A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) kétórás országos figyelmeztető sztrájkot tartott szerdán 6 és 8 óra között 38 mellékvonal tervezett bezárása elleni tiltakozásul.
A szakszervezetek a munkabeszüntetéstől azt várják, hogy a kormány vonja vissza a 38 mellékvonal bezárására vonatkozó elképzeléseit, és kezdődjenek érdemi tárgyalások az érintettek között a témában.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szerint a munkabeszüntetés szervezői tévesen és indokolatlanul hivatkoznak vélelmezett vonalmegszüntetési döntésekre. A jövő évi menetrend kialakítása még nem zárult le, és nem születhetett döntés a 38 mellékvonalról.
A GKM közölte: nem engedhet olyan követeléseknek, amelyek a közpénzek hatékony felhasználása, a pazarlást felszámoló, utasbarát menetrend kialakítása érdekében felvetett javaslatának újragondolását nem szakmai érvek mentén, hanem téves információkra
alapozva kezdeményezik.
A sztrájkot követően Mózes Tibor, a VDSZSZ vezető ügyvivője sikeresnek értékelte a munkabeszüntetést, mint mondta, a vasutas munkavállalók jelentős többsége részt vett a munkabeszüntetésben.
Simon Dezső, a VSZ úgy fogalmazott: a beérkezett információk alapján nagy arányú volt a sztrájk támogatottsága, a vonatok döntő többsége állt.
A szakszervezetek a munkabeszüntetéstől azt várják, hogy a kormány vonja vissza a 38 mellékvonal bezárására vonatkozó elképzeléseit, és kezdődjenek érdemi tárgyalások az érintettek között a témában.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szerint a munkabeszüntetés szervezői tévesen és indokolatlanul hivatkoznak vélelmezett vonalmegszüntetési döntésekre. A jövő évi menetrend kialakítása még nem zárult le, és nem születhetett döntés a 38 mellékvonalról.
A GKM közölte: nem engedhet olyan követeléseknek, amelyek a közpénzek hatékony felhasználása, a pazarlást felszámoló, utasbarát menetrend kialakítása érdekében felvetett javaslatának újragondolását nem szakmai érvek mentén, hanem téves információkra
alapozva kezdeményezik.
A sztrájkot követően Mózes Tibor, a VDSZSZ vezető ügyvivője sikeresnek értékelte a munkabeszüntetést, mint mondta, a vasutas munkavállalók jelentős többsége részt vett a munkabeszüntetésben.
Simon Dezső, a VSZ úgy fogalmazott: a beérkezett információk alapján nagy arányú volt a sztrájk támogatottsága, a vonatok döntő többsége állt.
A MÁV tájékoztatása szerint a munkabeszüntetés ideje alatt több helyen is közlekedtek a személyszállító vonatok, a vasutasok egy része felvette a munkát. A teherszállító vonatok nem közlekedtek.
Az MTI helyi tudósítóinak jelentései szerint az utasok többnyire türelmesen viselték a forgalmi fennakadásokat. A vasútállomások többségén alig akadtak várakozó utasok, az emberek többsége ugyanis tudott a sztrájkról. Sokan megértéssel nyilatkoztak az akció céljáról, de úgy gondolták, hogy a tiltakozás e formája alkalmasabb az utasok bosszantására, mint a cél elérésére.
Több érintett településen - Fehérgyarmaton, Körmenden, Vésztőn - a sztrájkkal egyidőben demonstrációt tartottak a vasútvonalak tervezett bezárása ellen.
A MÁV közlése szerint a munkabeszüntetés után - napközben - még késésekre, járatkimaradásokra kell számítani. A vasúti közlekedés az esti, de inkább a csütörtök hajnali órákra normalizálódhat teljesen.
(MTI)