Szomorúságra semmi ok Búsuló betyár (1865) - Déri Múzeum, Debrecen © MNG |
Munkácsy Emil kislányának arcképe (1863) Pákh Imre gyűjteménye, USA © MNG |
A Szépművészeti Múzeum kommunikációs osztályán elmondták, hogy a 2003. december elejétől 2004. március közepéig tartó Monet és barátai című időszaki kiállítás marketingjére összesen 15 millió forintot költött a múzeum, a minisztériumtól 30, a miniszteri keretből szintén 30, a szponzoroktól 25 millió jött, a jegybevétel 140 millió volt (az összköltségvetés végül 240 millióra rúgott; lásd: Ikersiker; HVG, 2004. február 28.). A múzeum reklámra fordított saját 15 milliója még mindig elenyésző egy hasonló nyugat-európai intézmény lehetőségeihez képest, ám háromszor akkora, mint amennyi például az MNG éves marketing kerete.
A Monet kiállítás sikerében szerepet játszott, hogy bekerült a politikai reprezentációba. Volt egy politikai akarat, amely elhatározta, sikert csinál egy kiállításból. Az állam garanciát vállalt az érkező művek biztosítására, a kulturális minisztérium nem kevés pénzzel és jelenléttel támogatta a tárlatot, Hiller István nyilvánosan, személyesen állt mellé - reklámot csinálva ezzel persze önmagának is. A tárlat végső soron része lett Hiller "tömegesítési" politikájának, vagyis a nagy médiafigyelmet generáló, látványos kulturális események, akciók sorának, az Édes anyanyelvünk pályázattal, a Művészetek Palotája megnyitásával együtt. Az ilyesminek van persze pozitív hozadéka, mert ha a politika a múzeumba járás fontosságát hangsúlyozza, tömegesen tud bevinni látogatókat az intézményekbe, másrészt azonban olyan precedenst teremt, amely nem ismételhető meg. Nem állhat – és ne is álljon – ott a politika minden múzeumi jegypénztár mellett.
Itthon még nem látott művek |
A tárlat szervezői elmondták: nem a rivalizálás vezette a galériát, hiszen évente, kétévente folyamatosan szerveznek időszakos kiállításokat. Ezeknek a célja pedig a magyar művészettörténetet átértékelése. A Munkácsy-kiállítás ötlete egy magyar származású, amerikai műgyűjtőtől, Pákh Imrétől ered, akinek tulajdonában van egy Munkácsy-gyűjtemény. A gyűjtő felajánlotta a Galéria számára a festményeket, melyet kiegészítettek más hazai és külföldi kiállítások Munkácsy-képeivel. Az amerikai gyűjtők körében nagyon is népszerű Munkácsy szalonképek jó része már a festőállványról eladásra került, így nem csoda hogy jó részük külföldön szóródott szét. Többségük hazánkban még sohasem volt látható, mint például a Két család a szalonban című kép, mely a New York-i Metropolitan Museum of Art állandó kiállításának darabja volt. |
Voltak korábban is sikeres kiállítások a Magyar Nemzeti Galéria történetében, mint például az 1998-as Rippl-Rónai kiállítás, amelyre közel 180 ezer látogató volt kíváncsi, illetve a Monet és barátai című kiállítással egy időben rendezett Mednyánszky tárlat, amely akkor 150 ezres látogatottságot ért el.
A sikerhez jól kommunikálható kiállítási gondolat is kell - olyan „húzónév”, amilyen Monet neve volt - a Munkácsy tárlatra júliusban várják a 200 ezredik látogatót. Szabó László szerint az utcai plakátok ma már kevésbé hatékonyak, mint például az internetes hirdetések. A Munkácsy kiállítás például 300 webhelyen jelent meg, ami nagyban hozzájárult a sikerhez. Ezen kívül speciális szerződésük van a Ferihegyi repülőtér két terminálján lévő óriásplakát-hirdetésekre. A múzeumoknak és galériáknak a szakmai igényeken kívül egyre inkább meg kell felelniük a reklámpiac változó igényeinek is.