Előadás előtt. A jegyek fogynak, az egy százalék nem jön? © sxc.hu |
A rendszerváltással egyidős a vita, hogy a hazai kultúrafinanszírozást hogyan lehet új alapokra helyezni. Hogyan csökkenthető a függés az állami pénzalapoktól, illetve a (mindenkori kormánytól független) Nemzeti Kulturális Alap (NKA) projekt támogatásait mi, és hogyan egészítheti ki? S végül elvárható-e egy szűk kulturális piacon (ahol egy átlagos magyar család havi párszáz forintot költ kultúrára, úgy, hogy ebben a tévé is benne van), hogy a közönség nagyobb részt vállaljon a fenntartásból?
Azért írtuk, hogy „gyakorlatilag” nincs az egyszázalékos TOP 100-ban kulturális szervezet, mert csak olyat találtunk, amely e területtel érintkezik - legalábbis ezt állítja magáról. Ott van a Hit Gyülekezetének alapítványa, a Magyar Demokratát kiadó, magát kulturálisnak nevező alapítvány, az ÉS, és a Tilos. Színházak, non profit művészeti intézmények, kiállítóhelyek, műhelyek nincsenek az elit mezőnyben.
Ez azért is érdekes, mert a kultúrával összefüggő szervezetek (kultúra és örökségvédelem) az összes pénz közel 20 százalékát kapják*. Megelőzik például a szociális tevékenységet (7,67), a természet- és állatvédelmet (1,49), a gyermek- és ifjúságvédelmet (2,53). A kultúrával összefüggő szervezetek, intézmények - a közgyűjteményektől az „egyéb szórakoztató” tevékenységet végző szervezetekig - közel 14 ezer érvényes felajánlásból mintegy 1,4 milliárd forintot kaptak. Igaz, ez többezer szervezet között oszlik meg, helyi népdalkörtől országos múzeumokig, s gyakorta aprópénzt jelent.
Mennyi az annyi?
Mégis, a tétért már érdemes kampányolni. Ám a rendszer sajátossága, hogy a kedvezményezett nem tudhatja, kitől érkezett a felajánlás, nem segíti a „targetált” (célcsoportra irányított) kampányt. Vagyis nehezebb a következő évben elérni azt a kört, amely egyszer már adott. Pedig a fundraising (pénzgyűjtés, adományszervezés) technikák egyik sarokpontja éppen ez: az adott szervezet tudjon minél többet a saját közegéről, közönségéről.
Fodor Tamást, az aprócska budapesti független színház, a Stúdió K vezetőjét - amely 2004-ben több mint félmilliót kapott az egy százalékokból -, a hvg.hu arról kérdezte, mennyire használható számukra ez modell. "Nincs kampányunk, legfeljebb szerényen az egylapos havi műsor alá biggyeszthetjük az adószámot, ezen kívül lerakunk egy-két kitöltési mintát a színházunkban lévő információs asztalra” – kezdi Fodor Tamás. „Egy erős, érzelmekre ható televíziós kampánnyal - beteg, hátrányos helyzetű gyerekek, stb. - nem tudjuk felvenni a versenyt. Az adatbázisunk 700-800 fős, és az a tapasztalatunk, hogy egy egyszerű iskolai füzetbe maguktól írják be az e-mail címüket azok a nézők, akik gyaníthatóan ezen a módon fejezik ki tetszésüket. Nem ildomos folyamatosan koldulással zaklatni őket. Mivel gyerekelőadásaink is vannak, a fiatal szülők olykor rendelkeznek az egy százalékukról. Igazából sose tudjuk, hogy kik. Valószínűleg közalkalmazottak, akiknek állandó állásuk, így személyi jövedelmük is van. Azok az értelmiségiek, diákok, bizonytalan egzisztenciák, akik viszont a törzsközönségünket adják, vagy papíron vállalkozók, vagy nincs kimutatható jövedelmük."
A hvg.hu-nak Regős János, a budapesti Szkéné Színház vezetője, az Alternatív és Független Színházak Szövetségének alelnöke beszélt tapasztalatairól. „A Szkénében azt tapasztaltam, hogy ezeknek a színházaknak a látogatottsága meglehetősen sporadikus; akik járnak, nem rendszeresen járnak, nem feltétlenül kötődnek egy adott helyhez. A törzsközönség pedig általában diák, vagy kispénzű, s legtöbbször nem rendelkezik az egy százalékról.” Regős nem hiszi, hogy az egy százalék a független műhelyek jelentősebb bevételi forrásává válhatna. A szponzoráció sem a sikerek terepe, példaként a Szkénét hozza fel, amely a Budapesti Műszaki Egyetemhez tartozik, de még az egyetem pénzügyeit intéző bank se mutat érdeklődést a szponzorálására. Regős szerint nem csoda, hogy még mindig a három alapvető forrás, az NKA, a minisztérium és az önkormányzat felé tekint mindenki.
„Erről a három helyről sokkal nagyobb pénzek érkeznek, ezért nem éri meg erőforrást fordítani a fundraisingre” – ad helyzetképet Gelencsér Gábor, a NIOK (Nonprofit Információs és Oktató Központ Alapítvány) vezetője. „A tipikus ’egy százalékos szervezet’ általában nem gyűjt be többet egy-másfél milliónál” – ismerteti Gelencsér.
* 2004-es adatok; forrás: NIOK
A NIOK vezetője szerint, aki rendszeres működést céloz, fenntartó támogatásért pályázik, s akkor már nemigen marad energiája az egyszázalékos pénzt összegyűjteni. Ha pedig kikerül a rendszerből, pusztán az egy százalék nem segít. „Pedig az egyszázalékos rendszer jó lehet azoknak a helyeknek, amelyeknek rendszeres kapcsolatuk van a közönséggel. Valóban nem sok pénz jön be innen, de mégis megéri megszólítani a törzsközönséget” – mondja a NIOK vezetője, de hozzáteszi, nem lesz addig modellváltás a fenntartásban és finanszírozásban, amíg az embereknek kevés az elkölthető pénzük.
Barátok közt - Színházi "baráti körök" |
Művészetbarátok, rajongók és mecénások olvasztótégelye a baráti kör, vagy pártoló tagok köre, amely a színház – szórakozató vagy művész - jellegétől függetlenül minden teátrumban él és virágzik. Tagjai egy évadra befizetik az alaptarifát, átlagosan háromezer forintot, és ezért bizonyos előjogokban részesülnek. Kedvezményt kapnak a színházjegy árából, megilleti őket a jegyelővételi jog, emellett hírlevél formájában hozzájutnak a legfrissebb információkhoz, betekintést nyernek egy-egy próbafolyamatba és közönségtalálkozón vehetnek részt. Megéri a pártolóknak, mert közvetve a színház kötelékébe lépnek, és a színház is profitál jelenlétükből. |
Hogyan képezzünk alapot?
A fővárosi fenntartású színházak közül a magát realistaként aposztrofáló Katona József Színház idén közel félmilliárd forintnyi működési és művészeti támogatásban részesül , míg a jövedelemadó egy százalékából tavaly összesen egymillió forint folyt be a kasszájába. A Katona az elsők között, a nyolcvanas években kezdte a baráti kör szervezését, a tagság ára most 3 ezer forint egy évadra.
A Madách Színház Kht. 643 millió forintos fővárosi önkormányzati támogatása mellett - az eddigi tapasztalatok alapján - csak hozzávetőlegesen félmillió forintot szed be az egy százalékokból. Ez, összevetve a körülbelül ötvenfős nézőterű Stúdió K. hasonló pénzével, meglepően alacsony. Ráadásul a Madách - tájékoztatásuk szerint - 2004-ben mindössze 140 ezer forintot gyűjtött be egy százalékokból. Mindezt azzal magyarázták, a kht-vá alakulás után nem volt idő rendes kampányt csinálni.
A Ludwig Kortárs Művészeti Múzeum a jogszabály alapján idén még nem indulhatott csatába az egyszázalékokért. Közönségét azonban próbálja az intézményhez kötni. A múzeumi baráti körében különbözőek a tagsági szintek, a 2 ezer forintos diák tagságtól a 25 ezer forintosig, cserébe a programok azonban azonosak. Az egyéni adomány 50 ezernél kezdődik, a céges 100 ezernél. S tart a "kiemelt támogató" szintig, amely 10 milliónál kezdődik. A Szépművészeti Múzeum baráti köre magától a múzeumtól függetlenül is gyűjt egy százalékokat, idén célzottan egyetlen mű restaurálására.
Tanulható? Fundraising-oktatás |
A hvg.hu kérdésére a NIOK munkatársa elmondta, hogy szinte minden évben szerveznek tréninget az egyszázalékos adománygyűjtés kapcsán, emellett speciális adományszervezési konzultáción is elsajátíthatják a fundraising elméleti alapjait a szervezetek munkatársai és az érdeklődők. |
„Ezeknél a nagy szervezeteknél” - magyarázza – „külön szakemberek foglalkoznak a céges fundraisinggel, az alapítványokkal, a magánszemélyekkel, a helyi közösséget célzó, úgynevezett ’in the community’ módszerekkel, a direkt marketinggel, vagy akár a végrendeleti jótékonysággal.” Szerinte a kulturális szervezetek esetében azért nehezebb a pénzgyűjtés, mert a közönség eleve fizet a jegyért, s nehezen fogadtatható el, hogy ezen felül még fizessen. „A ’baráti körök’, a támogató közösség lojálissá tétele akkor működik, ha rendszeresen adsz valamit cserébe” – mondja a hvg.hu-nak a profi pénzgyűjtő. Felvetjük, hogy a kultúrában sokan panaszkodnak, a vállalati szféra, erejéhez mérten kevéssé vesz részt a kultúratámogatásban. A profi fundraiser azt válaszolja, tapasztalati szerint a cégeket is tudatosan kell megkeresni: nem lehet "söréttel lőni", tudni kell, melyik szervezet, mely céges kört és miért éppen azt keresi meg.