Prince semmi mást nem csinált, mint engedély nélkül fotózta más fotósok képeit. Általában magazinreklámok képeit használta, és a művészete abból állt, hogy a hatás fokozásaként óriási méretűre nagyította őket. De vajon mit gondoltak a fotósok, akik a képeket készítették, amikor meglátták műveiket egy másik - milliókat érő - alkotásban, a nevük feltüntetése nélkül?
© Jim Krantz |
Jim Kranz-nak, aki a híres Marlboro-reklám cowboy-fotóiért felelős, földbe gyökerezett a lába, amikor fotóját meglátta egy plakáton, amellyel a New York-i Solomon R. Guggenheim múzeum Ridhard Prince emlékkiáltását reklámozta. Főleg, hogy a múzeum előtt egy stand reprókat árult valamivel 10 dollár alatt, Prince nevével.
Kranz nem ment be a múzeumba, hogy megnézze, lóg-e más mű is a falon, amely tőle származik. Régóta tudott róla, hogy Prince felhasználta reklámfotóit, de hogy valaki más ötletének az ellopásával váljon a nemzet művészévé, az egy kicsit sok volt neki.
Prince a kilencvenes évek elején kezdte a fotók fotózását. Saját bevallása szerint azért kezdett mások ötleteinek a lopkodásába, mert a sajátjai nem mutattak úgy, ahogyan szerette volna. Először unalmas töltőtoll- és bútorreklámok képeivel próbálkozott, mielőtt átnyergelt volna komolyabb reklámkampányokra, amelyek meghozták az áttörést.
2005-ben az egyik - szintén a Marlboro-sorozatból lopott - fotója 1,2 millió dollárért kelt el egy aukción. Ám ahogy a művész neve és képei egyre híresebbé váltak, Prince egyre többet járt a bíróságra, a képek szerzői ugyanis beperelték. Garry Gross, akitől Prince ellopta egyik híres képét a meztelen és még nagyon fiatal Brooke Shields-ről, bíróságon kívüli megállapodással kisebb vagyont csikart ki a "fotóművészből".
Kranz nem fordult bírósághoz, mert őt nem a pénz érdekeli, hanem az érdem. Régóta tudott róla, hogy Prince a marlborós ötleteit felhasználta, de ezt egy ideig elismerésnek tartotta. Ugyanakkor a legutóbbi eset kapcsán, amikor is már-már Kranz-ot vádolták plagizálással Prince ellenében, betelt nála a pohár. Egy komoly műértő hölgy ugyanis Kranz stúdiójában járt, és a Marlboro-reklám fotóit nézegetve így kiáltott fel: „Jé! Richard Prince-nek van ugyanilyen fotója!”
Jim Kranz - egy börtönfotókból álló sötét sorozaton kívül - nem készített művészi képeket, de reklámfotós karrierje igen jelentős. A McDonalds, a Boeing, a Federal Express és még sok más óriásvállalat is az ügyfele volt a cég „arculatának a fellendítésére”, nevéhez pedig annyi eredeti reklámötlet fűződik, amennyit igen kevés marketinges mondhat magáénak.
„A helyzet jelenlegi állása szerint ez már egy megtörtént dolog”- mondja Kranz a New York Times-nak. „A probléma az elismerés hiánya. Szokatlan az a művész, aki nem önállóan alkot. Nem értem, miért a nagy hűhó. Ha olaszra fordítom a Moby Dicket, attól az még nem lesz az én művem, így van? Legalább is én így látom.”
Richard Prince azt állította, a Kranz-fotók védjegye a Philip Morris kezében van, ami arra enged következtetni, hogy a munkájához használt forrásait sohasem ellenőrizte igazán. Valójában Kranz az összes fotójának a szerzői jogát saját kezében tartja.
A New York Times megpróbálta elérni Prince-t, de az szóban nem reagált. Emailben annyit fűzött a témához, hogy ő nem gondolja, hogy a reklámoknak is lennének szerzőik, a plagizálásról pedig egyszer azt mondta, hogy „néhány lemez jobban hangzik a rádióban közvetítve, mint amikor otthon az ember saját magának játssza le”.
A Marlboro-reklám ötletének az ellopásáról 1992-ben így nyilatkozott: „Senki sem figyelt. És a reklámkampány igen sikeres volt. Ha lopni indulsz, tudod, hogy a bankban kötsz ki.” Lehet mégoly pofátlan ez a mondat, de az amerikai közönség mit sem foglalkozik ezzel, és Richard Prince összes műve szerzői jogvédelem alatt áll.
Krisztina OBrien