Laura Belém munkája © Kiss-Kuntler Árpád |
Két kopottas halászladik ring az egykori hadihajógyár, az Arsenale dokkjának vizén – orrlámpáikkal egymást „nézik”. A brazil Laura Belém ez a Szerelemben című műve zárja a Mindig kicsit távolabb mottó alá tartozó, közel félszáz művész alkotásait felvonultató szekciót. Szükség is van a megnyugtató és egyszerű fináléra, a gyárcsarnokok műtömege ugyanis még a gyakorlott biennáléjáróknak is sok.
Leigh Bowery munkája © Kiss-Kuntler Árpád |
Az 1980-as, 1990-es évek londoni klub-életének meghatározó figurája, Leigh Bowery a 21. században is képes a polgárpukkasztásra. Divattárlata esszenciája a ma már történelemnek számító brit földalatti klubkultúrának.
A Guerilla Girls munkája © Kiss-Kuntler Árpád |
A New York-i Gerilla Lányok politikai plakátokkal szándékoztak meglepni a kultúrzarándokokat. A képregény és moziplakát stílus tagadhatatlanul lejön. Akárcsak a harcos üzenet; amely egyszerre fricska minden irányba: a hímsoviniszta showbiz-nek éppúgy, mint az akcionista
médiaterroristáknak.
Részlet Sergio Vega installációjából © Kiss-Kuntler Árpád |
Az argentin Sergio Vega Az Édenkert megtalálása című installációja már a kelet-európai humorérzéket is kielégíti. A teremnyi mű sajátos keveréke egy dél-amerikai baromfiudvarnak és egy 1960-as, 1970-es években divatos színes op-art bútorokkal zsúfolt nappalinak. A szoba sarkában plasztik krokodil bambul a tévé előtt, közben pedig a brazil slágergyáros Joao Gilberto nótái szólnak.
Sergio Vega munkája © Kiss-Kuntler Árpád |
Vega szabadtéren is jó: az Arsenale nyilvános telefonjaira emberméretű plasztikpapagájokat ültetett. A papagáj - amely az Éden madara, s a legendárium szerint az állatvilágból egyedül őrizte meg a beszéd képességét - a brazíliai telefonfülkék design-jához tartozik.
Salah Hammad munkája © Kiss-Kuntler Árpád |
A nemzeti pavilonoknak helyet adó platán-liget, a Giardini felhozatalát lehetetlen felsorolni – erre vannak a vaskos biennále-katalógusok.
A tradicionális művésznemzetekre koncentráló sajtóbeszámolókból rendszerint kimarad az egyiptomi pavilon, pedig Salah Hammad, evező lapátokon „tántorgó”, Migráció címmel kiállított óriás bárkája egy sajtófotót mindenképp megér…
Daniel Knorr munkája © Kiss-Kuntler Árpád |
A románok költségtakarékos nemzeti reprezentációja már kevésbé látványos, habár terhes a mondanivalótól. Daniel Knorr hangsúlyozottan a közelgő Eu-csatlakozásra utalva az üres pavilont „állította ki”. A feketére festett falú teremben az egyetlen látnivaló a kinyitott hátsó ajtó keretezte velencei sétány-részlet… Kilátás Európára!
Kiss-Kuntler Árpád – Vajna Tamás