A MESE Közhasznú Társaság által készített kérdőíves kutatás az egyetemisták médiához való viszonyáról és médiafogyasztási szokásaikról ad reprezentatív képet, a kérdőíveket az interneten, egy erre a célra készített online felületen töltötték ki, összesen 1008-an, 28 magyarországi felsőoktatási intézmény 124 karáról. A férfiak és nők azonos arányban kerültek a mintába (50,9-40,1%). A kérdezettek egyharmada kollégiumban lakik (34,2%), valamivel kevesebben albérletben (22,1%), negyedük otthon (25,7%); a többiek saját lakásban, vagy rokonoknál (14,2-3,8%). A felmérésben részt vevők 62%-a egyetemista, 38%-a főiskolás. Évfolyam szerinti megoszlásban a kérdezettek 27,1%-a harmadéves, 19.9%-a másodéves, 18,7%-a negyedéves, 20%-a ötödéves, 14,2%-a elsőéves a fennmaradó 0,1% hatodéves.
A kutatás egyaránt vizsgálta az elektronikus és nyomtatott sajtót, arra kellett választ adni a kérdezettnek, hogy egy átlagos napon milyen médiumokkal kerül kapcsolatba, és azokat mennyi ideig olvassa, nézi, illetve hallgatja. A diákok 72,1%-a olvas mindennap újságot, 59,3%-a néz televíziót és 58,5%-a hallgat rádiót. Arra válaszolva, hogy ezzel mennyi időt töltenek, kiderült, hogy egy nap átlagosan a legtöbbet rádiót hallgatnak a fiatalok (329 perc), ráfordított időt tekintve ezt követi a televízió (85 perc), és a nyomtatott sajtó (52 perc).
A kutatás során a nagyobb hangsúlyt a nyomtatott sajtó kapta. A kérdezők arra voltak kíváncsiak, hogy a diákok mely újságokat olvassák leginkább. A hallgatók csaknem fele (44,5%) a megyei napilapot olvassa leggyakrabban, harmada, (33,3%) olvassa a Népszabadságot, ezt követi a Magyar Nemzet (26,3%), és a Népszava (16,4%). Ugyancsak sokan, 25,3 százalék olvassa a Nemzeti Sportot, s 20,9 százalék a Blikket. Továbbá a diákok mintegy ötöde olvas gazdasági lapokat (Napi Gazdaság és Világgazdaság).
Ami a hetente megjelenő lapokat illeti, 40 százalék olvassa a HVG-t, ennél többen csak az ingyenes Est-lapokat forgatják (45,8 %), majd a Színes RTV és a havonta megjelenő National Geographic következik a sorban. A Nők Lapja, a CKM, s a Cosmopolitan megelőzi a Magyar Narancsot (22,5%), az Élet és Irodalmat (21,7%), a Figyelőt (21,7%) és a 168 Órát (19,4%) is. A Magyar Fórumot a felmérés szerint a diákok 15,8 százaléka olvassa.
A vizsgálat az egyetemi sajtót tekintve kiterjedt a helyi egyetemi lap, a kari lap és az Aktív Szemeszter országos felsőoktatási hallgatói lap olvasottságára is. Ezek közül a helyi egyetemi lap olvasottsága a legnagyobb, a hallgatók több mint háromnegyede forgatja (77,6%), a helyi kari újságot olvasók aránya is magas (63,8%). Az Aktív Szemeszter minden vagy minden második számát a megkérdezettek 44,2%-a olvassa. A kollégiumi lapokat jóval kevesebben olvassák (14,4%).
A kutatás eredményeit ismertető előadáson az információs társadalom és ifjúság viszonyáról beszélő Matiscsák Attila, szociológus elmondta, azon háztartások 96%-ában van számítógép, amelyekben 14-17 éves fiatalok élnek. Az online tevékenységet elsősorban e-mail küldésre és fogadásra használják a megkérdezettek, illetve információ keresésre, de dobogós helyen szerepel az online újságolvasás is. Az egyetemisták 70%-a, a középiskolások 54%-a az Internetet tanulásra használja. Előbbiek 71%-a, utóbbiak 57%-a pedig információszerzésre. Az egyetemisták által a leglátogatottabb honlapok az Origo, a Startlap és az Index, a középiskolások között a Startlap, az Origo, és a Habostorta csoport. A kutatásokról és témáról részletesebben a Gábor Kálmán - Kabai Imre - Matiscsák Attila szerkesztette Információs társadalom és ifjúság című könyv számol be.
Az egyetemisták és főiskolások médiafogyasztási szokásairól a MESE Közhasznú Társaság (MESE Kht.), a Belvedere Meridionale Alapítvány és a Felsőoktatási Kutatóintézet végezte. A kutatás eredményeit sajtótájékoztatón ismertette a MESE Kht. február 3-án. A kutatás részletesen, táblázatokkal és adatokkal elérhető a http://www.e-mese.hu/index.php?pid=kutatas oldalon.