A japán autóipari konszern, a Nissan mindenesetre már jelezte: késleltethetik a Sunny modell kínai gyártásának beindítását, mivel az utazási korlátozások miatt a külföldi vállalati szakértők kerülik a kantoni gyártelepet. A UBS Warburg befektetési bankház elemzői viszont azt állítják a tőzsdén jegyzett kínai cégek körében végzett felmérésükben, hogy Kantonban, a SARS által leginkább érintett területen a fertőzés a termelést csak igen csekély mértékben befolyásolta. A tartományban működő tajvani technológiai vállalatoknál sincs fennakadás, már csak azért sem - mert mint mondják - a külföldi üzletemberek az utazási kiesések ellenére e-mailekkel és a telekonferencia módszerével hatékonyan irányítják kínai cégeiket.
Amennyiben azonban a járványt nem tudják megfékezni, úgy az aláírásra váró külföldi beruházási megállapodások késedelmet szenvedhetnek, ezzel együtt pedig a "befektetői bizalom is a SARS áldozatává válhat", aminek komoly hatásai lehetnek a kínai gazdaságra nézve - állítják a UBS Warburg szakértői. Az idei kantoni vásáron, amit a Egészségügyi Világszervezet ajánlása ellenére is megrendeztek, 730 millió dollár értékű szerződéseket kötöttek az első három napon - jóval kevesebbet a múlt évi 16,8 milliárd dollárnál.
A kínai hatóságok kedden a belföldi turistaforgalom megfékezésével igyekeztek gátat vetni a végzetes, légzési zavarokat okozó SARS vírus terjedésének, lerövidítették a korábban egyhetes "aranyheti" szabadságolások és a három napos május elsejei ünnepségek idejét. Kínában az elmúlt három napban 13 ember halt meg az atípusos tüdőgyulladás következtében, és országszerte 194 új SARS-fertőzéses esetet észleltek. A hétfőn közölt legújabb adatokkal - amelyeket a Reuters brit hírügynökség idéz - összesen 92-re emelkedett Kínában a súlyos akut légúti szindrómában meghalt betegek száma, és 2001 megbetegedést állapítottak meg. (MTI)