A jelenség már évek óta fennáll mind a közszolgálati, mind a magáncsatornákon. A miniszter az Iscom (a kommunikáció és információs technikák intézete) felmérését figyelembe véve lépett. Az intézet a RAI Uno, a Canale 5 és a La 7 tévécsatornákon végzett mérései azt mutatják, hogy a reklámok 83 százaléka átlagosan 51 százalékkal hangosabb, mint a műsor, amelybe beékelődik. Ez olyan különbség, amelyet a tv-nézők az esetek 57 százalékában észrevesznek – írta a Corriere della Sera című olasz napilap.
A rádióra és a tévére vonatkozó olasz szabályzatnak pedig van egy cikkelye, amely a reklámok kapcsán megszabja, hogy azoknak a többi programtól világosan észrevehető módon felismerhetőknek és megkülönböztethetőknek kell lenniük, de ennek elérési módja nem e nagyobb hangerő használata.
Némelyik tévé már bejelentette, hogy hajlandó változtatni, de várja az új paraméterek meghatározását. Vannak azonban olyan csatornák, amelyek arra hivatkoznak, hogy hozzájuk teljesen kész állapotban érkeznek a reklámok, s az ő feladatuk csak az, hogy megnézzék: a szavak és a képek nem sértenek-e tilalmakat.
Az olasz reklámvilág legjelentősebb ügynökségének elnöke szerint a reklám minősége, hatása nem a hangerőtől függ. Sőt, ez sokszor ellenhatást vált ki. A csend néhány autó- és tésztareklámnál például nyerő volt. "Az ordító reklám hamis mítosz" – jelentette ki a reklámguru.
A miniszter előrevetítette a szankciók lehetőségét, amelyeket az olasz rádió- és tévéhatóság foganatosít már szeptemberben ott, ahol nem történik változás.