Kólareklámokhoz hasonlítják az 56-os plakátokat

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Michael Bloomberg polgármestert szeretné megnyerni a New York-i magyar kulturális intézet ahhoz, hogy beszédet mondjon a Times Square közelében elhelyezett két 56-os óriásplakát alatt. A forradalom reklámozása több emigráns magyar szerint sérti 1956 emlékét.

"Legyünk bátrak, reklámozzuk a történelmet!" – mondta Orsós László Jakab, az Egyesült Államokban működő egyetlen magyar kulturális intézet igazgatója Washingtonban akkreditált magyar újságíróknak. Az 50. utca sarkán, egy alacsony épület tetején - egy Famiglia Pizza étterem és egy szépségszalon felett - két hatalmas plakát idézi az 1956-os magyar forradalmat. Két korabeli fekete-fehér fotó (Erich Lessing és Kis Jenő munkája) egy harckocsit és utcán menetelő tömeget ábrázol, mindkettő közepén a felirat: 1956 Hungary. Angol nyelven az egyiken az olvasható, "forradalmunk nem egy mozifilm volt", a másikon pedig a kulturális intézet 56-os dokumentumportáljának a címe, reimaginefreedom.org.

A "Times Square kapujaként" emlegetett utcasarkon naponta 65 ezren fordulnak meg. Az október végéig látható óriásfelületekért 100 ezer dollárt, mintegy 21 millió forintot fizet a magyar állam - tájékoztatott a kulturális intézet igazgatója, hozzátéve, ilyen plakátok elhelyezése Budapesten, a Deák téren hasonló összegbe kerülne.

Michael Bloomberg polgármester – mint sajtóirodája jelezte – hajlandó szeptember 21-én fellépni a helyszínen, de az ügyben még nincs végleges döntés.

Ez "kommerszen túli országreklám" – fogalmazott Orsós, aki szerint a konzervatív kultúrareprezentációba belefáradt világban valami újféle országimázzsal kell megjelenni. Mint mondta, "azt szeretnék megmutatni, a kultúra szélesebb a művészetnél".

Az 56-os forradalmat hirdető plakátok miatt több 56-os emigráns magyar rosszallását fejezte ki. Magyar Kálmán, a forradalom emlékünnepét szervező New York-i szervezőbizottság tagja a Magyar Lobbi internetes fórum "heti akciólevelében" úgy fogalmazott: a mai amerikaiaknak ezek a fényképek teljesen rossz üzenetet hordoznak, a plakátsorozat "lejáratja a magyarságot, Magyarországot és a forradalom emlékét".

Az Amerikában élő ötvenhatosok közismert képviselője, Lipták Béla az MTI-nek azt mondta: 56 emléke az átlag amerikaiak számára méltóságos emlék, nem a Coca-Cola hirdetések közé való. Szerinte a páncélost ábrázoló képről egy amerikainak Irak jut eszébe. Meg van győződve arról, hogy ezt a nagy összeget inkább egy maradandó dologra kellett volna fordítani. A Szabadság-szobor lábánál levő szoborparkban – ahová minden turista elmegy – emlékművet lehetett volna állítani például a "pesti srácnak".