szerző:
Medipress
Tetszett a cikk?

A nap végén kilúgozva érezzük magunkat, pedig „csak” a számítógép előtt ültünk. Ne csodálkozzunk, a monitor előtt végzett munka a legnehezebb, különösen igénybeveszi a szemet. Hogyan előzzük meg a panaszokat?

Szakértők becslése szerint a számítógép előtt végzett munkánál naponta 33 ezerig terjedő fej- és szemmozgás, illetve 7 ezer puppilareakció szükséges a képernyő és a billentyűzet között. Ezenkívül terhelő a monitorra szegezett merev tekintet is, hiszen ritkábban pislogunk: a szokásos percenkénti 10-12-szeri helyett percenként csak háromszor-négyszer. Az emberek 40 százaléka, aki naponta több mint három órát dolgozik a képernyőn, szenved fáradt, száraz és égő szemektől. Ezenkívül a tartós képernyő előtti munka tarkómerevséget és fejfájást válthat ki. Íme néhány tanács a panaszok elkerülésére.

1. Üljünk kényelmesen. Fontos feltétel az oldott nézéshez és munkához a megfelelő tartás. Az alsókarok feküdjenek vízszintesen a billentyűzeten, ideális, ha a felső- és alsókarok derékszöget zárnak be. Ez vonatkozik a felső- és alsólábszárra is.

2. A képernyő helye. Ideális, ha a legfelső szövegsorok körülbelül szemmagasságban vannak. Állítsuk be a monitort úgy, hogy egyenesen nézzük a képernyőt. Ez megakadályozza a fordított testtartást, ami feszességhez vezethet a váll- és tarkókerületen.

3. Optimális fényviszonyok. Fordítsuk számítógépünket a helyes fénybe, a monitort úgy kell elhelyeznünk, hogy pillantásunk párhuzamos legyen az ablakkal. Ideális az egyenletes megvilágítás, ügyeljünk arra, hogy ne egyetlen fényforrás legyen a helyiségben - ez szükségtelenül veszi igénybe a szemet.

4. Rövid szünetek. A szemek minden kis szünetért hálásak, használjuk ki például a kis várakozási időket, amelyek a számítógépes rendszer révén keletkeznek, hogy szemünket elfordítsuk a képernyőről. Ésszerű ezenkívül nem túl hosszú időblokkokban dolgozni a számítógépen, más tevékenységekkel iktassunk be akár hosszabb megszakításokat is. Fontos, hogy például két órányi számítógépes munka után érdemes 15 perc szünetet tartani.

5. Lazító masszázsgyakorlatok. A hüvelyk- és középső ujjal fogjuk meg az orrnyerget és helyezzük a mutatóujjunkat a homlokunkra. Ezt a helyet azután masszírozzuk néhány másodpercig enyhe nyomással. Ez a masszázs mindenekelőtt szemüveget viselőknek tesz jót.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Plázs

Mit tehetünk a szemünkért?

Négyszáz vizsgálati ponton lehet országszerte ingyenes látásvizsgálatot és szaktanácsadást kérni októberben.

Kulcsár Hajnal (hvg.hu) Plázs

Ellenségünk a monitor: hogyan károsodhat a szemünk?

Összefolynak előttünk a betűk, ég a szemünk, fáj a fejünk - nem ritka érzések ezek egy irodában eltöltött fárasztó nap után, a szem túlterheltségének legfőbb előidézője ugyanis a számítógépes munkavégzés. Megnéztük, milyen szemproblémákkal szembesülhetünk, ha naphosszakat bűvöljük a monitort.

hvg.hu Plázs

Szemünk egészsége: mit tehetünk a látásunkért?

Sokan vallják azt, hogy a szem a lélek tükre, de talán kevesen gondolnák, hogy részben életmódunké is. A táplálkozással összefüggő betegségek – elhízás, a 2-es típusú diabétesz –, valamint az életkor kitolódása miatt egyre többen küzdenek látásproblémával. Mit tehetünk azért, hogy megőrizzük szemünk egészségét?