Gumik háborúja a Forma-1-ben

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szigorított szabályzatán, így a Michelin-gumikat használó Williams-BMW elveszítheti vezető pozícióját a konstruktőrök versengésében, a Bridgestone-abroncsokkal futó Ferrari legnagyobb örömére.

A méret igenis számít, legalábbis a Forma 1-ben biztosan, ahol a verseny közben előnyösen kopó Michelin gumiabroncsok a konstruktőrök versenyében rendre első hellyel ajándékozzák meg a Williams-BMW-t. A rivális Bridgestone ezt nem nézte jó szemmel, a gumiháború kirobbant: a FIA szabályt módosított, a Michelin válaszul az Olasz Nagydíj bojkottjával fenyegetőzik.
„Nem tudjuk időben elkészíteni az új gumit, mert több hétbe telik, amíg megtervezzük” – adott prózai magyarázatot a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szigorított döntésének végrehajthatatlanságára Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatója. A FIA a Michelin riválisa, a Bridgestone panaszát követően szigorított az eddig érvényben lévő szabályzaton, amely módosítással a legutóbbi négy világbajnokságot megnyerő Ferrari előtt - a konstruktőrök versengésében - jelenleg nyolc ponttal vezető Williams-BMW könnyen elveszítheti vezető pozícióját. Szakemberek szerint ugyanis a Williams-BMW-n kívül a McLarent-Mercedest, a Renault-t, a Jaguar-Cosworthot és a Toyotát kiszolgáló francia gumigyártó olyan gumiabroncsot gyárt, amelynek futófelülete a futamok alatt a megengedett 270 mm-nél szélesebbre kopik, forgás közben pedig deformálódik, s ezáltal a verseny végén átlépi a 270 mm-es limitet. Márpedig szélesebb gumiabroncsokkal jobb lesz az autó fekvése és tapadása, így a Michelin előnyösebb helyzetbe kerül a Bridgestone-nal szemben - érvel a japán rivális.
A csalást emlegető Bridgestone nem a levegőbe beszél, hiszen a konstruktőrök közötti versenyben rendre a Williams-BMW viszi a pálmát. A Michelint roppant kényelmetlenül érintő FIA-szigorítás lényege, hogy a gumiabroncsok szélességét nem a verseny előtt, hanem azt követően mérnék le, és ha az a megengedett értéknél szélesebb, akkor az érintett csapatot kizárnák a versenyből. A FIA döntésének értelmében tehát az Olasz Nagydíj után tíz „alakulat” kizárására kerülhet sor, mivel a Michelin valamennyi partnere ugyanolyan profilú gumiabroncsot használ.
Bár a gumiabroncs kopásából eredő jelentős előnyöket senki nem vitatja, a Michelin szerint a FIA rossz időben döntött a szigorításról, hiszen a világbajnokság hajrájában, az utolsó három futamra a franciák már nem tudnak új gumikkal előrukkolni. A francia cég ugyanakkor jelezte, kész megtárgyalni a FIA szabálymódosítását, illetve segít meghatározni a 2004-től életbe lépő mérési eljárást, de nem most. A Michelin arra is felhívta a figyelmet, hogy az újonnan kilátásba helyezett, a gumik érintkezési felületének szélességét ellenőrző módszer még nincs kidolgozva, így ez további időt és munkát igényelne. Miközben a Michelin sportigazgatója a cég partnerei által a Forma 1-be pumpált hatalmas összegek elvesztésén siránkozott, addig Pascal Vasselon, a Michelin Forma 1-es részlegének vezetője magabiztosan kijelentette, hogy ha a FIA ki akar zárni tíz csapatot az Olasz Nagydíj után, akkor cselekedjen így.
A FIA döntése csak a Bridgestone-nal szerződésben álló Ferrarinak kedvezne, amely a gumikkal már amúgy is hadilábon áll: az olasz istálló által is használt japán abroncsok a nyári szezon alatt a hőséget is jóval rosszabbul bírták, mint a Michelin gumijai. A legkellemetlenebb helyzetben viszont kétségtelenül a döntőbíró pozícióban lévő szövetség van, mert bármilyen döntést hoz is végül, vagy a status quo-t a világbajnokság végéig fenntartani kívánó Michelin, vagy a csalást emlegető Bridgestone kiált majd igazságtalanságot. Ön melyik cégnek adna igazat?