Washingtonnak nem ez az első próbálkozása idegenben: az arab nagyvárosokban egyre népszerűbb Radio Sawa rádióadó és a HI című, arab nyelvű magazin mögött is az amerikai kormány áll.
„Támogatott árral jön hozzánk egy állami magazin Amerikából” - kommentálta némi iróniával egy arab lap az amerikai kongresszus által évi 3-4 millió dollárral finanszírozott, Washingtonban szerkesztett HI (magyarul Helló) című, arab nyelven publikált havilap megjelenését. Az amerikai külügyminisztérium felügyelte, arab fiataloknak szóló, s a közel-keleti államok nagyvárosaiban ötvenezer példányban terjesztett magazinban egy szó sem esik az izraeli-palesztin konfliktusról vagy az Egyesült Államok iraki kiruccanásáról; kizárólag zene, divat és trend a téma. „A HI arra való, hogy megalapozza a hosszú távú kapcsolatot azokkal, akik az arab világ jövőbeni vezetői lesznek” - avat be a 18-35 éves korosztályt megcélzó lap alapításának céljába Christopher Ross, az Egyesült Államok egykori algériai és szíriai nagykövete. Másképpen látja a magazin küldetését a kairói Al-Ahram Hebdo hetilap egyik újságírója, aki szerint a HI a „Bush-adminisztráció offenzívája az arab fiatalok szívén azért, hogy csökkentse az Amerika-ellenesség szintjét”.
Egy biztos, Washington nemcsak nyomdai úton nyitott új frontot az arab államokban: 2002 tavaszán szintén az Egyesült Államok alapította a ma már szinte valamennyi arab országban fogható Radio Sawa rádióadót, amely hallgatottságban röpke egy év alatt olyan „idegen kézen” lévő adókat utasított maga mögé, mint a brit BBC vagy a francia RMC Moyen Orient (RMC Közel-Kelet).
Talán az arab médiapiacon elért sikereknek köszönhető, hogy decemberben Middle East Television Network Arab (Metna) néven arab nyelvű televíziós csatornát indít útjára a washingtoni vezetés, a többi „arab-amerikai médiumhoz” hasonlóan ugyancsak kongresszusi pénzből. Bár kétségtelen, hogy a Fehér Ház az al-Dzsazíra és al-Arabia televíziós csatornák lehetséges konkurensének szánja a Metnát, az egyik szaúdi napilap értesülése szerint az amerikai csatorna nem hírtelevízió lesz, sokkal inkább apolitikus talk-showkra és varietéműsorokra helyezi majd a hangsúlyt. Mindenesetre a Fehér Ház elszántságát jelzi, hogy a Metna 30 millió dolláros évi költségvetését a jövő évben várhatóan megduplázzák.
„Az amerikaiak éppúgy küzdenek a média frontján, mint a harctéren. Vannak eszközeik arra, hogy területeket foglaljanak el, de nem tudják hallatni a hangjukat és megértetni magukat” - véli Ahmed Loufti, az al-Ahram Hebdo ismert liberális publicistája. Ugyanennek az újságnak egy másik jegyzetírója, Samar Al-Gamal úgy ítéli meg, hogy a washingtoni vezetésnek nehéz dolga lesz a konkurens médiumokkal, mert szerinte az „arab világban az Amerika-ellenes médiumoknak sokkal nagyobb a közönségük.” De a látszólag apolitikus médiumokkal Washington tényleg az arab politikai közvéleményt akarná befolyásolni? Netán az amerikai médiaprojektek célja pusztán az Egyesült Államok imázsának javítása? Ön mit gondol erről?
„Támogatott árral jön hozzánk egy állami magazin Amerikából” - kommentálta némi iróniával egy arab lap az amerikai kongresszus által évi 3-4 millió dollárral finanszírozott, Washingtonban szerkesztett HI (magyarul Helló) című, arab nyelven publikált havilap megjelenését. Az amerikai külügyminisztérium felügyelte, arab fiataloknak szóló, s a közel-keleti államok nagyvárosaiban ötvenezer példányban terjesztett magazinban egy szó sem esik az izraeli-palesztin konfliktusról vagy az Egyesült Államok iraki kiruccanásáról; kizárólag zene, divat és trend a téma. „A HI arra való, hogy megalapozza a hosszú távú kapcsolatot azokkal, akik az arab világ jövőbeni vezetői lesznek” - avat be a 18-35 éves korosztályt megcélzó lap alapításának céljába Christopher Ross, az Egyesült Államok egykori algériai és szíriai nagykövete. Másképpen látja a magazin küldetését a kairói Al-Ahram Hebdo hetilap egyik újságírója, aki szerint a HI a „Bush-adminisztráció offenzívája az arab fiatalok szívén azért, hogy csökkentse az Amerika-ellenesség szintjét”.
Egy biztos, Washington nemcsak nyomdai úton nyitott új frontot az arab államokban: 2002 tavaszán szintén az Egyesült Államok alapította a ma már szinte valamennyi arab országban fogható Radio Sawa rádióadót, amely hallgatottságban röpke egy év alatt olyan „idegen kézen” lévő adókat utasított maga mögé, mint a brit BBC vagy a francia RMC Moyen Orient (RMC Közel-Kelet).
Talán az arab médiapiacon elért sikereknek köszönhető, hogy decemberben Middle East Television Network Arab (Metna) néven arab nyelvű televíziós csatornát indít útjára a washingtoni vezetés, a többi „arab-amerikai médiumhoz” hasonlóan ugyancsak kongresszusi pénzből. Bár kétségtelen, hogy a Fehér Ház az al-Dzsazíra és al-Arabia televíziós csatornák lehetséges konkurensének szánja a Metnát, az egyik szaúdi napilap értesülése szerint az amerikai csatorna nem hírtelevízió lesz, sokkal inkább apolitikus talk-showkra és varietéműsorokra helyezi majd a hangsúlyt. Mindenesetre a Fehér Ház elszántságát jelzi, hogy a Metna 30 millió dolláros évi költségvetését a jövő évben várhatóan megduplázzák.
„Az amerikaiak éppúgy küzdenek a média frontján, mint a harctéren. Vannak eszközeik arra, hogy területeket foglaljanak el, de nem tudják hallatni a hangjukat és megértetni magukat” - véli Ahmed Loufti, az al-Ahram Hebdo ismert liberális publicistája. Ugyanennek az újságnak egy másik jegyzetírója, Samar Al-Gamal úgy ítéli meg, hogy a washingtoni vezetésnek nehéz dolga lesz a konkurens médiumokkal, mert szerinte az „arab világban az Amerika-ellenes médiumoknak sokkal nagyobb a közönségük.” De a látszólag apolitikus médiumokkal Washington tényleg az arab politikai közvéleményt akarná befolyásolni? Netán az amerikai médiaprojektek célja pusztán az Egyesült Államok imázsának javítása? Ön mit gondol erről?