© Millenáris |
A graffiti és az utóbbi időben elterjedt matricák, stencilezett, fújt ábrák, üzenetek azonban nem intézhetők el azzal, hogy rájuk ütjük a vizuális szennyezés címkéjét.
Ahogy Bencsik Barnabás, a Millenárison most nyíló Street Art kiállítás kurátora írja a rendezvényhez fűzött szövegében: "A különböző eljárások, műfajok, tematikák természetesen más és más szándékot, motivációt és kulturális hátteret képviselnek. A grafittik, a spray-vel vagy filccel firkált feliratok, a stencillel falra tett emblematikus képek, a matricák, a ragasztások, az átfirkált, manipulált plakátok vagy reklámok, mind egy olyan, a legális és az illegális határán egyensúlyozó, de kirobbanó kreatív energiákkal teli világról tudósítanak, amely a nagyközönség számára csak kevéssé ismert belső
A részvétel a fontos |
A Street Art kiállítás résztvevői: Jamie Reid (UK), Peter Kennard (UK), Cat Picton Phillipps (UK), Antony Micallef (UK) Gerilla propaganda (H), Huszár Kata (H), OBIE (H), SINE (H), INF (H), BORG (H), THE RANDOMROUTINES(H), 1000%(H), INDIVISUAL(H), SWATCH THIS(H), INCONU (H), Bernáth Zsiga (H), DTM MINDBOMB(Ro), 2020 Romanian Stencil Archive (Ro), m-city.org (Pl), vlepvnet.bzzz.net (Pl) Žiga Aljaž (Slo) és más szlovén, német, román, lengyel, illetve magyar streetartosok. |
Nos, ezt a kiállítást nemigen lehet másképp szemlélni, minthogy odakint hagyjuk az előítéleteinket. Talán a graffiti-mozgalom (tényleg, van ilyen?) belső tisztulási folyamata kellene ahhoz, hogy a street art művelői kiszűrjék maguk közül, ha úgy tetszik, kizárják a céhből a csak balhéból firkálókat, ám ettől a kiállítástól mindez nem várható el. Legfeljebb annyi, hogy elválik az esztétikailag és tartalmilag izgalmas utcaművészet a vizuális vandalizmustól.
Ami azonban ez utóbbi fogalmat illeti: vizuális környezetszennyezésként felfogható a reklámok egy része is. S az utcai reklámokon belül is van esztétikailag érdekes éppúgy, mint képi szemét. A kézletöréssel fenyegető mondat azonban nemigen hangzik el a mégoly ostoba óriásplakátok, metróhirdetések, a förtelmes üzletportálok láttán sem. Vajon miért? Miközben egyre kevesebb körülöttünk a reklámmentes tér, az olyan hely, ahol éppen senki sem akar semmit eladni nekünk, miközben ránk kényszeríti ízlését és világlátását, azokra vagyunk dühösek, akik valamennyit visszafoglalnak a reklám uralta a térből? Ez csak akkor lehetséges, hogy a reklám már a szellemi terünket is uralja, nem csak a fizikait. A street art pusztán felhívja a figyelmet arra, hol élünk. Már, ha jól csinálják.
A részletes program:
Street Art kiállítás és akciók
Millenáris Park, Fény u. 20-22.
Július 14. csütörtök:
12.30-tól graffitisek a parkban DJ IQ és DJ Higany zenéjére
18.00 megnyitó – Bencsik Barnabás művészettörténész
18.30 Cie 2 in 1: Kalkulált rizikó –graffiti projekt, Szabadtéri színpad
19.00 Akkezdet Phiai együttes koncertje – Fogadó
20.00 DJ Györemix – Fogadó
Július 15. péntek:
15.00 Beatbox verseny – első díj 50.000.- Ft
16.00 Breakdance verseny - első díj 50.000.- Ft
17.00 Freestyle rap verseny – első díj 50.000.- Ft
18.00 Style Battle – DJ Koolkasko zenéjére
Park: 15.00 – 19.00 Red Bull MTB freestyle és trial show
Fogadó: 20.00 Hiperkarma koncert
Július 16. szombat
Fogadó: 20.00 Dopeman koncert