Hidegvérrel
Capote
Egy évvel azután, hogy megjelent nagysikerű regénye, a Breakfast at Tiffany's (a regényből készült film címe magyarul: Reggeli a Tiffanynál), Truman Capote (Philip Seymour Hoffman) egy borzalmas eseményről olvas a New York Times 1959. november 16-i számában: meggyilkolták egy jómódú farmer család négy tagját a kansasi Holcombban.
Az írót elképeszti az eset kegyetlensége, értelmetlen brutalitása és azonnal meglátja benne egy komoly újságcikk lehetőségét, amely a bűntény közösségre gyakorolt hatását taglalná. A The New Yorker szerkesztőjétől megbízást kap a riport elkészítésére, és útnak indul Kansasba. Ami azonban szokásos cikknek indul, utóbb nagyszabású könyvtervvé válik, amely munka végül öt és fél évet vesz el Capote életéből. Az eredmény, a Hidegvérrel, új irodalmi műfajt teremt: a tényregényt (Capote kifejezésével a "the non-fiction novel"-t), Capote-t pedig az Egyesült Államok leghíresebb írójává teszi.
A hvg.hu előrejelzése! | |
A tragédia nagyszabású és sikeres kísérlet arra, hogy a történelmi dráma legmagasabb rendű modelljét, Shakespeare krónikás játékainak dramaturgiáját újrateremtse. Ez a dramaturgia lehetővé teszi egyrészt a pártházon belüli, illetve a kinti, a Köztársaság téri figurák nézőpontjának, perspektívájának állandó szembesítését-ütköztetését, másrészt a különböző tudati szinten álló figurák árnyalt karakterizálását. Mindebből a drámai ábrázolás magas fokú objektivitása következik, a műfajnak e legnagyobb értéke nem csupán irodalmi, hanem színházi érték is a dráma nyelvi-költői minősége, amely meggyőzően bizonyítja, hogy a költői nyelv színházi erővé válhat. A Kazamaták tehát több szempontból is a mai magyar dráma egyik legnagyobb teljesítménye, amelynek sok érdeme közül ma alighanem az a legnagyobb, hogy kényes problematikához nyúl, mer sebeket feltépni és mély ellentmondásokkal szembesíteni - olyan bátorság és becsületesség ez, amilyenre régen nem volt példa a magyar drámairodalomban. |
Tévé
Na, miu-miújság?
Megasztár - filmslágerekkel
A harmadik Megasztár előtt sokan legyintettek, ugyan, ez a verseny már nem hoz semmi izgalmasat, főleg nem zenei értelemben. Nos, nem egészen ez történt. Queen dalok, Hungária számok? S most filmslágerek? A "camp" fogalmának finom újragondolásával van dolgunk, olyan zenékhez nyúlnak a fiatal versenyzők, amelyeknél az értelmezés igen fontos. Így került például egymás mellé a Highway To Hell és egy tragikus-lemondós Kispál nóta legutóbb. Nos, most április 15-én terítékre kerül pár izgalmas darab. "Na, miu-miújság, hív a cicuskád..."; emlékszik még valaki erre a dalra? A Macskafogó egyik lenge cicája énekli, egészen pontosan Postássy Juli hangján, és egy tökéletes soul-funk opusz kerekedett belőle! lesz Karády Katalin is, "Köszönöm, hogy imádott..."; aztán persze nem maradhat el a Nagy utazás című film jól ismert betétdala, no meg "When a man loves a woman". Ahogy a posztmodern környékén mondani szokták: Context is everything..., vagyis minden a kontextus. Közben - nem mellékesen - a négy közé jutásért énekelnek a versenyzők. Hadd szóljon!
TV2, április 15.
A hvg.hu tippje! |
A Műcsarnok új vezetése első saját kiállításával talán nem dobot nagyot, ám most itt van mindjárt kettő, amelyek jóval pregnánsabban mutatják, milyen irányba is mozdult el a főváros reprezentatív kortárs művészeti kiállítóhelye. Lássuk! |
Jelenetek a játékbabák életéből
Terror babies coming soon...
Varga Rita kiállítása
Ha igen - vagy nem - lapozzák csak fel Varga Rita kiállításának ajánlóját: "Varga Rita párhuzamos csatornákon munkálja ki, gördíti tovább a mindennapi élet meghatározó idoljait érintő kultúrkritikai reflexióit. Remekül képes láttatni, hogy a játékszerben manifesztálódó lelki szükséglet magas fokú kielégítése milyen élesen szembeállítható a mindennapi esztétikai érzékkel és még inkább a transzcendens művészi szépségfogalommal. A tárgyak/eszközök által kiváltott düh nem egyszerűen egy teljességgel művi világra irányul, hanem a hozzá való viszonyulás által állásfoglalásra kényszerít, egyben a művészet lehetséges pozícionálására tesz kísérletet.
A kiállításon nagyméretű fotók szerepelnek, továbbá a fotók készülésének körülményeit bemutató werkfilm mellett jeleneteket láthatunk a terrorista játékbabák életéből."
Médiamedúzák
Coolhunters
Fiatalok média és piac között
A kiállítás a ZKM/Zentrum für Kunst und Medientechnologie in Karlsruhe és a Műcsarnok együttműködésével jött létre. Kurátorok: Birgit Richard, Klaus Neumann-Braun, Sabine Himmelsbach, Peter Weibel szervezők: Készman József, Nagy Edina
Bp. Műcsarnok, május 28-ig
Mostan színes...
Homo Faber
Erőss István kiállítása
A természet helyszínei II. Erőss István munkája |
A tematika komolyságát az Erőss Istvánra jellemző játékosság ellensúlyozza a kiállításon. Bemutatásra kerülnek egy három éve megkezdett sorozat legújabb darabjai; a fekete-fehér nyomatokat színes ceruzával színezi meg a művész, ezáltal újraértelmezi azokat, mintegy fricskát mutatva a digitális technológia mindenhatóságába vetett hitnek.
Emellett nagyméretű munkákat is kiállít, amelyek a legváratlanabb formában, a hétköznapi életben használt tárgyak felületén jelennek meg: párnán és paplanon, ahol az anyag puhasága ellensúlyozza a tartalmi komorságot, vagy óriáspuzzle-ként, ahol a puzzle kirakásának játékos izgalma és a kész kép (egy temető urnatartója) között teremtődik feszültség.
Magyar Műhely Galéria
Budapest, Akácfa u. 20. május 5-ig
Élő oldszkúl
Kurtis Blow
Kurtis Blow Minden, a kenguru is, a helyén |
Nem ígéret, bizonyíték: a Crazy Stylez programsorozat célja, hogy Magyarországon minél szélesebb körben megismertesse és népszerűsítse a hip-hop kultúrát. Ennek jegyében rendezik meg idén is nagyszabású bulijukat. A rendezvény fő attrakciója Kurtis Blow koncertje lesz, akit világszerte a hip-hop illetve a rap koronázatlan királyának tartanak. Ő az az előadó, akinek nevét már a ’70-es években bevésték a hip-hop történelemkönyvébe, hiszen ő volt az első igazi szóló rapsztár. Karrierje töretlen, s koncertjei ma is tömegeket vonzanak energikus, eredeti fellépésének és egyedülálló zenéjének köszönhetően. Check it out! Yo!
Bahnhof Budapest Music Club - Budapest
április 15., 21:00
Megfogyva bár, de törve nem!
Sepultura (Br-US), In Flames (S), Dagoba
© sepultura.uol.cob.br, Estevam Romera |
A '80-as évek elejei indulástól szép pályát járt be és napjainkban nemhogy egy a sok metál zenekar közül, hanem zászlóshajója a thrash metálnak, és nyugodt szívvel lehet őket Brazília első számú zenei importjaként számon tartani őket.
A Sepultura. bár az elmúlt pár évben átalakult, hiszen az énekes/gitáros Max Cavalera, akit a nép a Sepultura arcának tartott, elhagyta a zenekart és ebben sokan a zenekar földbeállását látták, azonban az amerikai Derrick Greene-el a mikrofonnál a Sepultura visszatért és immáron negyedik nagylemezüket adják ki az új frontemberrel, ami a Dante XXI címet viseli. Ezen az éjszakán a Sepu tagjai vezetnek minket az alvilágba. Kalandra fel!
Bp., Petőfi Csarnok
április 16., 19:00