Szép lassan kerülnek helyükre a mozaikok, nagyjából rekonstruálható, hogy miért lett vége gyalázatos körülmények között a nemzeti légitársaságnak. Az [origo] érdekes cikke bőven szolgál új részletekkel az úgynevezett Demján-kínai vonalról, de talán az a legfontosabb, hogy közelebb visz a fő kérdés megválaszolásához.
Ez pedig a következő: az Orbán-kormány szándékosan hagyta bedőlni a Malévot, vagy egyszerűen dilettáns volt, képtelen volt megszervezni egy új, a Malév romjain születendő céget. Úgy tűnik, inkább utóbbi.
Az már biztos, hogy legalább a komoly szándék megvolt az új Malév létrehozására, ami abban nyilvánult meg, hogy támogatta a kormány, hogy Demján Sándor és a kínai Hainan légitársaság többségi tulajdonlása mellett, kisebbségi állami tulajdonnal álljon fel az új cég. A kínaiak és Demján is sokmillió forintot fektettek a cég felállításába, tavaly decemberre tervezték a bejelentést.
Innentől kezdve van zavar. Az biztos, hogy kútba esett a projekt, melyet nyilván nagyon komolyan gondolt Demján és a Hainan is, hiszen nagyon sok pénzt tettek bele. De hogy pontosan miért hátráltak ki a kínaiak, azt nem tudni, talán egyszer Demján elmeséli. Hogy vele volt bajuk, vagy a kormánnyal, esetleg mindkettővel? Nem tudni biztosan, mindenesetre úgy tűnik, a kormány nem becsülte meg eléggé az egyetlen lehetséges megmentőnek tűnő Hainant és túlértékelte a Malévot.
Azt viszont tudni lehet, hogy a kormány, illetve egészen pontosan Fellegi Tamás B-terv nélkül játszott. Így utólag megerősítést nyert, hogy Fellegi nem is részben a Malév-ügybe bukott bele fejlesztési miniszterként, hiszen a kínaiak novemberben hátráltak ki véglegesen, Fellegi pedig december elején mondott le.
Hainan és Demján nélkül itt maradt a kormány egy céggel, melynek meg voltak számlálva a napjai. Ezután megpróbáltak új befektetőt felhajtani, de ez kudarcra volt ítélve.
A friss infók is csak azt erősítik meg, hogy a Malév utód nélküli bedőlése az Orbán-kormány sara.