„Nem értem, hogyan fajulhatott idáig a dolog”

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tanácstalanság övezi a Magyar Filmszemlét: január közepén még nem dőlt el, pontosan mikor és hol rendezik meg a seregszemlét, és ki felel majd a lebonyolításáért. Csupán találgatások, homályos elképzelések és ígéretek vannak.

Decemberben - Vezér Éva, a Magyar Filmunió ügyvezető igazgatójának levelére hivatkozva - a Variety című amerikai filmes lap arról számolt be, hogy idén elmarad a hagyományosan február elején rendezett Magyar Filmszemle. Mivel a nemzetközi fesztiválnaptár sűrű, ezért a filmszemlét nem próbálták későbbre halasztani - közölte Vezér még decemberben, hozzátéve, hogy a hiányt a külföldi kritikusoknak szóló - kisebb volumenű - rendezvénnyel, a Budapest Screeninggel szerették volna kompenzálni. Ám ahogy a filmszemléhez, úgy ehhez sem volt meg az anyagi háttér. Néhány nappal később a variety.com pontosított: pénzhiány miatt februárban nem tartják meg a magyar filmes seregszemlét, áprilisban viszont lesz egy szűkkörű rendezvény, amelyre a hazai szakma képviselőit várják. A nemzetközi kritikusokat azért nem, mert áprilisban ők már másfelé kacsingatnak: javában zajlanak a Cannes-i filmfesztivál (május 11-22) előkészületei.

Lesz Filmszemle, előreláthatóan április végén – tájékoztatott ezután, január 7-ei közleményében a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA), a Nemzeti Erőforrás Minisztérium szűkszavú értesítésre hivatkozva. A Filmszemlét a miniszter „a Nemzeti Kulturális Alap 2010. évi miniszteri keretéből támogatni kívánja, a szerződés birtokában az MMKA kuratóriuma szakmai lebonyolítók bevonásával”. Hogy a rendezvényre pontosan mikor kerül sor, és kik lesznek a szakmai lebonyolítók, már nem tértek ki. A szemléről bővebbet egyelőre nem tudni, konkrét információkat február 15-ig ígért az MMKA. Értesüléseink szerint az érintettek a hét elején egyeztetnek a továbbiakról. A Magyar Filmunió munkatársai - cikkünk megjelenéséig - nem kívántak nyilatkozni, tekintettel arra, hogy még minden bizonytalan.

Jancsó Miklós és a tavalyi nagy siker. Oda az igazság

Ahogy arról a média is beszámolt, az idei rendezvényt 70 millió forinttal támogatja az állam, ami körülbelül a fele a rendezvény tavalyi - 160 milliós - büdzséjének. Júliusban másfél milliárd forintot zároltak az MMKA-nál, december első hetében pedig úgy döntött a parlament, hogy elvonják a pénzt a Magyar Mozgókép Közalapítványtól. Így az - a korábban beharangozott 6,4 milliárd forint helyett - jövőre mindössze 1 milliárd 30 millió forintos állami támogatást kap. Felmerül a kérdés, hogy valóban a szűkre szabott támogatás áll a zavaros kommunikáció hátterében vagy esetleg a fejetlenség, amely a kulturális intézmények pénzének zárolása, a vezetők leváltása és a tennivalók újraosztása miatt alakult ki.

A Filmszemle sajtóját öt éve intéző Naszály György megkeresésünkre elmondta: nem tudja, mi lesz, őt mindenesetre nem kérték fel a további munkára. „Félhivatalosan ugyan megkerestek még októberben, de azóta sem tárgyaltunk a továbbiakról. Papíron megvan, mit kellett volna csinálni” - mondta, hozzátéve, hogy az egymásnak ellentmondó, átgondolatlan nyilatkozatok nem tesznek jót az esemény hírnevének.

„Az évek során kialakult bennem egyfajta érzelmi kötődés, ezért sem nézem örömmel a zűrzavart. Nem értem, hogyan fajulhatott idáig a dolog” - tette hozzá. Január van, amennyiben a szemlét áprilisban rendezik, nem ártana, ha tisztulna a kép, s kiderülne, hogy ki, mikor, hol szervezi. Ennyi idő alatt is össze lehet hozni a rendezvényt - vélekedett -, kérdés, hogy hány emberrel és milyen célközönséggel számolnak, no és persze milyen kísérőprogramokkal. A nyitó és a záró esemény például elég nagy tétel a költségvetésben - kommentálta a hetvenmilliós állami támogatásról szóló hírt. Lehet spórolni, ugyanakkor tény, hogy ennyiből nem lehet egy 40-50 ezer embernek szóló szemlét megrendezni - hangsúlyozta. „A bizonytalanság elkeserítő. Inkább mondják azt, hogy nem lesz filmszemle, vagy hogy lesz, de csökkentett büdzsével, ám az október óta érzékelhető káosz nem vezet jóra” – mondta. Szerinte a félresiklott kommunikációból úgy tűnik, mintha pusztán pénzkérdés lenne az idei szemle sorsa.

Jött, látott, és győz Andy Vajna?

Pénteken közölte a Kormányzati Kommunikációért Felelős Államtitkárság, hogy Andrew G. Vajna a jövőben a nemzeti filmszakma megújítása érdekében kormánybiztosként tevékenykedik majd. Mint írták, feladata „a magyar film megőrzésére, fejlesztésére, állami támogatására és az ezzel kapcsolatos kormányzati tevékenység összehangolására irányuló stratégia kidolgozása lesz.”

Akár megrendezik, akár nem, az biztos, hogy ha a nemzetközi filmszakma nem látja az idei termést, jóval nehezebb lesz a hazai alkotásokat - játékfilmeket - külföldi fesztiválokra vinni. Vezér Éva, a Magyar Filmunió elnöke a Variety című lapnak korábban elmondta: örülnének, ha nem maradna el a szemle, mert fontos, hogy a magyar filmesek színe-java bemutatkozhasson és nemzetközi porondon is megmérettesse magát. A jelenlegi állás szerint ebből nem lesz semmi. Az idei szemle versenyprogramjába egyébként 17 nagyjátékfilm és 150 dokumentumfilm szeretett volna bekerülni.

A tavalyi - február 8-án zárult - 41. Magyar Filmszemlén két helyszínen összesen 48 015 nézőt regisztráltak. A legsikeresebb játékfilm, 1600 feletti nézőszámmal a Bibliothéque Pascal (rendezte Hajdu Szabolcs), az Oda az igazság (rendezte Jancsó Miklós), a Kolorádó Kid (rendezte Vágvölgyi B. András), a Vespa (rendezte Groó Diana), a Team Building (rendezte Almási Réka) és a Szélcsend (rendezte Sas Tamás) lett. A Bibliothéque Pascal négy díjat is bezsebelt: megkapta a szemle fődíját, az Arany Orsót, a külföldi kritikusok Gene Moskowitz-díját, a legjobb operatőri elismerést és a diákzsűri díját.

A nagyjátékfilmek között két-két díjat kapott a Vespa (legjobb eredeti filmzenéért és Tóth Sándor alakításáért színészi különdíjat) és a Kolorádó Kid (Moziverzum-díjat és a legjobb látvány- és díszlettervezés díját); A vágyakozás napjai, Pacskovszky József filmje (a legjobb forgatókönyvért járó díjat és az Arany Mikforon-díjat), valamint a Team Building (legjobb elsőfilmes és produceri díjat).