A körmönfont indoklásból az a vélelem (félelem) sejlik elő, hogy az LCMS berkeiben általában rosszallást szül, ha valaki más vallásúakkal szóbaáll, illetve azokkal együtt imádkozik. A 2,6 millió amerikai lutheránust tömörítő egyház kisebb is, és konzervatívabb is az ötmilliós tagságú Amerikai Evangélikus Lutheránus Egyháznál (Evangelical Lutheran Church in America, ELCA), amelyben aligha fordulhatott volna elő, hogy valakit vallásközi nagygyűlésen való részvétel miatt meghurcoljanak.
Az óceán innenső oldalán élő lutheránusok pedig már egyenesen éretlenül olvasnák a fentieket. Ők még mindig a katolikusok húsvétra közreadott Ecclesia de Eucharistia (Az Egyház az Eukarisztiáról) kezdetű enciklikája miatt érzik sokkolva magukat, amelyet névleg a pápa jegyez, szellemében azonban ugyanabba a vonulatba illeszkedik, amelyikbe Joseph Ratzinger, a hittani kongregáció prefektusának 2000-ben kelt Dominus Iesus kezdetű pásztorlevele illik. Aszerint azok az egyházak, amelyek püspökiszék-utódlási vonalukat nem tudják a még Jézus által kinevezett első papig, Szent Péterig visszavezetni, a szó tulajdonképpeni értelmében nem is tekinthetők egyházaknak. Az Ecclesia de Eucharistia most arra vonatkozólag tartalmaz irányelveket, hogyan javítsanak a hívek az oltáriszentség-vétel, az áldozás romlott gyakorlatán: el-, illetve bezárkózással. Az enciklika ugyanis megtiltja a nem katolikusokkal, így a protestánsokkal való közös eukarisztiát, illetve úrvacsora-vételt. Eddig egy lutheránus férj és egy katolikus feleség legalább, ha dogmatikai szempontból egyházaik másképpen értelmezték is a szertartásos ostyát és a bort, együtt vehették azokat magukhoz; mostantól ez - katolikus templomokban legalábbis - nincs.
A német evangélikusok azonban például kijelentették, hogy a maguk részéről folytatják az ökumenikus gyakorlatot, s kiszolgáltatják az ostyát a katolikusoknak ezentúl is, ha azt kérik. Amit bizonyos fokig bizonyára a katolikusok is viszonoznak majd – kérdés, meddig tűrik majd a renitenskedést Rómában.