A blog szerzője először sorba veszi a közvetítési folyamat szereplőit. A két alapszereplő a jogdíj tulajdonosa - szövetség, sportklub, esemény szervezője, stb.- és a televíziós társaság. Másrészt a hirdető (vállalati szféra), aki számára értékesíti a társaság a reklámidőt, illetve a szövetség, sportklub, esemény szponzorai, akiknek fontos a megjelenés, hiszen többek között ezért lettek szponzorok. A főszereplő azonban mindig a televízió előtt ülő fogyasztó (szurkoló). Az ő kegyeiért van ez az egész.
Ideális esetben a megfelelő lefedettséggel (figyeljünk!), koncepcióval, ajánlattal rendelkező televíziós társaság megvásárolja a jogokat x évre például a szövetségtől, vagy egy esemény jogait a szervezőktől. (Van olyan például, hogy egy világeseményt egy nagy TV-konzorcium, ami tovább értékesíti, ezt majd egy másik bejegyzésben.) Tegyük fel, piacképes a termék maga, az esemény, így sok embert vonz a televízió elé. Mi történik? A vállalati szféra reklámidőt vásárol - tehát a társaság jogdíjvételi kiadásai kezdenek megtérülni. Az esemény, illetve a csapatok szponzorai is megjelenést kapnak a közvetítés által. Mindenki boldog! Azonban ez egy olyan körfolyamat, ha az egyik tényező változik, akkor az összes többi is.
Ha gyengül a termék minősége (értsd, pl. kizárják a Fradit), akkor kevesebb nézőt vonz, a jogdíjakat nem az ideális áron lehet értékesíteni, a reklámbevételek is csökkennek, a szponzorok is kevesebb pénzt áldoznak az eseményre. Ráadásul így duplikálódik a forráscsökkenés (jogdíjbevétel+szponzori pénzek), ezáltal tovább gyengülhet a termék, majd csökkenő helyszíni nézőszám... Van, hogy eleve kevés nézőt vonz egy esemény. Nem a termék minősége, hanem például a sportág népszerűségének foka, a megfelelő kommunikációs stratégia hiánya, vagy egyebek okán. Ez esetben a tévétársaság kevesebbet, vagy egyáltalán nem is fizet a jogokért, illetve ismert olyan, amikor maguknak a jogdíjtulajdonosoknak kell fizetni, hogy közvetítsenek.
http://palyagondnok.blog.hu/
Mit, miért és hogyan nézhetünk? - a sportközvetítések háttere
Utolsó frissítés:
A sportközvetítési jogdíjak témája egy összetett terület. Világszerte hatalmas pénzeket mozgat meg, azonban megannyi formája, típusa van, mind az értékesítésnek, mind az elosztásnak. Jogilag az se mindig egyértelmű, hogy ki és mit közvetíthet - írja a palyagondnok.blog.hu.