gyakran küld jelentést a munkája eredményeiről. A hó végi jelentés általánosan bevett szokás, tehát ha nem kérünk külön beszámolót és egy hosszabb ideig tartó munkáról van szó, akkor minden hónap végén láthatjuk az eredményeket.
Íme néhány tényező, melyek segítségével értékelhetjük a linkfejlesztő teljesítményét:
1. A felépített linkek száma
2. A már megkért linkek száma (azaz a megkereső levelek száma, melyet az adott hónapban kiküldött)
3. A megszerzett linktípusok – kölcsönös linkek, cikk kihelyezések, egyszerű egyirányú linkek
4. A megszerzett linkek minősége – a belinkelt oldal „page rank”-je, a bejövő linkek oldalán megtalálható linkek száma, a linkek szövegezése, a honlap értéke, melyről a link származik.
5. A megszerzett linkek megtartása (a viszont linkek növekedési rátája hónapról-hónapra mérhető).
Ami pedig minden mutatószám közül a legfontosabb, hogy mekkorát mozdult előre honlapunk a keresőprogramok eredmény oldalán. Ne feledje, a mennyiség nem mindig egyenlő a minőséggel. Ha az egyik linkfejlesztő cég 300 linket helyez ki egy hónapban és az Ön honlapja a 10. helyről a 8.-ra mozdul el az eredmény oldalon akkor az sokkal kevésbé produktív, mintha a másik linkfejlesztő csak 100 linket helyez ki, de az Ön weboldala a 10., helyről a 6.-ra jön fel a keresőprogram találati oldalán.
Akár házon belül képezi ki a munkatársait és delegálja a linkfejlesztés feladatát akár külsős cégre bízza a munkát, egy biztos: a linkfejlesztési folyamat nehézségei lekerülnek a vállunkról egy hozzáértő személy kezébe, ezzel időt szabadítva fel Önnek, melyet üzletünk és weboldalunk fejlesztésére fordíthatunk.
Linkfejlesztés és linkcsere témában további anyagokat olvashat az Internet-Marketing.hu weboldal „linkmarketing” rovatában.