Átrendeződések a női lappiacon

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Átrendeződhet a fiatal női olvasóközönségnek szóló havi képes magazinok piaca, ha a múlt héten standokra került Glamournak sikerül beverekednie magát a vezető lapok, a Cosmopolitan és a Joy közé. Eközben pedig az öntudatos női érdekvédő Tűsarok is a webre került.

Ádáz küzdelem indult a női magazinpiac újrafelosztásáért. Múlt kedden dobta piacra az Axel Springer Budapest Kiadó a nyugaton jól ismert – eredetileg amerikai - Glamour magazin magyar nyelvű változatát. A Glamour modern, a vizuális kultúrához idomuló női divatmagazin, amely a 18-35 éves városi olvasóknak szól – mondja a hvg.hu-nak a lap főszerkesztője. Maróy Krisztina reményei szerint a külföldön mindenütt piacvezető magazin a magyar piacon is jól teljesít majd. Más női havilaphoz képest a Glamour kevésbé szexista, könnyedebb és egészséges öniróniája révén okosabb, de mindenekelőtt szórakoztató – vallja a főszerkesztő, aki korábban a Találkozások, a Maxima és a Nők Lapja Évszakok magazinok szerkesztője volt. A lapot hetven százalékban magyar tartalommal, kisebb részben a külföldi kiadásokból átvett anyagokkal töltik fel, és 164 oldalából 40-et foglalnak el hirdetések.

Az eredetileg amerikai magazin volt az első, amely Európában bevezette a retikülben is elférő kompakt lapformátumot, s hazai színrelépésével még kiélezettebbé válhat a verseny a piaci szegmensen belül. A piacvezető életmódmagazinok, a Sanoma által havi 52 ezer példányban eladott Cosmopolitan, a Marquard Media által 40 ezer példányban értékesített a Joy is előre felkészült a vetélytárs érkezésére, hiszen ahhoz hasonló B5-ös formátumban, és csökkentett áron kerültek a standokra (csakúgy, mint a Sanoma negyedévente megjelentő lapja, a magát trendmagazinnak nevező Beau Monde). A Glamourból, mint megtudtuk, megjelenésének napján 14 ezer példány fogyott, de ha a kiadó tervei teljesülnek, átveheti a piacvezető pozíciót. Egy női lappiacot jól ismerő forrásunk szerint két-három hónapon keresztül az olvasók valószínűleg több lapot is megvásárolnak, hogy összehasonlítsák őket, és jövő év elején derül ki, melyik magazin mennyi törzsolvasóra számíthat ezentúl.

Bár ezek a havilapok szűkebb célcsoportnak szóló „szegmenslapok”, a szakember szerint a piacon a jelenleginél több kiadványnak is volna helye. Valószínűleg így gondolja a hamarosan piacra kerülő Fashion for Women kiadója is. Az ugyancsak B5-ös formátumban nyomott kiadvány a „Kirakat a kezedben” szlogennel hirdeti magát. „Amit Nyugat-Európában divatmagazinnak hívnak, az ez” – mondja Kovács Diána, a lapot kiadó International Fashion Kft. ügyvezetője. A legalább nyolcvanoldalas, 18-38 éves, magasabb státuszú nőknek szóló lapban a Magyarországon kapható divatcikkek, kozmetikai és kiegészítő termékek összerendezve, áruk feltüntetésével szerepelnek.

A nőknek szóló kiadványok közt teljesen más szemléletet képvisel az eddig csak a Magyar Narancs havi mellékleteként, két hete azonban a weben is olvasható Tűsarok. A közéleti témákkal, női jogvédelemmel, gender kutatásokkal foglalkozó kiadvány – a melléklethez hasonlóan - az Anyahajó Kulturális Egyesület gondozásában jelenik meg, és bár a nyomtatott lapban megjelent cikkek is fellelhetők rajta, nem kíván annak leképezése lenni – tudtuk meg Lánczi Évától, a Tűsarok egyik szerkesztőjétől. A kulturális közéleti női magazin nonprofit alapon, társadalmi munkában készül, a 2-3 állandó szerkesztő mellett tucatnyi külsős munkatárs vesz részt a munkában. „A lapban ugyan nemigen lesz szépségápolási, vagy randitippeket adó rovat, az ilyen tartalmakat nyújtó magazinoktól mégsem elsősorban tematikában, hanem a témák megközelítésének és feldolgozásának módjában térünk majd el” – mondja a szerkesztő. A hétköznaponként frissülő online újság bizonyára réteglappá válik, mondja Lánczi Éva, és feltehetően a kvalifikáltabb városi nők olvassák majd, így hirdetőket, és – főleg – támogatókat is eszerint várnak. „Jó lenne mégis elkerülni, hogy a lap túlzottan belterjessé váljon, és csak azok olvassák, akik az általa közvetített értékszeméletét úgyis magától értetődőnek veszik, már csak azért is, mert inkább szemléletformálás lenne a célunk vele” – teszi hozzá a szerkesztőnő.