Panelfestmények

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Szürke tűzfalból eddig is lehetett városképet javító látványosságot varázsolni egy jól megkomponált falfestménnyel, de nagyobb léptékben kezdtek el gondolkodni a budapesti műegyetem rajz és formaismereti tanszékén működő, színdinamikával foglalkozó kutatócsoportban. Tari Gábor festőművész vezetésével abból indultak ki: soha jobb lehetőség a lakótelepek sivár képének megszüntetésére, mint most, amikor egyre több panelház kap új köntöst a hőtechnikai korszerűsítés nyomán.

A falakat borító hőzáró polisztirol hablemez egységes felülete megszünteti a panelek illesztési vonalai mentén kialakuló jellegzetes raszterhatást, így a város kiemelt pontjain olyan felületek jelennek meg, amelyekre akár művészi színvonalú hatalmas képek is festhetők. "Victor Vasarely »színes város« elképzeléseiben találunk erre nagyszerű előképeket, de Friedensreich Hundertwasser szecesszióban gyökerező formavilága is kiválóan hat az épületeken" - mondja Tari, aki hallgatóival több tervet is készített például a budapesti Flórián téri "faluház" megszépítésére (a ragadványnév onnan van, hogy a paneltömbben annyian élnek, mint egy községben). Tari szerint nem old meg semmit, amikor az épületeket - a lakók ízlésétől és pénztárcájától függően - libazöld vagy barbie-rózsaszín árnyalatokkal öntik nyakon. Az új egyszínűség csak fokozza a kellemetlen hatást, míg a Tariék által követendőnek mondott "szeriális absztrakt" tudomásul veszi, hogy "az ismétlődésekre épülő építészeti struktúrával nem ellenszegülve, hanem azt kiegészítve, oldva és gazdagítva kell együttélni".