Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára, Táncszvit
Szegedi Nemzeti Színház
Rendező és koreográfus: Juronics Tamás, karmester: Kardos Gábor
A herceg: Altorjay Kálmán Erős képek © Gramofon |
A mű előadási problémáit így szokták egyszerűsíteni: inkább legyen zeneileg mérhetetlenül pontos, koncertszerű, mint „belemagyarázó”. Hiszen az opera cselekmény nélküli; két ember viszonyát filozófiai síkon, szimbólumokba rendezve tárja a néző-hallgató elé.
A kényes egyensúlyt a zenei kifejezés bonyolultsága és a látvány között megtalálni ritkán és keveseknek sikerült legalább kilencven százalékosan, magam az értékes lehetőségek között tartom számon Kovalik Balázs (sajnos gyorsan amortizált) elképzelését.
Gramofon és hvg.hu |
Új sorozatot indítunk a hvg.hu Kultúra rovatában. A Gramofon című zenei lap munkatársainak kritikai műhelye ír számunkra komolyzenei, illetve jazz koncertekről, eseményekről elemző, orientáló írásokat. Célunk a tájékoztatáson túl egy, a hazai sajtóban talán kissé elhanyagolt műfaj, a zenekritika újbóli meghonosítása. |
Ez a herceg nagy pillanata. Ám nem csupán egyetlen csúcspontot talál az elemző a kompozícióban. Judit „maximumát” itt a harmadik képben véltem felfedezni: „Nézd csak, nézd csak, hogy dereng már!” - énekli boldogan. Ha beérné ennyivel, ha nem szédülne meg gyors sikerétől, útja talán nem az örök sötétségbe vezetne. Kolonits Klára Juditként egészen precízen jelzi a szituációt. Elveszi a három kulcsot, mert űzi a kíváncsiság, de akkor retten meg a legjobban, amikor a herceg fölkínálja neki birodalmát. Még megpróbálják kikerülni végzetet, csakhogy mindketten saját belső törvényszerűségük szerint léteznek. Judit vállára kerül az éjkék köpönyeg, a falak bezárulnak, a Kékszakállú a sminkasztal mögé roskad, az utolsó lámpa is elalszik. Két Judit (Kolonits Klára és Szonda Éva) és két Kékszakállú (Gábor Géza és Altorjay Kálmán) mutatkozott be Szegeden, a Szimfonikus Zenekarral közös produkcióban megvalósult előadásban. A téli nátha úgy hozta, hogy össze nem szokott párost, Kolonitsot és Altorjayt hallottuk együtt. A két hang nem ideális a szólamra, azonban a figurák olyan kiválóak voltak, a megvalósítás oly koncentrált, hogy az élmény maradéktalannak mondható.
A műsor másik részében a Táncszvitre készült koreográfiát láthattuk. Juronics merészen egy disznóvágás képeit tette színpadra. Zene és mozgás teljes összhangban. Tipikusan juronicsos a gesztuskészlet, két-három utalásnál több még a disznótor városi ember számára ismert menetrendjét sem követi. Humor, irónia hatja át a körülbelül negyedórás darabot. A zenekar munkájáról ugyanennyi jót nem írhatok, a Kékszakállú megszólaltatása csak elfogadható volt, a Táncszvit ennél jobb.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely