Magyar mozi |
A magyar filmek piaci részesedése a magyar piacon 2001-ben és 2002-ben volt a legmagasabb, 13 százalékos, 2003-ben ez az arány 9 százalékra csökkent, a folyamat a többi országban is hasonló. A magyar piacon az európai filmek részesedése 2000-ban 35 százalék volt, 2001-ban 40 százalék, 2002-ban 46 százalék, ami 2003-ban 44 százalékra csökkent. Ezekkel az adatokkal a tíz új tagország között az elsők vagyunk ebben a kategóriában. A 10 millió lakosú Magyarországon 2000-ban 14,3 millióan, 2001-ben 15,7 millióan, 2002-ben 15,3 millióan, 2003-ban 13,6 millióan, 2004-ben pedig 13,7 millióan vettek jegyet mozielőadásra. |
A magyar filmek átlagosan 450 ezer eurós költségvetéssel készülnek, a lengyelek filmenként átlagosan 610 ezer euróból gazdálkodhatnak, a legtöbb pénz egy filmre Szlovákiában jut, átlagosan 840 ezer euró.
Az EU Bizottság azt javasolja, hogy az uniós Media program költségvetését a 2007-2013-as időszakra duplázzák meg, emeljék 1 milliárd euróra, ezzel segítenék az új tagországok filmművészetének fejlődését.
A Media program az elmúlt időszakban minden új tagországban elindította a Media Desks nevű hálózatot, amely szakembereket segít ösztöndíjas képzéshez. A régióból több mozi tagja lett az Europa cinemas hálózatnak, ezekben a mozikban nagy százalékban európai filmeket vetítenek.