Még csak komolyabb kockázat sincs a kijelentésben: a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumában (NKÖM) végzett munka csak állomás volt a pártelnökség felé, olyanfajta "hálás" pozíció, amelyben viszonylag könnyű eredményeket produkálni. Úgyis mondhatnánk: jó ugródeszka. A látványos eredmények ugyanis azt a lehetőséget hordozzák, hogy egy, ha nem is túl széles, de hagyományosan fontos véleményformáló réteg szemében, a hazai kultúracsináló értelmiségében nőjön a miniszter presztízse -ez pedig jól jön annak, aki pártelnöki pozícióért indul harcba. Csak nem összeveszni velük – szólt a hilleri politika egyik vezérgondolata, s programját úgy jelölte ki, hogy ennek veszélye ne is igen fenyegessen.
Miniszter Brandt és Arany között © Horváth Szabolcs |
Tömegesítés, kiállítások direkt támogatással, impozáns látogatottsági adatok itthon és külföldön, hatékony public relations. Éppenséggel az utóbbi tizenöt év legrosszabb hazai kultuszminisztere, Görgey Gábor után szükség is volt a minisztériumi faceliftre. A baj csak az, hogy ennél nem jutott sokkal tovább a tárca.
Minisztériumi facelift © Fazekas István |
A százmilliós irodalmi pályázat blöffje viszont világossá tette, a szakmákat nem lehet kihagyni a róluk szóló ügyekből; Hiller nem akart, de kénytelen volt tárgyalni az Irodalmi Kerekasztallal. Az már más kérdés, hogy a kerekasztalosdi nem működött, ám az elgondolkodtató, hogy lelepleződött a forma áldemokratikussága. Tárgyalni is máshogy kellene, a széleskörű konszenzuskeresés közben a lényeg veszett el, szakmailag legitim, kis létszámú szakértő testületekre lehetne talán bízni az előkészítést.
Az irodalmárok mellett az elmúlt másfél évben szinte az összes művészeti szakma „bejelentkezett” a minisztériumnál, hogy intézményi változtatásokra tegyen javaslatot. Nem feltétlenül olyanformán, ahogy a filmes szakma tette, tehát nem kellene a filmtörvény mintájára irodalmi-, vagy zenei törvény. De a kultúrafinanszírozás formái és módjai, az állami ösztöndíjak és díjak rendszere, a szakmai szervezetek és az állam viszonya, a kortárs kultúra külföldi reprezentációjának intézményei, a nagy, nemzetközi kiállításokon való magyar jelenlét szakmai háttere, a hazai színházi struktúra elavult pontjai, a szerzői jog bizonyos kérdései, a hazai kultúra hazai média-reprezentációja, a művészetmarketing intézményi és anyagi ügyei, a vidéki kulturális intézményhálózat Magyarországon reformokra várnak.
Ezekben a kérdésekben többnyire nem történt semmi. Pedig a felületen is jól látszott, bajok vannak. A Művészetek Palotája költözés-ügye (a Hagyományok Háza nem akart a Palotába hurcolkodni), vagy az NKÖM Édes Anyanyelvünk irodalmi pályázata körüli botrány, a Sorstalanság-film anyagi válsága idején megrendülő filmfinanszírozás, a vidéki közművelődés agóniája, egyes vidéki múzeumok téli fűtési gondjai igenis jelzésértékűek: a kultúrának nem az kell, hogy néhanap jóllakassák, hanem minimum a szabályok és a játéktér újra-kijelölése.
Igaz, abból sosem lenne húzóanyag az esti híradóban, ha mondjuk a hungarológiát összevonnák a kulturális reprezentációval, a Balassi Intézetet a külföldi magyar intézetekkel s létrejönne egy magyar Goethe-intézeti rendszer.
Vagy ha az elavult művházstruktúra helyett-mellett a német jugendzentrumok mintájára végre olyan helyek jönnének létre, ahová be is járnak a fiatalok, hogy önmaguk szervezzék meg önmaguk művelődését. Vagy ha a százmilliós kampányok helyett a minisztérium végre rendezné a nevetséges összegű irodalmi ösztöndíjakat. Mindez nem látványos, viszont hasznos volna. Már csak azért is, mert a magyar kultúrának május 1-je óta megváltozott kontextusban kellene állnia az összehasonlítás próbáját.
A jóindulatú olvasat szerint Hiller István azzal, hogy nagy pr-értékű események mellé állt oda (a Monet-kiállítástól a Négyszáz év francia festészete-tárlatig) ráirányította a figyelmet a kultúra fontosságára, bizonyos eseményeit ismét a közbeszéd részévé tette, beemelte a politikai reprezentációba, s ezzel „ügyeket” teremtett. A kevésbé jóindulatú olvasat szerint felmérte, hogy az alatt az idő alatt, amennyit ő eltölt az NKÖM-ben, nem éri meg belenyúlni intézményi kérdésekbe, mélyreható változásokat kiharcolni, akár a szakmák öregedő lobbistáival is szembe menve. Maradt tehát a tömegesítés és a látványosság, s az ilymódon „megcsinált” név, Hiller Istváné. És irány az MSZP elnöki szék. Azt hiszem, ez a realista olvasat.
Persze nehéz számokérni valakin olyasmit, amit tulajdonképpen nem is ígért meg. De nehezen hihető, hogy a miniszter nem látta a válságjeleket. Az ősz folyamán nyilvánosságra került Magyar kulturális stratégia című munkaanyag arról is árulkodott, ott hevernek asztalán a struktúra-átalakítás elméleti koncepciói. Ám ha mérleget vonunk, sehogy sem jön ki más eredmény: Hiller felpörgette a minisztérium pr-jét. Valakinek most már a munka nehezét is el kellene végeznie.