Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! Ezen a héten Lenthár Balázs Hősök vagy gonosztevők? sorozatából egy kegyetlen lázadóvezér, akiről nem őrzött meg semmit a nép emlékezete. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250105_Elvitelre-podcast-Hosok-vagy-gonosztevok-Dozsa-Gyorgy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"22c9b080-5832-4387-9eca-5fb24597c9a8","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Elvitelre-podcast-Hosok-vagy-gonosztevok-Dozsa-Gyorgy","timestamp":"2025. január. 05. 06:00","title":"Elvitelre #100: Dózsa György, a kegyetlen lázadóvezér, akiről nem őrzött meg semmit a nép emlékezete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9b1edb7-b8aa-4100-9629-4e35e2f9fb4c","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sokféle egészségügyi problémát kimutat, de igen körülményesen használható eljárás az EEG-vizsgálat. Egy amerikai módszerrel sokkal egyszerűbbé válhat ez a fajta diagnosztika.","shortLead":"Sokféle egészségügyi problémát kimutat, de igen körülményesen használható eljárás az EEG-vizsgálat. Egy amerikai...","id":"20250104_hvg-tetovalt-eeg-vizsgalat-tintas-suveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9b1edb7-b8aa-4100-9629-4e35e2f9fb4c.jpg","index":0,"item":"ae4094da-c336-483c-a0dd-616c0659e2b1","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-tetovalt-eeg-vizsgalat-tintas-suveg","timestamp":"2025. január. 04. 15:45","title":"Rákot, epilepsziát is kimutat a vizsgálat, és így már sokkal egyszerűbb lesz elvégezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58286161-f3d6-45f9-b683-3413850fbf17","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"sport","description":"A listavezető Liverpool hazai pályán 2-2-es döntetlent játszott a Manchester Uniteddel az angol labdarúgó-bajnokság 20. fordulójának vasárnapi rangadóján.","shortLead":"A listavezető Liverpool hazai pályán 2-2-es döntetlent játszott a Manchester Uniteddel az angol labdarúgó-bajnokság 20...","id":"20250105_liverpool-manchester-united-angol-bajnoki-merkozes-harry-maguire","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58286161-f3d6-45f9-b683-3413850fbf17.jpg","index":0,"item":"c6ab2f52-9bde-45b4-b4d4-2b8958105550","keywords":null,"link":"/sport/20250105_liverpool-manchester-united-angol-bajnoki-merkozes-harry-maguire","timestamp":"2025. január. 05. 20:24","title":"Döntetlen lett a Liverpool - Manchester United rangadó, óriási ziccert hibázott az utolsó pillanatban Maguire – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"070290fc-7bd2-4a8f-b728-cc6c816de2db","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A MOK korábbi elnöke szerint az egészségügy a ciklus utolsó, kampánnyal terhelt részében kvázi parkolópályára kerül: a kormány ezzel kapcsolatos tevékenységét „a botránykerülő lázas semmittevés fogja jellemezni”.","shortLead":"A MOK korábbi elnöke szerint az egészségügy a ciklus utolsó, kampánnyal terhelt részében kvázi parkolópályára kerül...","id":"20250106_kincses-gyula-eu-mok-kozegeszsegugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/070290fc-7bd2-4a8f-b728-cc6c816de2db.jpg","index":0,"item":"23c5a3e4-2241-49cb-9742-fbcd2ffe7371","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_kincses-gyula-eu-mok-kozegeszsegugy","timestamp":"2025. január. 06. 07:32","title":"Kincses Gyula: Fontolóra kellene venni, hogy a közegészségügyben megvásárolhatóvá tegyék a szabad orvosválasztást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1893beee-8f3a-4a25-b825-3165f58df751","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Pest megyében 247 praxis üres, Budapesten 191 rendelőben nincs orvos. Kincses Gyula, a Magyar Orvosi Kamara volt elnöke jelezte, hogy országszerte 940 orvosi praxis betöltetlen, 114-gyel több, mint tavaly. Eközben a lakosság az egészségügyi kiadásának 25 százalékát saját zsebből fizette, ami jóval több, mint az EU-átlag.","shortLead":"Pest megyében 247 praxis üres, Budapesten 191 rendelőben nincs orvos. Kincses Gyula, a Magyar Orvosi Kamara volt elnöke...","id":"20250105_Komolyan-aggodhatnak-az-orvosi-ellatas-miatt-a-Budapesten-es-Pest-megyeben-elok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1893beee-8f3a-4a25-b825-3165f58df751.jpg","index":0,"item":"fb97fe0a-6e49-49f8-a3f4-9785beff9cfd","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Komolyan-aggodhatnak-az-orvosi-ellatas-miatt-a-Budapesten-es-Pest-megyeben-elok","timestamp":"2025. január. 05. 14:24","title":"Komolyan aggódhatnak az orvosi ellátás miatt a Budapesten és Pest megyében élők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f61a4c8-4363-4029-86c8-697ef91d1799","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A NER időközben megbukott sztárpapjával készült beszélgetés egy korábbi adás ismétléseként került a képernyőre.","shortLead":"A NER időközben megbukott sztárpapjával készült beszélgetés egy korábbi adás ismétléseként került a képernyőre.","id":"20250105_Ujra-leadtak-a-kozteveben-Bese-atya-beszelgeteset-Eperjes-Karollyal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f61a4c8-4363-4029-86c8-697ef91d1799.jpg","index":0,"item":"4e9c41e5-38f7-48e3-8c54-1f9fc58c54fe","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Ujra-leadtak-a-kozteveben-Bese-atya-beszelgeteset-Eperjes-Karollyal","timestamp":"2025. január. 05. 15:00","title":"Bese atyát tűzte műsorára a közmédia, az elcsábulásról beszélgetett Eperjes Károllyal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a47f594-7d7b-4539-ae4c-6579e9a7e56e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az újfajta koreai aksi az ígéretek szerint 1000 töltési ciklus után is megőrzi eredeti kapacitásának közel 90 százalékát.","shortLead":"Az újfajta koreai aksi az ígéretek szerint 1000 töltési ciklus után is megőrzi eredeti kapacitásának közel 90...","id":"20250106_itt-a-legujabb-biztonsagos-es-tartos-akkumulator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a47f594-7d7b-4539-ae4c-6579e9a7e56e.jpg","index":0,"item":"cb6a06e5-3ee4-4107-a823-bf91fff297b5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_itt-a-legujabb-biztonsagos-es-tartos-akkumulator","timestamp":"2025. január. 06. 07:21","title":"Itt a legújabb biztonságos és igen tartós akkumulátor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d330518-e751-4ae2-adc3-099567d577ba","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"19-en pedig megsérütek, közülük 11 embert kellett kórházba szállítani.","shortLead":"19-en pedig megsérütek, közülük 11 embert kellett kórházba szállítani.","id":"20250104_kalifornia-lezuhant-repulogep-butorgyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d330518-e751-4ae2-adc3-099567d577ba.jpg","index":0,"item":"47e1b88d-c3a1-4265-a47b-caa94f5edbc0","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_kalifornia-lezuhant-repulogep-butorgyar","timestamp":"2025. január. 04. 10:34","title":"Bútorgyárra zuhant egy kisrepülőgép Kaliforniában, ketten meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Berényi Konrád: Senkinek sem késő belépni a közösségi térbe
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Folytatjuk a közelgő HVG online marketing szeminárium kapcsán elkezdett interjúsorozatunkat. Ez alkalommal Berényi Konráddal, az Onlinemarketing blog írójával és két hasonló témájú szakkönyv társszerzőjével beszélgetünk.
Millok Tamás
Szurop István: A blogjában egyszer azt írta, hogy a közösségi média nem szükségszerűen az internet. Mit is értünk akkor közösségi médián?
Berényi Konrád: A blogban egészen pontosan arról írtam, hogy a közösségi média kampány nem kizárólag az interneten folyhat. Sőt, nagyon sok olyan hagyományos média és online médiaeszköz van, amelyet fel tudunk használni egy ilyen kampányban. Hiszen rendszerben kell gondolkozni, és valamilyen mixet kell alkotni, hogy valóban hatékonyak legyünk. A közösségi média egyébként olyan szolgáltatásokat jelenthet, ahol a felhasználóknak lehetőségük van saját tartalmak generálására, saját vagy máshonnan származó tartalmak megosztására és az önkifejezésre. Az ilyen megoldások jellemzően az interneten valósultak meg, ezért lehet az, hogy a közösségi média kampányokat is elsősorban az interneten tudjuk manapság elképzelni.
A hazai online közösségi média két meghatározó színtere a Facebook és az iWiW. Az előbbi tavaly év végén lekörözte az utóbbit (a napi egyedi látogatószámot alapul véve). Végleg tarol a Facebook, illetve mi lesz az iWiW sorsa?
De jó lenne ezt tudni! A tendencia mindenestre azt mutatja, hogy a Facebook nyer, az iWiW veszít. De vannak olyan mozgások is, amelyek ezt nem teszik kötelező pályává: a Facebook növekedése bár megállíthatatlan, de már nem fog sokáig tartani. Várhatóan beállítja az iWiW "méretét", a bő 4,5 milliós hazai felhasználói számot. Tény, a Facebookon aktívabbak az emberek, többen használják napi szinten. Ugyanakkor az iWiW-nek vannak olyan megoldásai, amelyek miatt mégsem törlik magukat tömegével a felhasználók. Így potenciális lehetősége nagyon sokáig megmarad az iWiW-nek arra, hogy ismét középpontba kerüljön. Sajnos a mostani egyébként pozitív változások fájóan későn történnek meg, az iWiW egyelőre követő, ami vesztes helyzet. Hogy ez meg tud-e változni, sok tényezőtől függ. Én mindenestre még nem temetném a hazai szolgáltatást sem.
A többi kisebb szereplőt (pl. MyVip, Network.hu, Twitter stb.) érdemes-e figyelembe vennie egy vállalkozásnak online médiastratégiája kidolgozásakor, másképpen van-e közösségi élet a Facebookon és az iWiW-en kívül?
Természetesen van élet a Facebookon kívül. De a közösségi médiaszolgáltatások között nemcsak a kapcsolati háló jellegű szolgáltatások a fontosak, hanem a tartalommegosztó szolgáltatások is (pl. YouTube, Videa). Márpedig ezen a piacon másoknál vannak a nyerő lapok. A Twitter tipikusan határeset: részben kapcsolati háló (hiszen be kell jelölnünk azokat, akiket követni akarunk, és bennünket is bejelölnek), de mégis elsősorban tartalommegosztó. A blogok, videómegosztók szintén fontos szereplői a közösségi médiának. vagyis sok esetben más terepen versenyeznek, mint a Facebook. Másrészt a hazai "második vonal" helyzete sem tipizálható. A MyVip látogatói köre olyan felhasználókat takart, akik könnyen váltanak: a tinik már internetes bennszülöttek, ők nem ragaszkodnak egyik vagy másik szolgáltatáshoz, ha változik a divat. Egyébként pont ezért az sem kizárt, hogy pár év múlva a Facebookot fogják tömegesen otthagyni, és mennek majd tovább valami olyan helyre, ami lehet, még nem is létezik. Ezzel szemben a Network.hu felhasználói öregebbek, ragaszkodóbbak. A Network.hu ráadásul olyan szolgáltatást nyújt, amihez hasonlót ilyen formában sem a Facebook, sem az iWiW nem tud biztosítani. Tehát míg a MyVip esetében kicsi esélyt látok a talpra állásra, addig a Network.hu sokkal inkább képes lehet megtartani a felhasználóit.
Vajon elkéstek azok a vállalkozások, amelyek még nem kapcsolódtak be a közösségi médiába? Mit mondjon egy marketingért felelős vezető a főnökének, hogyan győzze meg a közösségi média hasznáról?
Belépni még egyáltalán nem késő, de egyáltalán nem biztos, hogy kötelező. A közösségi média nem egyszerűen egy újabb eszköz. A közösségi média minőségében más, mint az eddig megszokott csatornák. Ez azt jelenti, hogy míg az eddigi marketing folyamatokban a közlési irány jobbára egyirányú volt (hirdetőtől a fogyasztó felé), addig a közösségi médiában ez egy kétirányú folyamat: azonnali és nyilvános visszajelzéseket kapunk a fogyasztótól is, ráadásként párbeszédet kell folytatni. A hazai cégek egy része sajnos sem belső kultúrájában, sem gyakorlatában nincs felkészülve arra, hogy a fogyasztóival intenzív párbeszédet folytasson. Számukra egyáltalán nem való a közösségi média. Előbb meg kell tanulniuk kommunikálni... De ha a cég képes ilyen kommunikációt folytatni, akkor érdemes belépni a használók közé. Nem lesz persze ettől azonnal minden jobb, nem kezdenek el majd ömleni a megrendelések, de a közösségi részvétel hosszabb távon sok előnnyel jár. Egyrészt minőségileg javulhat a kommunikációnk, másrészt olyan szóbeszéd marketingtechnikákat kezdhetünk el használni, amikre eddig nem volt lehetőségünk, végül akár a termékfejlesztésben is segítségünkre lehetnek a bennünket megszerető felhasználók. Ugyanakkor hibának tartom, ha a közösségi média alkalmazásával hirtelen leállunk a hagyományos marketingeszközök használatával.
Hogyan mérhető a közösségi médiatevékenység sikeressége? Hogyan lesz üzlet a like-okból és a követőkből?
Én abban hiszek, hogy tervezés nélkül semmilyen tevékenységet nem szabad folytatni. A tervezés első lépése pedig a célok meghatározása. Márpedig ha mérhető célokat határozunk meg, akkor annak elérése nyomon követhető. Így a sikeresség sem kérdés: ha a célok teljesülnek, jók vagyunk. Ez persze nem válasz arra, hogy a követők, like-olók mit tesznek hozzá a profitunkhoz. Azt kell mondjam, rövid távon keveset. A like-olók, a követők jelenleg még inkább cölöpök, olyan cölöpök, akikre majd utat építhetünk: velük, az ő segítségükkel tudunk hatásokat elérni. Például rövid idő alatt egyszerre sok emberhez eljuttatni számunkra fontos és a közösség tagjai számára érdekes híreket. Cégenként különböző megoldások azok, amelyek majd üzleti eredményeket fognak hozni. És lesznek olyanok, akiknek nem fog sokat segíteni ez az eszköz, míg mások ezen fognak meggazdagodni. E tekintetben tehát nincs sok különbség a hagyományos marketing-megoldásokhoz képest. Végül is a tévéhirdetés sem való minden cégnek, és a keresőhirdetésekkel sem lehet megoldani minden hirdetési igényt.
Milyen tanácsokat adna azoknak, akik most kezdenek hozzá?
Tanuljanak, nézzék meg, mások mit csinálnak, tervezzenek és merjenek belevágni. És ne csak és kizárólag a Facebookot használják, ismerjék meg a blogokat, a Twittert és a többi szolgáltatást is. Bátran kísérletezzenek!
Végezetül, a hazai közösségi médiakampányok / - programok közül tudna említeni példaértékűt, esetleg saját kedvenceket?
Ha Facebook, akkor a kedvenceim a hazai mobil-kommunikációs cégek. Azt gondolom, nagyon jól sikerült megfogniuk, mit és hogyan érdemes csinálni, ráadásul kellő intenzitással is használják ezt a csatornát. Ha integrált közösségi médiamegoldás, akkor már kicsit bajban vagyok, ilyenből nem tudok példaértékűt mondani. De talán ez nem akkora baj, hiszen még jobbára a tanulás fázisában vagyunk.
A HVG online marketing szeminárium weboldala kattintva elérhető.