© Bogdán Gergely-Zsolnai Máté |
Zuhogott, akárcsak tavaly, de a zord idő senkit se érdekelt, mert játszott a Stereo MC’s, Sergent Garcia, a Thievery Corporation, a Client, az újjáéledt Európa Kiadó, a sosem fáradó Hobó, a magyar mezőny derékhada, a Bikini, Ákos, a Tankcsapda, a Kispál és a Borz, az Anima Sound System, valamint az elektro-színtérről a világhírű Roni Size, az országos hírű Karányi és Zagar is. A sort folytathatnánk a három nap seregnyi közreműködőjével. A VOLT múltjáról és jelenéről a hvg.hu az egyik alapító- főszervezőt, Fülöp Zoltánt kérdezte.
hvg.hu: Mikor volt az első VOLT?
Fülöp Zoltán: 1993-ban hoztuk létre a VOLT Fesztivált. Ekkor ezt egy egyszínpados, eredetileg hat fellépős rendezvénynek szántuk, amelyet a soproni sportcsarnokban rendeztünk meg. Mivel az Európa Kiadó sajnos lemondta a fellépést, ezért csak öt zenekar jött el végül, és körülbelül hat-hétszáz vendég vett részt ezen az eseményen. A belépőjegyek párszáz forintba kerültek. Akkoriban komoly szponzorációnak számított, hogy kaptunk kölcsönbe helyi vállalkozóktól ötezer forintot, de azt is vissza kellett adnunk, tehát tulajdonképpen inkább előfinanszírozás volt ez.
A VOLT 2002-ben került ki a szabadba, vagyis azóta a Lővér Camping a helyszíne. Ebben az évben 5 játszóhelyen 100 fellépő volt, és 20 ezer néző volt kíváncsi a programokra. Idén 20 játszóhelyen 200 közreműködőt és 45 ezer nézőt köszönthetett a fesztivál. Az összköltségvetés 200 millió forint volt. A "nagy testvér", a Sziget fesztivál 2004-ben 1,45 millárdos büdzsével dolgozott, az össz-nézőszám 369 ezer volt. Az idei Sziget-számok természetesen még csak várt adatok: 1,8 millárdos büdzsé és 400 ezer néző. Ha nem esik.
hvg.hu: Honnan származik a VOLT elnevezés?Buli lesz, ha eső nem lesz...
Forrás: VOLT, Sziget
F.Z.: A kilencvenes évek legelején egy popkulturális magazin viselte a VOLT nevet. Sajátos hangvételű cikkeket jelentetett meg a popzenei kultúráról, és ehhez különleges megjelenés tartozott, A3-as, óriási méretben, fekete-fehérben került az olvasók elé. Úgy éreztük, hogy a lap szellemisége, kulturális beállítottsága, világképe hasonlít a mi elképzeléseinkhez, ezért vettük át a nevet és a logót is. Egy ilyen típusú underground magazint nem lehetett - megjegyzem, ma sem lehet - folyamatosan finanszírozni, egy idő után megszűnt. Többször tervbe vettük a VOLT magazin újraindítását, idén is, de végül egy dvd-vel kombinált kiadvány jelent meg. Nem adtuk fel a reményt, jövőre, vagy talán két év múlva, a tizenöt éves születésnapunkra sikerül újraéleszteni a magazint.
hvg.hu: Bizonytalannak tűnt, hogy a fővárostól messze hogyan él meg egy növekedni akaró fesztivál.
F.Z.: A napot, amikor kezdtünk, 1993 április 4-ét, Müller Péter az elszabadulás napjaként aposztrofálta. Folyamatosan gazdagodott a program és ezzel párhuzamosan nőtt a nézőszám. Kilenc év után aztán valóban végkép szűknek bizonyult a helyszín, még úgyis, hogy sátrakat állítottunk a csarnokok mellé. Amikor 2001-ben kiraktuk a megtelt táblát, tudtuk, hogy nincs tovább, vagyis, hogy ki kell lépnünk a szabadba. Így azután 2002-től változott az időpont és a helyszín: évente júliusban, a Lővér campingben kerül sorra a rendezvény. Segített persze, hogy Norberttel együtt számos más kulturális esemény, igy a Sopron Fesztivál, továbbá Nincs egy hely néven futó buli rendezésében is szerepet vállaltunk. Sopron város vezetősége felismerte a ma már nemzetközi hírű fesztivál jótékony hatását, és már második éve szponzorál bennünket, idén 2,5 millióval.
hvg.hu: Kaptok emellé állami támogatást is?
F.Z.: Az idén nem kaptunk közvetlen állami támogatást. Mivel a jegybevételekből nem lehet finanszírozni egy ilyen eseményt – ez amúgy szinte minden kulturális eseményre igaz – szponzorokra támaszkodunk. Összesen huszonhét szponzorunk volt ebben az évben.
hvg.hu: Mezőtúr, Hegyalja, Efott; a fesztiválozás virágkorát éli ebben az országban. Végülis miben különböztök a többiektől?
F.Z.: Nyitottabbak és eklektikusabbak vagyunk. Annyira, hogy nem kell megmagyaráznunk, mit keres egy fesztiválon az R-Go, az Edda, vagy Ákos, aztán az elektronikus zenei szcénából érkező DJ-k, olyan rock bandák, mint a Tankcsapda vagy a Kispál és a Borz. Tehát olyan nyitott fesztiválban gondolkodunk, amely korlátok nélkül vállal különféle zenei stílusirányzatokat és kulturális kísérőprogramokat: kávéházi beszélgetéseket, filmvetítéseket, fórumokat, mint például a Nagy Könyv projekt, az e-Magyarország Roadshow, vagy a családosoknak szánt gyerekprogramok.
hvg.hu: Az egész mégis nagyon hasonlít mindarra, amit a Sziget kínál. Ráadásul most már formálisan is együttműködtök. Nem lett a VOLT valamiféle elő-Sziget, vagy a Sziget-kistestvér?
F.Z.: Azért a mi rendezvényünk más, intimebb, éppen a környezet miatt. Vannak kifejezetten visszatérő "voltozók", akik ide eljönnek három napra sátorral, de a Hajógyári szigetre nem költöznek ki. És minthogy a VOLT Sopronban van, regionális buli lett, Ausztriából is vonz látogatókat. Amikor a VOLT kiköltözött a szabadba, akkor döntöttünk úgy, hogy ez már túlságosan nagy falat, és bevisszük a Sziget-iroda égisze alá fesztiválunkat. Azóta ők adják a know-how-t és a háttérstruktúrát, de a fesztivált változatlanul a mi 5-6 fős projektirodánk menedzseli; igaz, 35-40 főre bővül a szervezői gárda a fesztivál ideje alatt. Egyébként a komplett stáb a forgalomirányítóktól egészen a főszervezőkig körülbelül ezer fő.
Zsolnai Máté