Fénypontok az éjszakában

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Elkeserednénk, hogy már délután fél négykor tök sötét van? Az izgalmas kulturális programok ilyenkor segítenek csak igazán. Fény gyúl a délutáni sötétben: japán film a szorongásról, King Kong-mítosz újrapolírozva, angol abszurd, nordikus metálzene, antigravitáció-gép, kortárs német mozi... Kell ennél jobb? Máris pislákol valami az éjszakában.

...csak egy van
Anyátlanok

Kedvesek és szomorúak.
Anyátlanok
Lélekábrázolás; ebben a japán filmek nagyon erősek. Szorongásban pedig talán a legerősebbek. Irónia nélkül mondjuk mindezt. Tessék, itt a szüzsé: a film alapötletét valóban megtörtént események adták. Négy testvér él boldogan az édesanyjával egy tokiói kis lakásban. Mind a négy gyereknek más férfi az apja, sosem jártak iskolába, ráadásul a főbérlő hármuk létezéséről nem is tud. Egy napon az anyjuk némi pénzt és egy üzenetet hagy a 12 éves, legidősebb fiúra, hogy viselje gondját fiatalabb testvéreinek.

Bár elhagyatottságuk torokszorongató élmény, a gyermekek külön kis világukban minden tőlük telhetőt megtesznek a túlélésért, saját szabályokat alkotnak és követnek. Amikor kénytelenek kapcsolatba lépni a külső világgal, megsemmisül a törékeny egyensúly, mely éltette őket: az egyre reménytelenebbé váló helyzetük miatt érzett szorongás, egymás iránti kedvességük, eltökéltségük, hogy bátorsággal és találékonysággal túlélik a kilátástalanságot…

Színes, feliratos japán játékfilm, 141 perc, 2004
Rendező: Kore-eda Hirokazu
szereplők: Yagira Yuya, Kitaura Ayu, Kimura Hiei, Shimizu Momoko, Kan Hanae

A nagy majomkodás
King Kong

A szőr ugyanaz marad.
Naomi Watts és a King Kong mancsa
Új évezred, de úgy látszik, új mítoszok nélkül. Leharcolt sztorikat kell hát felmelegíteni, ki tudja hanyadszor. Nem gondoltuk volna, hogy a nagy majomtól újra félni fogunk. Hát, most itt van. Minden a régi? 1933-at írunk, amikor a gazdasági válság mindenki életére rányomja bélyegét. A varietészínésznő Ann Darrow munka nélkül tengődik New Yorkban. Egy napon megpróbál almát lopni egy gyümölcsárustól, de lelepleződik. Szorult helyzetéből egy filmrendező, Carl Denham menti meg. A vállalkozó szellemű és kalandvágyó Denhamtól sem áll távol a lopás, hiszen nem sokkal azelőtt emelte el legutóbbi, befejezetlen filmje egyetlen példányát stúdiója vezetői elől, akik azzal fenyegették, hogy nem adják meg a film befejezéshez szükséges pénzt...

Színes, feliratos amerikai kalandfilm, 2005
Rendezte: Peter Jackson
Szereplők: Naomi Watts, Jack Black, Adrien Brody

Közeli helyeken
Német Filmnapok az Urániában

Németország kortárs filmművészetéről mintha kevesebb információnk volna az utóbbi időben; a közeli ország főként uniós ügyek és munkaügyi balhék okán került a hírekbe. Pedig van más is. A német film utóbbi évei igencsak izgalmasak, érdemes hát frissíteni élményeinken: a hétvégi műsoron lesz egzotikus tájakon játszódó szerelmi dráma, kosztümös film az ifjú Schillerről, filmfőiskolások rövidfilmjei és egy igazi karácsonyi családi mozi beszélő jávorszarvassal a főszerepben.

A hétvégi vetítéseken A fehér maszáj  mellett - amelynek szombat esti vetítése után a nagyközönség is találkozhat a rendezővel és a főszereplővel - az Oscar-díjas Florian Gallenberg Az idő árnyékai (Schatten der Zeit) című festői szépséggel fényképezett Indiában játszódó love-story-ja és az Oscar-díjra jelölt Helmut Dietl A szerelem keresése és meglelése (Vom Suchen und Finden der Liebe) is a játékfilmes mezőnyt erősíti. Utóbbi forgatókönyvét a Parfüm szerzője, a kortárs német irodalom meghatározó alakja Patrick Süskind jegyzi, főszereplője pedig Moritz Bleibtreu a német mozi hazai közönség számára is ismert ifjú titánja.

A tévéfilmeket a Schiller című kosztümös film képviseli, amely az egyik legnagyobb német költő kalandos életét mutatja be páratlan igényességgel. A legkisebbeknek karácsonyi meglepetés is jár: A karácsonyi jávorszarvas kalandjai című mesefilm, a közös családi mozizások kedves hagyományát eleveníti fel. A német film legifjabb alkotóival a Next Generation 2005 című rövidfilm összeállításnak köszönhetően ismerkedhet meg a közönség. A 11 kisfilmből álló válogatást német filmfőiskolások hallgatói készítették.

Budapest, Uránia, december 16-18.


Színház, kiállítás (Oldaltörés)



Verbális komédia és vizuális humor
Peepolykus

Széles vigyor.
A Peepolykus csapata
© peepolykus.com
Az angol abszurdból leginkább a Monty Pythont ismerjük, de nem csak ők nyomják. A Peepolykus (talán people like us? trió kilenc éve alakult, rendszeresen fellépnek különböző nemzetközi fesztiválokon, s több ízben is sikerrel szerepeltek az edinburghi fesztiválon. Angliában – s egyre inkább azon kívül is – jelentős rajongótáboruk alakult ki. Előadásaikban a verbális komédiát ötvözik a meghökkentő vizuális humorral. Mindenfajta színházi konvenciót a lehető legtiszteletlenebbül kezelnek, s ez a színpadi formákkal való újabb és újabb kísérletezésre nyújt lehetőséget. Fennállásuk alatt hat produkciót hoztak létre, a Merlinbe a legelső, valamint a legfrissebb előadásukkal érkeznek. Angol nyelven!

Az All In The Timing a társulat 2004-es előadása, sok szempontból különbözik a korábbi produkcióktól. A társulati improvizáción alapuló stand-up comedy-k után ez esetben egy amerikai drámaíró, David Ives hat rövid egyfelvonásos komédiájának füzérét láthatja a közönség.  A Let The Donkey Go, az 1996-os edinburghi fesztiválon aratott hatalmas sikert. Műfajában a stand-up comedy-hez hasonlítható produkció jellegzetes angol humorral, rendkívül pontos és minden pillanatban újabb meglepetéssel szolgáló vizuális találékonysággal meséli el a világ legkisebb és legabszurdabb titkosszolgálatának kalandjait.

Budapest, Merlin, december 17-19.


A gravitáció legyőzése
Lakner Antal: INERS_Dupla-és mikrogravitációs állapotok 
 

Álgépek és álmárkák.
INERS
Lakner Antal a kortárs magyar képzőművészet egyik legtehetségesebb figurája. Emlékezetes volt, amikor megtervezte a nem létező isztambuli metrót és a szintén nem létező izlandi hadsereg felszereléseit.
Vagy, amikor UGAR néven magyar szivarmárkát hozott létre. Meghackeli a szisztémát? Nem egészen. Ál-gépei, eszközei amelyekhez pszeudo cégeket és márkanevet is teremtett (INERS),  a brand-mámorban úszó korakapitalizmusunk reflexiói, de közben rendkívül szellemesek is.

Most minden eddigi ötlet meghaladására készül. Elképzeltük már valaha a teljes csöndet és mozdulatlanságot, gravitáció nélkül? Megtörtént már, hogy súlyunk kétszeresével nyomtuk a Földet? Lakner Antal speciális eszközei ilyen élményekkel gazdagíthatnak. Légmentesen zárt lebegőkabinja a külvilág ingereit teljesen kizárja és megszabadítja a központi idegrendszert az igen megterhelő gravitációs vonzástól, így a felhasználó belső horizontja felé fordulhat. A duplagravitációs öltözet viselése pedig a normál földi gravitációs terhelés másfél, kétszeresét eredményezi, amelynek hatására az ember egyszerű mozdulatai is nehéz fizikai erőkifejtéssé változnak.

Lakner Antal a kilencvenes évek eleje óta a magyar képzőművészeti szcéna egyik legaktívabb és kétségtelenül nemzetközileg is egyik legsikeresebb képviselője. A művészet és a tudomány, a modern technológia határvidékeit kutató, következetes művészeti programját számtalan magyar és külföldi kiállításon követhettük nyomon. 
 
Budapest, Trafó, december 14 – január 12.

Fesztivál, koncert (Oldaltörés)


Kilencker
Édentől Keletre

Elszántan.
Tigrics, az első nap egyik fellépője
© organic.hu
A Trafó megint belehúz. Két nap a legérdekesebb zenékből. A Ferencváros, a kilencker az alternatív kultúra  pesti mekkája, hogy ezt a csinos képzavart citáljuk ide. Lássuk ezek után a programot! Az első nap a bátrabban kísérletezőké, akik az underground kettős természetének jegyeit hordozzák: egyrészt nem bevált receptekre alapoznak - felvállalva a kísérletben rejlő kockázatot- másrészt az ő emészthetőbb, friss ízeikből készítik ügyes szerkesztők később a jövő „mindennapi szakácskönyvét“. Az első nap programjának hazai előadóit már nem a reménységek, hanem inkább kortársaik emblematikus figurái közé sorolhatjuk.

Pénteken lép föl például Dienz Zithered & DJ Christian Martinek. A bécsi Christof Dienz fiatal kora ellenére sok mindent tudhat maga mögött. A Knödel zenekar vezetőjeként beutazta az egész világot, aktív tagja volt fagotton a Wiener Staatsoper-nek, kortárs darabokat, filmzenéket ír. Dienz Zithered nevü projektje alig 3 éves, mégis bejárta már vele a világot. Dél-Afrikától kezdve egészen az Egyesült Államokig mindenhol járt, és olyan neves klubokban játszott, mint a legendás New York-i Tonic és Knitting Factory.

A második nap fellépői szélesebb körben ismertek, mégsem gyakran hallhatjuk őket a mostani felállásban: Balogh Kálmán új projektje két bolgár virtuózzal és Novák Csaba nagybőgőssel nemzetközi bemutatkozásuk után a Trafóban játszik elsőként Magyarországon. A kvartett zenéje a bolgár népzenéből és a magyar cigányzenéből indul ki, a jazz mellett halad el és egy saját, improvizációkkal és örömzenével teli műhelybe érkezik. Az évente maximum kétszer koncertező Budbudas gyakorlatilag a fesztivál szülőatyjaként, a Zagarból ismert DJ Bootsie pedig quartetté bővült zenekarával szerepel ugyanezen az estén.

Péntek:
- Dienz Zithered & DJ Christian Martinek
- Tigrics & Prell - MindenIzéFúj
- Matthew Shipp and Guillermo E. Brown (USA)
- Mesterházy&VJ EgyedB – a Trafó Bár Tangóban
- Jason Forrest aka.Donna Summer (USA-D) – a Trafó Bár Tangóban

Szombat:
- Balogh Kálmán-Peter Ralchev Project (H-BG)
- Budbudas
- DJ Bootsie Quartet / Ugar Music

Budapest, Trafó, december 16-17. 21:00

A jégmezők lovagjai
Skandináv metál-szellemek a PeCsa-ban
 

Fémszívű fiúk.
Opeth
© opeth.com; Diederik Meijer
Az északiak nem viccelnek. Nem, most nem a tényleg szigorú, olykor börtönbüntetésekben végződő nordikus metál-életművekre gondolunk, hanem csak a "normál" mezőnyre. Valami lehet ott északon, hogy ennyire kell reszelni a gitárokat. A zaj mesterei közül  most megint hozzánk látogat egy visszatérő vendég.

A skandináv metál-zene egyik legjelentősebb képviselője, a svéd Opeth együttes Magyarországon is bemutatja új albumát, a “Ghost Reveries”-t. A svéd Opeth a kilencvenes évek elején jött létre, nemzetközi ismertséget pedig az 1996-os,  Morningrise” című korongja alapozta meg. A lemez sajátos zenei stílusa, a progresszív számszerkesztés, az összetett harmóniák death-metal alapokra illesztése, a dallamos énektémák és hörgések kombinálása, valamint a gyakori hangulatváltások ma is meghatározóak az együttes zenéjében.

A zenekar felállása az 1999-es  Still Life című albumuktól állandósult. Az Akerfeldt-Lindgren-Mendez-Lopez négyes azóta mindössze egy fővel bővült, a koncerteken régóta közreműködő billentyűs, Per Wiberg-gel. Legutóbbi stúdiólemezük, a közel 67 perc hosszúságú  Ghost Reveries” megjelenését minden eddiginél nagyobb érdeklődés fogadta világszerte. Az Opeth az elmúlt tizenöt év alatt már háromszor járt Magyarországon, legutóbb éppen idén nyáron a Sziget Fesztiválon.
 
Budapest, PeCsa, december 18.