Van reinkarnáció: a Life újraszületett

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Szex és New York című sorozatból ismert Sarah Jessica Parkerrel a címlapján tért vissza októberben a fotozsurnalizmus műfajának kifényesítésével világhírűvé vált Life magazin. A 36 oldalas kiadványt ezentúl hetven különböző amerikai napilap mellékleteként, hetente vehetik kézbe olvasói.



Némi nosztalgiát idézve ismét hetilapként jelenik meg és próbál fennmaradni a fotóriportjai révén emblematikussá vált képes magazin, a Life. A lap a Time című hetilapot is megalapító Harry Luce kiadványaként indult 1936-ban, s valósággal forradalmasította az újságírást, hiszen korábban nem látott mértékben használt fel fotóanyagokat összeállításaihoz. Mind a Time, mind a Life az amerikaiak hazafias érzelmeire próbált apellálni. Ám a Life megelégedett a sztorik tálalásával, míg értelmezésükben inkább a Time jeleskedett. A Life a sztárokat leső paparazzo-újságírásra ugyanúgy támaszkodott, mint a háborús övezetekben készített helyszíni képriportokra. Robert Capa normandiai partraszállásról készített felvételét, Marilyn Monroe felejthetetlen pózolását a szellőzőnyílás fölött - a színésznő egyébként húsz év leforgása alatt kilenc címlapot foglalt el -, a mauthauseni koncentrációs táborba vizitáló Simon Wiesenthalt ábrázoló képet mind-mind a Life tette közzé.

A lapot alapító Harry (született Henry) Luce-ből, aki gyerekkorát Kínában, egy brit iskola tanulójaként töltötte, meggyőződéses amerikai vált. Szentül hitte, hogy a huszadik század Amerikáé lehet, s az ország végre a csúcsra kerülhet. Az amerikaiakat arra kívánta nevelni, hogy éljenek a hatalom nyújtotta lehetőségekkel, de ne feledjék az ezzel járó kötelezettségeket. A Luce-lapoknak voltaképpen feladata volt az Elvis, Monroe, Einstein, Kennedy és Nixon fémjelezte korszak bemutatása és népszerűsítése. Mint David Halberstam Watergate-ügyet feldolgozó Mert övék a hatalom című könyvében Luce-ről írja: „Szilárdan hitt kultúránk, értékeink és energiánk igazában, s abban, hogy a világ majd ugyanezeket a dolgokat akarja, nekünk pedig egyértelmű kötelességünk, hogy elterjesszük ezeket az egész világon”.

Luce számos lapalapítási ötlettel rukkolt elő az évtizedek során, az ő terméke volt a – Magyarországon jobbára csak a holtszezonban kiadott bikini-mellékletéről ismert - Sports Illustrated, valamint az amerikai milliomosokat tehetséges, emberarcú kapitalistaként bemutató Fortune magazin is. A Life-nak azután a képriportokat élő egyenesben sugárzó televízió elterjedése tett be. Luce 1967-es halála után öt évvel a Life megszűnt, majd 1978-ban, immár havilap formájában kísérelte meg a visszatérést. Fénye addigra jócskán megkopott, s bár több mint két évtizedig így is bírta, 2000-ben csendben kimúlt. Azóta csupán néhány kósza különszám került a standokra.

A kordokumentum értékű fotóarchívummal bíró Life kiadásának joga jelenleg a Time Warner tulajdonában van. A világ legnagyobb médiavállalkozása reméli, hogy a digitális vizuális kultúra térhódítása ellenére a fotózsurnalizmusban még vannak tartalékok. Mindenesetre a reinkarnálódott Life-ot a jelentősebb napilapok mellékleteként, 12 milliós példányszámban jelentették meg. Elválik, hogy az újabb felélesztési kísérlet beváltja-e a hozzá fűzött reményket, vagy pedig a Life, mint a sajtótörténet egyik emlékezetes fejezete, örök álomba szenderül.