X43-A: hétszer sebesebben, mint a hang

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

A NASA pilóta nélküli, nagy sebességű kísérleti repülőgéptől a hangsebesség hétszeresének elérését várták. Nem hiába.

A gép különlegessége hajtóművében rejlik, ami a hidrogén elégetéséhez szükséges oxigént a levegőből nyeri; ezért előbb nagy sebességre kell felgyorsítani a szerkezetet, hogy a hajtómű egyáltalán működőképes legyen.



A szombati kísérlet során az X43-A-t egy módosított B52-es bombázó jobb szárnya alá szerelték. A bombázó 12 kilométeres magasságban leengedte szárnyáról a repülőgépet, amit ezután a rászerelt Pegasus rakéta röpített fel mintegy 30 kilométeres magasságba. A repülőgépet ezután saját hajtóműve vitte tovább. Ez utóbbi művelet - a terveknek megfelelően - tíz másodpercig tartott, és a hajtómű ezen idő alatt egy kilogrammnyi cseppfolyós hidrogént égetett el.



Egyes jelentések szerint a repülőgép rövid időre elérte a 7700 kilométeres óránkénti sebességet is, ami a hangsebesség hétszeresének felel meg. Bár a 10 másodperc rövid időnek tűnhet, az X43-A repülőgépet kifejlesztő amerikai űrkutatási hivatal (NASA) szakemberei mégis kitörő örömmel fogadták a próbarepülés sikerét.



A 2001 júniusában tartott első kísérlet kudarccal végződött: a Pegasus öt másodpercnyi repülés után élesen lekanyarodott az előírt röppályájától, és irányíthatatlanná vált, így a kísérletet vezető szakemberek kénytelenek voltak bekapcsolni az óceán fölött a gép önmegsemmisítésére szolgáló robbanószerkezetet. Az X43-A-n alkalmazott hajtómű-technológia megnyithatja az utat az űrrepülőgép-hajtóművek új nemzedékének kifejlesztése előtt.



(MTI)