Miközben a hazai online kereskedelem forgalma növekszik, a magyar fogyasztók 60 százaléka nem tudja pontosan, milyen jogai is vannak internetes vásárlás esetén. Egy 2007 májusában készült felmérés szerint a magyaroknak csaknem a fele gondolja úgy, hogy fogyasztóként kevesebb joga van itthon, mint más uniós polgárnak. Pedig az EU-ban különleges fogyasztói jogok illetnek meg mindenkit az interneten és egyéb távközlési eszközön keresztül kötött szerződések esetén, így a magyarokat is. "Az EU-ban minden fogyasztó élhet a jogaival. Legyen tisztában velük!" - ezzel a jelmondattal indított információs kampányt az Európai Bizottság az Európai Unió valamennyi tagállamában, így Magyarországon is. Céljuk, hogy a közösség polgárai megismerjék fogyasztói jogaikat.
Online vásárlás során még a szerződés megkötése előtt próbáljuk meg begyűjteni a lehető legtöbb információt az értékesítőről, az áruról vagy a szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, a fizetésről, a szállítás vagy a teljesítés feltételeiről, az elállási jogról, azaz a visszalépés feltételeiről. Ezeket az információkat a kereskedő köteles megadni. Tudnunk kell, hogy ha meggondoltuk magunkat, 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Ezt a jogunkat attól a naptól kezdve gyakorolhatjuk, amikor az árut átvettük, illetve - szolgáltatás nyújtása esetén - amikor a szerződést megkötöttük.
Lényeges azonban, hogy mindennek írásos nyoma legyen, így az esetleges elállásunk időpontját később igazolni tudjuk, ha netán vitába keveredünk a kereskedővel. Nem árt tudni, hogy ha a kereskedő előzetesen nem tájékoztat minket az elállás jogáról, úgy a 8 munkanap helyett 3 hónap lesz a határidő. (Ha ez alatt a 3 hónap alatt a kereskedő mégis tájékoztat bennünket, akkor attól a naptól kezdődően nyolc napig gondolkodhatunk az esetleges elálláson.)
Ha elállunk a vételtől, úgy az eladó köteles haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő 30 napon belül visszatéríteni az általunk kifizetett összeget. Így van ez akkor is, ha a kereskedő nem tudja teljesíteni a megrendelést. Ha mi állunk el a szerződéstől, az áru visszaszolgáltatásával kapcsolatban felmerült költségeket is nekünk kell állnunk, egyéb díjat, költséget azonban nem követelhet az értékesítő. Amennyiben a kereskedő a megrendelttől eltérő termékkel, illetve szolgáltatással teljesít, a visszaszolgáltatási költséget ő köteles viselni.
Az online kereskedő nem követelhet ellenszolgáltatást olyan áruért vagy szolgáltatásért, amelyet nem rendeltünk meg. Sőt akkor sem követelhet rajtunk semmit, ha tévesen küldött ki nekünk valamit, és azt nem postázzuk vissza neki. A távollevők közötti ügyletek esetében is érvényesek a szavatossági, illetve a jótállási jogok, azaz ha a termék gyártáshibás, akkor a minőségi kifogással a kereskedőhöz lehet fordulni.