A Mol cégének, az FGSZ Földgázszállítónak a pályázatán két jelentkező közül az OT Industries nyerte el a lehetőséget, hogy megtervezze azt a csövet, amely Magyarországon keresztül kötné össze a román és az osztrák gázvezetékeket. Ezzel egységessé, átjárhatóvá válna az európai gázhálózat. Az elmúlt években számos próbálkozás meghiúsult, köztük a Gazprom által tervezett Déli Áramlat is, ezért most az EU-ban többen is gondolkoznak a lehetőségeken. Az a kérdés – magyarázta a HVG-nek Pletser Tamás, az Erste elemzője –, hogy a török–görög határ felől merre menjen tovább a gáz, amely akár orosz, akár észak-iraki vagy iráni, esetleg azerbajdzsáni forrásból is származhat. Ráadásul Románia is jelentős készletekre bukkant a Fekete-tenger alatt. A csövet vezethetik Ukrajnán és Szlovákián keresztül, de mehet Magyarországon át is. Előbbi talán olcsóbb, mert már megvan az infrastruktúra egy része, de ha Magyarország kellően jól helyezkedik, megcsípheti a tranzitútvonalat. Az áthaladó gáz után évente több tízmilliárd forint lenne az FGSZ bevétele. Az OT Industries a volt Olajterv-csoport tervezőcége, amely eredetileg maga is a Mol leányvállalata volt, majd évtizedes kihagyás után tavaly októbertől immár láthatóan is Csányi Sándor (képünkön) a társaság legnagyobb tulajdonosa. Az OTP-vezér a Mol igazgatóságának is tagja.
Csányi cége tervezheti itthon a román-osztrák összekötő gázvezetéket
Utolsó frissítés:
Ha a terv megvalósul, akár tízmilliárdokat is hozhat az FGSZ Földgázszállítónak. De a verseny még nem lefutott, más megoldások, útvonalak is számításba jöhetnek.
Hozzászólások