Sok szerkesztőségi telefon csörög a hihetetlen blamázst hozó, államadósság-csökkentő szuperkoncert óta. Félretájékoztatott, barterben "kifizetett" énekesek menedzsere magyarázza, hogy nem erről volt szó. Nem mondták, hogy két sláger között a pap bácsi fog elmúltnyolcévezni, nem mondták, hogy ők itt most a Békemenet musical-verziójára vállalkoztak. Meg persze azt sem, hogy és alig pár tucat néző fog bolyongani a Budapest Sportarénában. Mégis, valakinek ez így is megérte.
A rendezők előzetesen tízezer nézővel számoltak - ha ez mind felnőtt (mert a gyerekektől adományt kértek jegy helyett) és fizető vendég (tehát nem tiszteletjegyes rokon vagy elvtárs), akkor bő húszmillió jött volna össze. Ez kevesebb, mint egymilliomod része az aktuális államadósságnak - arra tehát esély sem volt, hogy az államkassza hízik majd a bevételtől. A Vastagbőr részletesen összeszedte, hogy akkor mégis, kinek jövedelmezett ez a lötyögős rendezvény. Előre lelőve a poént: elsősorban olyan kormányközeli filmproducereknek, akik Szőcs Géza államtitkári kinevezése óta zsonganak a mézes csupor szájánál. Az állam (tudjuk, a Budai Gyulával hadba induló, mutyiellenes állam) vonatkozó költéseit ugyanis a kormányváltás óta úgy rendezte át, hogy gazemberekhez csatornázhasson át milliárdokat.
Bocsánat, mielőtt jön a sajtóper, a gazembert nem mi mondjuk, hanem a HírTV. A Célpont című műsorban, a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál kapcsán hangzott el az, hogy "Szőcs Gézának többen is arra hívták fel a figyelmét, hogy a főszervező egyesület két filmes producere, Barbalics Péter és Neményi Ádám gazember, kezdeményezésüket mégis támogatja az államtitkár". Az Összefogás-koncerteket a BIFF Nonprofit Kft. szervezte, melynek a tulajdonosa a főszervező, Neményi Ádám filmproducer. Neményi egyébként csak az egyik a kasszába nyúló kezekből: elméletileg 231 milliós közpénzből, gyakorlatilag saját maga alvállalkozójaként 71 millió forintból készítette a Duna tévének a Gézengúzok című sorozatot (ne aggódjanak, mi sem láttuk még, de a 140 milliós különbözet miatt már nyomoz a rendőrség). Szintén milliárdos a költségvetése, és már monstre kültéri reklámkampány támogatja a Marslakók című köztévés szériát; Fábry Sándor pedig darabonként 18 millióból forgat egy olyan showműsort, amit felvétel közben hagy ott a közönség, és kicsit kevesebb nézője van kéthetente, mint mondjuk Kálmán Olgának az ATV-n naponta.
Amire kell, jut is pénz. Például a Nemzeti Kulturális Alapból, amit tavaly ősszel óta a jobbosként sem elég megfelelő Jankovics Marcell helyett egy fideszes országgyűlési képviselő, a Parlament kulturális bizottságának elnöke, L. Simon László vezet, évi 7 milliárd forint felett rendelkezve. Akár "kicsiben" (bár mi számít kicsinek Zsiga Marcell biztos havi megélhetésre ajánlott 47 ezer forintjához képest?), amikor Kerényi Imre kap huszonpár milliót Medicit játszani, vagy Neményi filmfesztivált rendezni (miközben a berlini nyerő Fliegaufot lejáratja a kulturális kormányzat), és nagyban is, ami a százmilliós nagyságrendben kitömött producerektől egészen a Közgép milliárdos pályázati "nyerő szériájáig" húzódik.
Eközben a kulisszának választott lúzerek ott csúfoskodnak az üres nézőtér előtt, egy részük politikai meggyőződésből (látták a hvg.hu videóját, ahol Szakcsi Lakatos Béla cigányságát megvallva cáfolja a zsidóüldözésről szóló rémhíreket?), másikuk meg a sok éve pangó karriert mentené (mondja már meg valaki, hogy miért "DJ" valójában DJ Dominique? A hivatkozott videón papot konferál, a pár tucatnyi kitartó nézővel kört formáz, csak épp zenélni nem látjuk). És végül vannak azok, akik csak a helyszínen tudták meg, hogy pontosan mibe keveredtek.
De a kifizetések ettől még nem apadnak el. Talán most kéne hatályba lépnie Pokorni Zoltán 2010 márciusában tett fogadalmának: "Egy teljesen új világot kell kezdeni, s az elsőnek, aki belenyúl a pénztárba, annak le fogjuk vágni a kezét”".
Sok sikert hozzá!