Hogyan indítsunk webáruházat?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
Salgó Andrea (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

Az online áruházak közötti erős versenyben hamar elbukik, aki nem veszi figyelembe a rutinos bolttulajdonosok tapasztalatait s az internetes vásárlók szokásait.

© Malorg Bt.
Online áruház beindításakor alapos előkészítésre és mindössze néhány napra van szükség ahhoz, hogy a tulajdonos felépítse a program motorját, kialakítsa a designt, és áruval töltse fel az oldalt. Szerencsés esetben tevékenységi körében már eleve szerepelteti a "TEÁOR 52.61" kódot, azaz foglalkozhat csomagküldő kiskereskedelemmel, máskülönben a társasági szerződés módosításra szorul - fejtette ki a hvg.hu-nak a szerkesztője, Németh Gáborné.

A webáruház-alapító következő lépése ezután a szükséges működési engedélyek beszerzése az önkormányzattól, illetve nyilvántartásba vétele a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalnál. Ehhez a törvények értelmében "fel kell mutatni" egy ügyfélszolgálati tevékenység végzésére alkalmas üzlethelyiséget, a vevők kérdéseire válaszolni tudó szakképzett alkalmazottat, valamint a cég jogszerű működését igazoló hivatalos dokumentumokat.

A közigazgatási törvény 30 napot ad a hivatalnak, hogy nyilvántartásba vegye a webáruházat, de Andor Györgyné, a MEKI igazgatóhelyettese szerint az esetek 90 százalékában ennél jóval hamarabb bejegyzik az online boltokat, kivéve, ha hiánypótlásra kell visszaküldeniük a kérelmet. Az összes engedély beszerzésénél viszont a várakozási idő - többek tapasztalata szerint - akár fél év is lehet.

Vevőcsalógatás a neten (Oldaltörés)

Az igazi kihívás csak ezután jön: a látogatókat a webáruházba csalogatni és vásárlóvá változtatni. A webaruhaz.lap .hu szerkesztője úgy véli, a webmarketing, webanalitika döntő fontosságú, jóllehet az online bolttulajdonosok számottevő hányada ezekről még sohasem hallott. Sokan - miután nem kevés pénzt áldoztak online áruházuk kialakítására - tétlenül várják, hogy valaki odatévedjen és vásároljon. Pedig a webáruházak egyik legnagyobb előnye, hogy egészen szűk vásárlói rétegre is lehet koncentrálni. Célszerű ezért kihasználni a keresőoptimalizálás előnyeit, hogy aki érdeklődik, meg is találja a webáruházat.

A kínálat kialakításánál  érdemes figyelembe venni az internetes vásárlók szokásait, és nem árt tisztában lenni az online áruházak legfőbb hiányosságaival:

- a vásárlónak nincs kézzelfogható élménye az üzlet jellegéről, hangulatáról, választékáról;

- a televíziós csomagküldő szolgálatok és katalógus-áruházak korábbi botrányai eleve kedvezőtlenül hatnak az online rendelésre és fizetésre;

- a szörfözés során előforduló útvonaltévesztések és blokkolások, az oldaltervezési hibák (design error) vagy pedig egyedi, a felhasználó tapasztalatlanságából és véletlen helyzetekből adódó problémák (user error) egyaránt visszavethetik a vásárlói kedvet.

Ezeket a negatívumokat ellensúlyozhatja a tulajdonos a biztonsági és garanciális kérdések tisztázásával, pontos és részletes információkkal, valamint azzal, ha a vevő az első vásárlásnál kedvező tapasztalatot szerez.

Előnyös oldalak (Oldaltörés)

Az internetes vásárlás legnagyobb előnye, hogy a vevőnek nem kell különböző boltokban keresgélnie, és nem függ az aktuális készlettől. Ugyanakkor, ha az áruház fel tudta kelteni a vásárló érdeklődését, számtalan adattal tudja alátámasztani, miért előnyös egy-egy árucikk megvásárlása. Az sem mellékes, hogy a hagyományos üzletekhez képest ugyanazt a terméket általában olcsóbban lehet beszerezni, és ezen még a szállítás esetleges extra költsége sem változtat.

A tulajdonos szempontjából is számos előnnyel bír a webáruház:

- fenntartása gazdaságos: nincs rezsiköltség, nincs alkalmazotti bér, nem igényel ingatlanbefektetést;

- 24 órában kiszolgálják a vevőket;

- bolti lopás kizárva;

- kisebb raktárkészlet szükséges;

- globális vevőkör alakulhat ki, a vevők nincsenek szűk földrajzi térséghez kötve.

Pillanatnyilag a könyvet, számítógépet, telefont kínáló áruházak bonyolítják le a legnagyobb forgalmat, de a konkurenciaharc is ezen a területen a legerősebb.

A legfrissebb hazai kutatási adatok szerint Magyarországon a havi rendszerességgel internetezőknek egyelőre csak 14 százaléka használja az internetet vásárlásra. Ráadásul még ők is többnyire a konvencionális módon, készpénzes utánvétellel fizetnek. Csak töredékük használ bankkártyát a fizetéshez, a kuponos, mobiltelefonos vagy "prepaid" kártyás fizetés aránya is elenyésző. Az online fizetéssel szembeni fóbia az egyik legnagyobb akadály, ami a webáruházak elszaporodásának útjában áll.

Hozzászólások