![](https://img.hvg.hu/Img/7fcefbf8-ac48-4ee6-aef5-32203afa118c/fbad4214-a2f1-4c6f-8be6-644a610b9cb8.jpg)
Egy légikatasztrófa mindig komoly emberi tragédiát jelent, de ami szerdán történt, az a világ egyik vezető hatalmának fontos iparágát teheti tönkre. A Szuhoj SuperJet bemutatórepülésen ütközött hegynek Indonéziában, az utasok légiipari szakértők és újságírók voltak.
A SuperJet 100-at szánták évek óta arra, hogy az orosz repülőgépgyártás visszaemelkedhet a világ élvonalába, ezzel a géppel akartak belépni a 100 ülőhelyes mezőnybe, melyben a Bombardier és az Embrear pozíciói igen erősek. Sok év fejlesztés után épp a gép eladásait elősegítő ázsiai bemutató turnén voltak a géppel, amikor a katasztrófa történt.
Az orosz gépek biztonságosságával kapcsolatosan eddig is komoly kételyek voltak, s kritikus fontosságú volt, hogy a Superjet semmilyen incidensbe ne keveredjen. Ehhez képest a létező legrosszabb következett be, a legrosszabbkor.
A SuperJet fontos alkotóelemeit francia és olasz cégek gyártják, ezt hangsúlyozva próbálták értékesíteni, Néhány darab már repül belőlül az Aeroflot színeiben és a volt szovjet tagköztársaságok cégeinél. Emlékezetes, hogy a Malév is kacérkodott a vétel lehetőségével. Nagy terveket szőttek, több ezres értékesítéssel számoltak.
Annyit már tudni, hogy több légitársaság is visszamondta, illetve elhalasztotta rendelését a katasztrófa hírére. Az oroszok próbálják menteni a menthetőt és azonnal emberi mulasztással indokolják a tragédiát. Ha ugyanis kiderül, hogy műszaki hiba áll a háttérben, az szinte bizonyosan a projekt és valószínűleg az orosz repülőgépgyártás halálát is jelenti. Ha a pilóta, vagy az irányítás a bűnös, vagy sikerül a nyakukba varrni, még talán lehet esélye a Superjetnek.