Rájárt a rúd a Hungaroringre

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Több szempontból is rájárt a rúd a Hungaroringre a hétvégén a 24. alkalommal megrendezett Forma–1-es Magyar Nagydíjon.

A szombati időmérő edzésen egy másik autóról levált nyolcvandekás rugó fejen találta az abban a pillanatban óránként 240 kilométeres sebességgel száguldó brazil Felipe Massát, és a Ferrari pilótája az ütéstől kábultan 190-nel a pályát övező gumifalba csapódott. Az életveszélyes állapotba került Massát koponyasérüléssel operálták, azóta túljutott az életveszélyen. A vasárnapi versenyen hasonló szerencsétlenség történhetett volna, ha valakit eltalál a Fernando Alonso Renault-járól elszabadult, rosszul rögzített kerék. Alonso csapatát a most szerencsésen megúszott hiba miatt a Nemzetközi Automobil-szövetség kizárta a következő, valenciai futamról. Kevésbé veszélyes, de a mogyoródi Hungaroringre nézve kínos volt, hogy a szombati időmérő edzés végén egy szakadt kábel miatt lelassult a rendszer, és várni kellett a hivatalos rajtsorrendre.

Ezeknél is jobban fájhatott a magyar szervezőknek, hogy nem volt alaptalan az aggodalmuk: sok üres hely volt a mogyoródi pályán, a drágább helyek még az átlagosnál is foghíjasabbak voltak. Az előzetes adatok szerint a tavalyi 241 ezres nézőszám után az idén 57 ezerrel kevesebben látogattak ki a három nap alatt a Hungaroringre. „Részben a válság, részben az idei versenysorozat eddigi alakulása miatt esett vissza az érdeklődés” – mondta a HVG-nek Róna Iván, az állami Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. Így a bevétel jóval alatta marad a tavalyi, összességében a Forma–1 megrendezéséhez és látogatóihoz köthető több mint 15 milliárd forintnak, amiből csak az áfa meghaladta a 2,5 milliárd forintot. A válság miatti visszaesést csak tetézte, hogy az idei versenyeken a nagy nevek eddig betliztek. A Forma–1-es sorozat első szakaszában nagyon elhúzott a brit Brawn GP, amelyet az osztrák Red Bull tudott csak követni, míg a hagyományosan közönségvonzó Ferrari vagy McLaren lemaradt. Az sem tett jót a látogatottságnak, hogy a tavaly a Magyar Nagydíj előtt a pontversenyben a harmadik helyen álló és ezzel 50 ezer honfitársát Mogyoródra vonzó BMW-s lengyel Robert Kubica az idén nagyon halványan szerepel. A Magyar Nagydíj némileg fordított az eddigi trenden, miután a tavalyi világbajnok mclarenes Lewis Hamilton nyerte a futamot a Ferrarit vezető Kimi Raikkönen előtt.

Némi gyógyír lehet a magyar szervezőknek, hogy a 2011-ben lejáró szerződést további öt évvel sikerült meghosszabbítani a Forma–1-es versenysorozat jogtulajdonosával, Bernie Ecclestone-nal. Ráadásul némi engedményt is sikerült kicsikarni: az idén 20,04 millió dolláros jogdíj 2011-ig évente 10 százalékkal emelkedik, az újabb ötéves kontraktus idején azonban már csak 7,5 százalékos lesz az évi növekedés. Az árfolyamkockázattal azonban már a kormány is szembesült, miután néhány hete a költségvetési tartalékból kellett egymilliárd forintot átcsoportosítani a jogdíjra, mert az eredetileg a büdzsébe betervezett 2,9 milliárd forint nem fedezte volna a forintgyengülés miatt megnövekedett fizetési kötelezettséget.