„A kamerákkal és érzékelőkkel felszerelt légi jármű legfeljebb 15 centiméter hosszú lenne, így méreténél fogva alkalmas volna arra, hogy különböző katonai küldetéseket hajtson végre” – avatta be a hvg.hu-t a kutatás részleteibe Tony Trueman. A projekten dolgozó tudósoknak otthont adó dél-nyugat angliai Bath Egyetem szóvivője elmondta: a katonai missziók között elsősorban felderítést és kémkedést hajtana végre a szerkezet, de biológiai és kémiai fegyvereket is érzékelne. A légi jármű más, nem katonai feladatokat is könnyen el tudna látni, mint például határfigyelés, légi felvételek készítése vagy a vadvilág megfigyelése. „Az eszközt ugyanakkor fegyverként nem lehetne hasznosítani, mert ahhoz túl kicsi, hogy egy bomba is elférjen rajta” – így Trueman.
Jóllehet miniatűr légi járművek már léteznek, ám ezek csak néhány percig képesek a levegőben maradni, s pár méter a hatótávolságuk. A terv szerint a "méhméretű" gép mindössze 50 grammos súlyával egy óránál is hosszabb ideig lenne a levegőben. Ám fennáll a veszélye annak, hogy könnyedén elfújja a szél. A Bath Egyetem mérnöki tanszékén - Dr. Ismet Gursul (képünkön) vezetésével - most azt vizsgálják, lehetséges-e olyan szerkezetet építeni, amely a méhek szárnycsapdosó mozgásán alapulva maradna levegőben, így dacolva a szél erejével.
„Noha a természettudósok több mint fél évszázadon keresztül tanulmányozták a madarak és a rovarok repülését, nagyon korlátozott információink vannak az aerodinamikájukról” – mutat rá a szóvivő a kutatás fő problémáira.
A brit egyetemen végzett projektet több forrásból finanszírozzák. A támogatók között van a brit védelmi minisztérium és az amerikai légierő kutatóintézete is. A kutatásra az egyetem összesen 910 ezer eurót kapott, s várhatóan 18 hónap múlva rukkolnak elő eredményeikkel.
Jóllehet miniatűr légi járművek már léteznek, ám ezek csak néhány percig képesek a levegőben maradni, s pár méter a hatótávolságuk. A terv szerint a "méhméretű" gép mindössze 50 grammos súlyával egy óránál is hosszabb ideig lenne a levegőben. Ám fennáll a veszélye annak, hogy könnyedén elfújja a szél. A Bath Egyetem mérnöki tanszékén - Dr. Ismet Gursul (képünkön) vezetésével - most azt vizsgálják, lehetséges-e olyan szerkezetet építeni, amely a méhek szárnycsapdosó mozgásán alapulva maradna levegőben, így dacolva a szél erejével.
„Noha a természettudósok több mint fél évszázadon keresztül tanulmányozták a madarak és a rovarok repülését, nagyon korlátozott információink vannak az aerodinamikájukról” – mutat rá a szóvivő a kutatás fő problémáira.
A brit egyetemen végzett projektet több forrásból finanszírozzák. A támogatók között van a brit védelmi minisztérium és az amerikai légierő kutatóintézete is. A kutatásra az egyetem összesen 910 ezer eurót kapott, s várhatóan 18 hónap múlva rukkolnak elő eredményeikkel.