Lynn Catterson a Columbia Egyetemen terjesztette elő elméletét, amely izgalmat és még nagyobb bosszúságot váltott ki, hiszen az 1506-ban Róma mellett a föld mélyéből előkerült háromalakos szoborcsoport jelentősen befolyásolta napjaink felfogását az ókori görögökről.
A Vatikáni Múzeumban található szoborcsoport Laokoón trójai főpapnak és két fiának tragikus halálát ábrázolja, akikre Pallasz Athéné vagy Poszeidón tengeri kígyót küldött, mivel a főpap ellenezte, hogy a görögök falovát a trójaiak bevigyék a város falai közé.
A kutató úgy véli, hogy a hírnévre és gazdagságra törekvő Michelangelónak megvolt az indítéka és az eszköze is a szobor elkészítésére. Egyebek között egy 1501-es tollrajztanulmányára hivatkozik, amelyen a férfi torzó hátulról Laokoón alakjára hasonlít. Mint mondta: a Laokoón-csoport Michelangelo munkája és ez magyarázza, hogy a szobor akkor is lenyűgözte s ma is lenyűgözi az embereket.
Lynn Catterson szerint a fiatal Michelangelo maga látta, hogy a Medici család milyen sokat hajlandó fizetni ókori görög vagy római alkotásokért. A napi három óra alvással is megelégedő művész párhuzamosan készítette a Laokoón-csoportot a Pietával, amelyet 1458-ban vállalt el s 1500 júliusában fejezett be.
Richard Brilliant, a klasszikus ókor szakértője és a lapban megszólaló más művészettörténészek többsége szerint Lynn Catterson több szempontból is téved, és Michelangelo tollrajza nem hasonlít Laokoón alakjára. Leo Steiner, egy másik Michelangelo kutató szerint egy ilyen munkát nem lehetett volna titokban tartani, ahhoz a művésznek túl sok ellensége volt.
William E. Wallace professzor, több Michelangeloról szóló könyv szerzője viszont nem akarja elhamarkodni az ítéletalkotást. Túl sima volt minden a szoborcsoport felfedezése körül, amely meglepően jó állapotban került elő 1500 év eltelte után is, amikor egy paraszt megtalálta nagyjából ott, ahol az idősebb Pliniusz ókori krónikás szerint lennie kellett. II. Gyula pápa a szobor megtalálásának a hírére építészét, Giuliano da Sangallót küldte a helyszínre, aki magával vitte kollégáját, Michelangelo Buonarrotit. A szobrot a "rhodoszi Athanadórosz, Agészandrosz és Polüdorosz páratlan remekművével azonosították, amelyet Pliniusz írt le az első évszázadban.